کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال بستن تنگه هرمز کم ولی دور از ذهن نیست


کد خبر : ۵۹۸۱۶چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳:۴۴۵۳۲۶ بازدید

یک کارشناس مسائل انرژی گفت: حدود 90 درصد تجارت ایران از راه‌های جنوبی و تنگه هرمز انجام می‌شود و بستن تنگه هرمز می‌تواند بر روی ...

یک کارشناس مسائل انرژی گفت: حدود 90 درصد تجارت ایران از راه‌های جنوبی و تنگه هرمز انجام می‌شود و بستن تنگه هرمز می‌تواند بر روی جریان تجارت ایران هم اثر داشته باشد.

دکتر سعید میرترابی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مباحثی که اخیراً درباره بستن تنگه هرمز مطرح شده است مدعی شد: حتی ایران از نظر سخت‌افزاری اگر توان بستن تنگه هرمز را نداشته باشد اما قادر به ایجاد اختلال شدید در رفت و آمد کشتی‌ها از این تنگه است.

وی افزود: احتمال پایینی وجود دارد که با وجود بی‌پروایی زیاد دولت فعلی آمریکا در سیاست خارجی، ایران به سمت بستن و یا ایجاد اختلال در تنگه هرمز برود اما در هر حال دور از ذهن نیست.

وی افزود: در شرایط فعلی بستن تنگه هرمز برای ایران می‌توان تبعات بین‌المللی به دنبال داشته باشد اما در شرایط خاص می‌تواند در یک بستر حقوقی مطرح شود و آن هم زمانی است که آمریکا از ابزار نظامی برای ایجاد اخلال در صادرات نفت ایران استفاده و آمد و شد هر نوع کشتی ایرانی را با اختلال شدید مواجه کند.

این استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در چنین شرایطی ایران می‌توان تحت این عنوان که آغاز کننده تنش نیست و قصد دفاع از استمرار جریان نفت خود را دارد دست به چنین کاری بزند؛ در چنین شرایطی بازتاب بین‌المللی بسته شدن تنگه هرمز تبعات کمتری برای ایران خواهد داشت.

وی افزود: البته ذکر این نکته هم لازم است که در زمان جنگ و اوج جنگ نفت‌کش‌ها (بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷) هم موضوع بستن تنگه هرمز مطرح نشد اما ایران با وجود اینکه توانمندی نظامی کمتری نسبت به اکنون داشت کار بازرسی از کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز را انجام می‌داد و چند محموله سلاح که به مقصد عراق حمل می‌شد را هم ضبط کرد.

این کارشناس مسائل انرژی تصریح کرد: با وجود همه این مباحث، ایران تمایلی به بستن تنگه هرمز ندارد و اگر بتواند روزانه تا یک میلیون بشکه نفت و حتی مقداری کمتر صادر کند به سمت این سیاست نخواهد رفت مگر اینکه فشار و تعارض تا حد زیادی بالا بگیرد.

وی افزود: از طرف دیگر حدود ۹۰ درصد تجارت ایران از راه‌های جنوبی و تنگه هرمز انجام می‌شود و بستن تنگه هرمز می‌تواند بر روی جریان تجارت ایران هم اثر داشته باشد.

میرترابی خاطرنشان کرد: به طور کلی بستن تنگه هرمز تحت هر استدلال و عنوانی برای ایران کم یا زیاد تبعات منفی و هزینه دارد و به نظر نمی‌رسد تضاد آنقدر شدید شود که سیاست اعلامی بستن تنگه هرمز عملی شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها