کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

همتی: اسامی صادرکنندگان متخلف به مراجع قضایی اعلام شد


کد خبر : ۶۰۴۰۹شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷:۵۴۲۸۷۶ بازدید

برخلاف اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر بازگشت 25 درصدی ارز صادراتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی از بازگشت 60 درصدی این ارزها خبر ...
همتی: اسامی صادرکنندگان متخلف به مراجع قضایی اعلام شدهمتی: اسامی صادرکنندگان متخلف به مراجع قضایی اعلام شد

برخلاف اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر بازگشت 25 درصدی ارز صادراتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی از بازگشت 60 درصدی این ارزها خبر داد که البته با توجه به موعد پایان خرداد برای بازگشت ارز صادراتی در سال 97، به نظر می رسد امکان افزایش این آمار نیز وجود دارد. همتی همچنین از اعلام اسامی صادرکنندگان متخلف به مراجع قضایی خبر داده است.  کارشناسان در بیان تفاوت آمارهای بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، به اشتباه فاحش محاسباتی وزارت اقتصاد اشاره می کنند.

به گزارش خراسان، آبان ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی در راستای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس، تمام صادرکنندگان مکلف به ارائه تعهد برگشت ارز شدند.

دژپسند: تنها ارز 10 میلیارد از 40 میلیارد دلار صادرات بازگشت

در این زمینه اظهارات نهم اردیبهشت دژپسند وزیر اقتصاد مبنی بر بازگشت تنها 10 میلیارد دلار ارز از صادرات 40 میلیارد دلاری در سال گذشته، خبرساز شد. بسیاری از صادرکنندگان در رسانه های خود در واکنش به این اظهارات، این موضع را گرفتند که بخش زیادی از ارز صادراتی خود را در قالب مواد اولیه هزینه کرده اند. با این حال، میرشجاعیان مشاور وزیر اقتصاد در اظهاراتی در 21 اردیبهشت ماه، این ادعا را رد و اظهار کرد: ۳۰ میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در بین هیچ کدام از موارد مربوط به واردات مواد اولیه نبوده است و عملاً مشمول صادرات بدون بازگشت ارز می‌شوند که مصداق فرار سرمایه است.

همتی: بازگشت ارز صادراتی 60 درصد بوده است

در این شرایط رئیس کل بانک مرکزی، دیروز یادداشتی منتشر کرد که به نظر می رسد دقیق ترین روایت از میزان بازگشت ارز صادراتی به کشور باشد. همتی اظهار کرد: سال 97، ارز برگشتی بر اساس روش‌های ابلاغی بانک مرکزی یعنی، فروش در سامانه نیما، عرضه در صرافی‌ها، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز پروانه صادراتی و نیز واگذاری به بانک مرکزی، به رقمی معادل 18.7 میلیارد دلار رسید. در این زمینه و با توجه به برآوردی که از خالص ارز صادراتی، با لحاظ هزینه‌های مبادلاتی ناشی از تحریم و متداول بودن تسویه ریالی صادرات در نیمه اول سال قبل می‌شود، تاکنون حدود 60 درصد ارز ناشی از صادرات، به  چرخه اقتصاد برگشته است. وی در ادامه متذکر شد که اولاً ارز صادرات فصل زمستان هنوز فرصت کافی برای برگشت دارد، ثانیاً اسامی صادرکنندگانی که تا به حال ارزی را برنگردانده‌اند به مرجع قضایی اعلام شده است.

رمزگشایی از آمار متفاوت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی

همان گونه که مشاهده می شود، آمارهای ارائه شده از سوی همتی رئیس کل بانک مرکزی و دژپسند وزیر اقتصاد تا حد زیادی تفاوت دارد. به گزارش خراسان، کارشناسان در بیان تفاوت آمارهای همتی و دژپسند به اشتباه محاسباتی وزارت اقتصاد در خصوص بازگشت ارز صادراتی اشاره می کنند. ظاهراً در آمارهای وزارت اقتصاد، تخفیفات صادرکنندگان در فروش به دلیل تحریم، هزینه های مالی انتقال، صادرات ریالی به عراق و افغانستان در شش ماهه اول ٩٧ (عرضه نشدن ارزهای صادراتی در کانال های هدف سیاست گذاری) و این حقیقت که بخشی از صادرات غیر نفتی مربوط به میعانات است و حسابداری آن مثل پول نفت است (به نیما و غیره نمی آید) در این محاسبات به شمار نیامده است. از سوی دیگر باید توجه داشت که مهلت بازگشت ارز سال 97 تا پایان خرداد 98 است بنابراین به احتمال زیاد، درصد بازگشت ارز صادراتی می تواند بالاتر از ارقام موجود باشد./ خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها