کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سود 2 هزار میلیارد تومانی شکر در جیب دلالان


کد خبر : ۵۹۷۷۲سه شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹:۵۶۱۶۰۴ بازدید

روز گذشته خبری منتشر شد که نشان می‌داد از اوایل اسفندماه سال گذشته تاکنون حدود 2000 میلیارد تومان سود غیرقانونی به جیب دلالان بازار ...

آرمان: روز گذشته خبری منتشر شد که نشان می‌داد از اوایل اسفندماه سال گذشته تاکنون حدود 2000 میلیارد تومان سود غیرقانونی به جیب دلالان بازار شکر رفته است.

همزمان با انتشار این خبر، دبیر انجمن صنفی قند و شکر ایران پیش‌بینی کرد که «با ورود اولین کشتی‌های حامل 800 هزار تن شکر وارداتی، بازار این کالا تا پایان اردیبهشت‌ماه جاری به تعادل برسد.» با ادامه روند گران‌فروشی و اعلام نرخ‌های غیرقانونی برای برخی کالاها از جمله شکر در بازار، این پرسش برای افکار عمومی ایجاد شده است که چرا دستگاه‌های نظارتی با اینگونه اقدامات در بازار برخورد سازنده‌ای نمی‌کنند تا بساط سودجویان برچیده شود؟ با این حال، مدیرکل وزارت صمت مسئول تنظیم بازار کالاهای کشاورزی را وزارت جهاد کشاورزی می‌داند و معتقد است آنها باید پاسخگو باشند.

براساس اطلاعات منتشرشده در دو ماه اخیر، دلالان شکر ۲۰۰۰ میلیارد تومان سود به جیب زدند. خبرگزاری ایسنا در تشریح این خبر نوشت: مطابق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار مورخ سوم شهریورماه ۱۳۹۷ قیمت فروش هر کیلوگرم شکر سفید در کارخانه برای مصرف‌کننده ۳۰۰۰ تومان، شکر فله برای مصرف‌کننده ۳۴۰۰ تومان، شکر بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی ۴۰۰۰ تومان و شکر بسته‌بندی یک کیلوگرمی ۴۴۰۰ تومان تعیین شده است. این نرخ‌ها در حالی مصوب و ابلاغ‌شده که میانگین قیمت شکر در بازار مصرف در اسفندماه ۱۳۹۷ معادل ۶۵۰۰ تومان به ازای هر بسته ۹۰۰ گرمی و در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال ۹۰۰۰ تومان به ازای هر بسته ۹۰۰ گرمی بوده است. حال اگر میزان مصرف ماهانه شکر در کشور(۱۸۰ هزار تن) در همین بسته‌بندی رایج(۹۰۰ گرمی) را در مابه‌التفاوت نرخ مصوب این کالا با قیمت عرضه آن در بازار ضرب کنیم، متوجه می‌شویم که دلالان شکر در اسفندماه ۱۳۹۷ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان و در فروردین و هشت روز ابتدایی اردیبهشت‌ماه بیش از ۱۲۶۶ میلیارد تومان سود غیرقانونی به جیب زده‌اند که جمعا به بیش از ۱۹۶۶ میلیارد تومان(حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان) می‌رسد.


تعادل بازار؛ به‌زودی

دبیر انجمن صنفی قند و شکر ایران در واکنش به انتشار چنین اخباری و ادامه گرانی‌ها در بازار شکر، با بیان اینکه در هفته‌های آتی در مجموع یک میلیون و 120 هزار تن شکر وارداتی و تولید داخل وارد بازار می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با ورود اولین کشتی‌های حامل 800 هزار تن شکر وارداتی، بازار این کالا تا پایان اردیبهشت‌ماه جاری به تعادل برسد. بهمن دانایی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: علاوه بر ورود 800 هزار تن شکر وارداتی به بازار،‌ 120هزار تن شکر چغندری و 200 هزار تن شکر نیشکری در حال تولید است که بر کاهش نرخ این کالا بسیار موثر خواهد بود.

او ادامه داد: علاوه بر آن شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز 500 هزارتن شکر برای ذخایر استراتژیک خریداری کرده که کشتی‌های حامل آن در راه ایران هستند. دانایی یادآور شد: این حجم از واردات و تولید شکر بیش از نیاز کشور است چرا که بر اساس آمار مصرف ماهانه ما به طور متوسط 180 هزار تن است. او دلایل کمبود ایجادشده در بازار شکر و در پی آن گرانی این کالا را اینگونه توضیح داد: در ماه‌های ابتدایی سال گذشته به دلیل خشکسالی حقابه بخشی از مزارع نیشکر قطع شد که در پی آن شاهد خشک‌شدن حداقل 30 درصد از مزارع این محصول بودیم، همچنین به دلیل بارندگی در ماه‌های پایانی سال برداشت نیشکر به تاخیر افتاد، علاوه بر این موارد سیل‌های اخیر بخشی از مزارع نیشکر را زیر آب برده است.

دبیر انجمن صنفی قند و شکر ایران واگذاری واردات 800 هزارتن شکر به کارخانه‌های قند و شکر را راهکار دولت برای حل مشکل کمبود بازار این کالا دانست. به گفته دانایی، دولت با سپردن واردات شکر به کارخانه‌های قند و شکر علاوه بر حذف واسطه‌ها امکان کنترل قیمت این کالا را فراهم کرده است. دبیر انجمن صنفی قند و شکر ایران همچنین از احتمال افزایش 35 درصدی قیمت خرید تضمینی چغندرقند نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: دولت در ابتدا قیمت خرید تضمینی چغندرقند را 9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داد، چندی بعد با اعتراض و پیگیری‌های انجام‌شده این رقم به 20 درصد افزایش یافت، با این حال همچنان ما معتقد هستیم برای تامین منافع کشاورزان و تدام تولید و تعادل بازار نرخ خرید این محصول باید تا 35 درصد افزایش یابد.


مسئول گرانی‌ها کیست؟

مدیرکل وزارت صنعت نیز روز گذشته در پاسخ به این پرسش که چرا برنج، شکر و خرما گران شد؟ گفت: مسئول تنظیم بازار کالاهای کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی است و آنها باید پاسخگو باشند اما براساس آنچه من می‌دانم حتی یک کیلوگرم شکر به وسیله بخش خصوصی وارد نشده است. به گزارش تسنیم، محمدرضا کلامی ادامه داد: نیاز کشور حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن شکر است که دو میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود اما در سال ۹۷ به دلیل بارندگی‌ها نیشکر با تاخیر برداشت شد و قیمت آن افزایش یافت. او افزود: ۶۰۰ هزار تن ذخایر شکر است و به هر کس که بخواهد شکر می‌دهیم. کلامی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا دولت‌ها تا این اندازه در بازار دخالت نمی‌کنند، اظهار کرد: برای ماه مبارک رمضان ۳۰ هزار تن برنج با نرخ 7400تومان از نوع کیفی ۱۱۲۱، ۲۰ هزار تن شکر و ۲۰ هزار تن روغن برای خانوارها در نظر گرفته شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها