کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

راه‌هاي متنوع صرفه جويي را بهتر بشناسیم


کد خبر : ۵۹۷۷سه شنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸:۳۸۳۲۷۵ بازدید

آب زیر بنای سلامتی و حیات انسان است. وقتی شیر آب را در خانه باز می کنید و آب سرد و زلالی جاری می شود ، کمتر به کمبود آن فکر می‌کنید.متاسفانه 40 درصد از مردم دنیا ...

 آب زیر بنای سلامتی و حیات انسان است. وقتی شیر آب را در خانه باز می کنید و آب سرد و زلالی جاری می شود ، کمتر به کمبود آن فکر می‌کنید.متاسفانه 40 درصد از مردم دنیا از آب سالم محرومند . طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت روزانه 30 هزار نفر از مردم دنیا به علت کمبود آب سالم و بهداشتی می‌میرند.

در واقع مثل این است که در مجاورت و همسایگی ما هر‌روز مردم یک شهر 30 هزار نفری از فقدان آب بهداشتی جان می سپارند! و برابر با آمار سازمان جهانی بهداشت 80 درصد از بیماری هایی که مردم دنیا از آن ها رنج می برند به طور مستقیم مربوط به عدم تامین آب بهداشتی و کافی است. خود ما بزرگترین دشمن خویش هستیم زیرا همین آب های موجود را نیز آلوده و غیر قابل استفاده می کنیم یا این ماده با ارزش برای حیات را با مصرف بی رویه هدر می دهیم . این کار باعث تقسیم ناعادلانه آب برای بشر شده و هستی تعدادی از افراد بی گناه را به خطر می‌اندازد.شرايط و فضاي زندگي افراد متفاوت است. مسلما راهكار و صرفه جويي در آب را هر كس مي داند و تلاش مي كند روش صرفه جويي و استفاده درست را پيدا كند. راه‌ِهاي صرفه جويي بسيار متنوع است:

 مصارف آشپزخانه

 بررسي ها نشان مي دهد كه بين 30 تا 40 درصد آبي كه وارد منازل مي شود در آشپزخانه مصرف مي شود.مضربودن پودرهاي رختشويي و مايع‌هاي ظرفشويي درمنازل و نقش آلودگي آن در آب‌ها و فاضلاب‌هاي ناشي از مصارف خانگي محرز شده است.بنابراين اگر استفاده از اين مواد به صورت كنترل شده و محدود انجام پذيرد نه تنها سهم مهمي در سلامت خانواده خواهد داشت بلكه در مصرف كمتر آب نيز موثر مي‌افتد. بنابراين حتي الامكان بايد سعي شود شست‌وشوي ظروف درحجم يك لگن آب داغ انجام شود و سپس مبادرت به آبكشي كرد.در صورت استفاده از ماشين ظرفشويي براي ظرف‌هايي كه به چربي و موادغذايي آغشته نباشند دستگاه روي كوتاه ترين چرخه تنظيم و توصيه‌هاي كارخانه سازنده دستگاه در راستاي صرفه جويي در مصرف آب و انرژي جدي گرفته شود.هميشه آب آشاميدني در بطري‌هاي دربسته و درون يخچال نگهداري شود، تا مجبور نباشيم براي رسيدن به آب سرد، شير آب مدتي باز بماند.براي شست وشوي لباس‌هاي خيلي كثيف، ماشين‌هاي لباسشويي اتوماتيك به مراتب از غيراتوماتيك مناسب ترند و كمتر آب مصرف مي كنند. در صورت استفاده از ماشين نوع دوم از تكرار در تخليه و پركردن آب براي شستن لباس هاي خيلي كثيف اجتناب كنيد.

 استحمام

بررسي ها نشان مي‌دهد كه براي هربار استحمام 120 ليتر آب مصرف مي شود. يكي از راه هاي ديگر صرفه جويي در حمام آن است كه لوله كشي ساختمان طوري انجام شود كه با كمترين اتلاف آب، آب گرم به دوش برسد. در جاهايي كه امكانات فني اجازه مي دهد مي توان براي افزايش فشار آب شوينده، از شيرهاي دهنده هوا در مسير آب استفاده كرد تا با پاشانيدن آب به صورت قطرات ريز، در مصرف آب صرفه جويي شود. اين روش تا 50 درصد مصرف آب را كاهش مي دهد.در شست وشوي دست و صورت و مسواك زدن، نيز سعي شود شير آب كمتر باز بماند و با استفاده از يك ليوان آب اين كار صورت گيرد.

 چكه كردن شيرآب و سردوش

چكه كردن و بسته نشدن كامل شير آب، مي تواند تلفات بسيار زياد آب را در پي داشته باشد. مي توان ميزان آب تلف شده در يك دوره زماني را با قراردادن يك سطل در زير شيرآب معيوب اندازه گيري كرد.

 ساير راه هاي صرفه جويي

استفاده چندباره از آب: اگر در خانه باغچه داريد مي توان هنگام شست‌وشو و تميزكردن سبزي و ميوه ها از آب مصرف شده براي آبياري باغچه استفاده كرد. حتي آب حاصل از شست وشوي برنج براي آبياري گلدان ها مناسب است.

 آبياري باغچه‌ها

 آبياري مناسب گلدان ها علاوه بر رفع نياز آبي و سلامت گياه در صرفه‌جويي آب نيز موثر است. آبياري بي دليل و غيرضروري باغچه ها و درختاني كه به آب كم نياز دارند، نه تنها خاك را از موادغني غذايي تخليه مي كند بلكه سبب روييدن علف هاي هرز و جذب آب توسط آن ها مي شود.

 شست وشوي اتومبيل

نخست پيشنهاد مي شود كه شست وشوي ماشين در بيرون از منزل و در كارگاه هاي مخصوص اين كار انجام داده شود.اگر به هر دليل اين كار درخانه صورت مي پذيرد بايد از رهاكردن شيلنگ باز آب خودداري شود. بهتر است شستن اتومبيل با حداقل آب در حجم يك يا دو سطل آب انجام شود. در اين مواقع به ياد داشته باشيم روزانه هزاران انسان در اثر كمبود آب جان خود را از دست مي دهند.

 استخرهاي خانگي

وجود حوض آب نما يا استخرهاي خصوصي در جاهاي گرم كه تبخير سطحي آن ها بيشتر از 1500 ميلي متر در سال است مقرون به صرفه نيست.بايد حتي الامكان از استخرهاي مراكز ورزشي و عمومي استفاده كرد و از احداث آن ها در منازل امتناع ورزيد. بايد گفت: حتي ميزان تبخير آب توسط كتري يا سماور يا ظروف ديگر در روي اجاق گاز هرچند به ظاهر قابل توجه به نظر نمي آيد، مورد توجه قرارگيرد.مصرف غيرضروري آب توسط افراد وسواسي: دردناك خواهد بود كه شاهد افرادي باشيم كه به دليل وسواس، آب پرارزش را به فاضلاب ها سرازير مي كنند. آن ها بايد به ياد آورند، افراد تشنه اي هستند كه به كمتر از همان آب هدر رفته نيازمندند.

 استفاده از آب باران

 در منازل شهري يا روستايي مي توان ناودان ها را طوري تعبيه كرد كه آب باران به باغچه ها هدايت شود.در يكي از شهرهاي شمالي صاحبان بسياري از خانه ها آب انباري براي جمع آوري آب باران تعبيه كرده اند و در مواقع قطع آب براي شست وشو و آبياري از آن آب استفاده مي كنند.

 تلفات خارج از كنترل

 از موارد ديگر هدررفتن آب مي توان به نشت آب از لوله هاي فرسوده كف حياط، اينچ شوفاژها يا چكه كردن مداوم كولر در پشت بام، اشاره كرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها