کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تجربه 200 هزار کیلومتر رانندگی با هیوندای سانتافه


کد خبر : ۵۹۷۲سه شنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲:۱۴۵۴۷۶۱ بازدید

در حال حاضر تصمیم گرفتیم تا به این اطلاعات ناگفته و مهم درباره خودروهای کارکرده وارداتی دست یابیم. برای این هفته با مالک یک هیوندای سانتافه 2008 هم صحبت شدیم.
تجربه 200 هزار کیلومتر رانندگی با هیوندای سانتافهتجربه 200 هزار کیلومتر رانندگی با هیوندای سانتافه

هنگام تست خودروها تنها می‌توان درباره داشته‌هایشان گفت. درباره امکانات، ایمنی، رانندگی، نوع پیشرانه و فضای سرنشینان، اما هیچ‌گاه نمی‌توان در مورد هزینه‌ها، کیفیت مواد و کابین صحبت کرد. زیرا توصیف این موارد نیازمند یک بررسی در مدت زمان طولانی است و در زمان کوتاه تست، دستیابی به این اطلاعات مقدور نیست.

در حال حاضر تصمیم گرفتیم تا به این اطلاعات ناگفته و مهم درباره خودروهای کارکرده وارداتی دست یابیم. برای این هفته با مالک یک هیوندای سانتافه ۲۰۰۸ هم صحبت شدیم. مالک سانتافه مورد نظر، خودرواش را به صورت صفر کیلومتر از شرکت آسان‌موتور (نمایندگی هیوندای‌موتورز کره در ایران) خریداری کرده و اکنون بعد از گذشت شش سال بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر با آن رانندگی کرده است. در ادامه نتایج بررسی ۲۰۰ هزار کیلومتری کارکرد سانتافه را بعد از گذشت شش سال به اطلاعتان می‌رسانیم.

کمی درباره سانتافه

هیوندای سانتافه برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ وارد دنیای خودرو شده و قدمت آن تنها ۱۴ سال است. خودروی مورد بحث ما متعلق به نسل دوم سانتافه بوده که از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۲ به مدت ۵ سال تولید شده است. البته این نسل از سانتافه در سال ۲۰۱۰ دچار یک فیس‌لیفت شد که تغییرات فراوانی را شامل می‌شد. در کل نسل دوم سانتافه را می‌توان یک شاسی‌بلند زیبا دانست. خودرویی که برای پنج سرنشین بزرگسال و ۲ سرنشین خردسال مناسب بوده و دارای یک پیشرانه شش سیلندر خورجینی به حجم دقیق ۲۶۵۶ سی‌سی است. این پیشرانه توانایی تولید ۱۹۲ اسب‌بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۲۴۸ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۲۰۰ دور در دقیقه را دارد. همچنین قدرت موتور به کمک یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به چهارچرخ خودرو منتقل می‌شود.

سانتافه در ایران

هیوندای سانتافه از جمله خودروهای وارداتی در سطح متوسط است که به محبوبیت بالایی در میان مردم رسیده و اکنون نام سانتافه برای همه آشناست. زمانی که یک خودرو برای اولین بار وارد بازار می‌شود خریداران از کیفیت، استهلاک و هزینه‌های آن بی‌خبرند و تنها مواردی چون ظاهر زیبا، پیشرانه قوی و امکانات زیاد است که می‌تواند محبوبیت خودرو را رقم بزند. در مورد سانتافه نیز می‌توان ظاهر زیبای آن را عامل محبوبیت زیادش در بین مردم دانست.

سانتافه در زمان گارانتی

بیشتر کسانی که خودروی شاسی‌بلندی نظیر سانتافه را می‌خرند از آن برای کارهای روزمره استفاده نمی‌کنند. یعنی به دلیل ابعاد بزرگش، در شهر زیاد با آن رانندگی نمی‌کنند و بیشتر برای مسافرت‌های طولانی و بین‌شهری مورد استفاده قرار می‌دهند. بنابراین معمولاً این‌گونه خودروها کارکرد زیادی ندارند. اما مالک سانتافه مورد نظر تمامی مسافرت‌هایش را با خودروی مورد نظر انجام داده و این سانتافه در مدت شش سال حسابی کار کرده است. از این رو سانتافه مورد بحث گزینه مناسبی بود تا وضعیت خودروهای شاسی‌بلند کره‌ای را مورد بررسی قرار دهیم. خودرو مورد نظر از طرف نمایندگی خود در ایران (شرکت آسان‌موتور) تا ۷۰ هزار کیلومتر و یا به مدت ۳ سال گارانتی شده بود که به گفته مالک سانتافه، خودرواش در این بازه هیچ‌گونه مشکل و ایرادی پیدا نکرده است. البته یک ایراد در همه سانتافه‌ها هست که علاجی ندارد! و آن لاستیک مورد استفاده در درب پنجم خودروست که در زمان حرکت صدا می‌کند. البته ناهمواری برخی خیابان‌های کشورمان نیز به این مشکل شدت می‌بخشند. دقیقاً همان مشکلی که درهای پژو ۴۰۵ هم به آن مبتلاست با این تفاوت که مشکل ۴۰۵ با تعویض لاستیک درهای آن با نمونه اصل و فرانسوی رفع می‌شود!

سانتافه پس از گارانتی

پس از به اتمام رسیدن گارانتی سانتافه مورد نظر، باتری خودرو نیاز به تعویض داشت. همچنین به گفته یکی از کارشناسان نمایندگی هیوندای در ایران، باتری خودروهای هیوندای که حدوداً تا سال ۲۰۱۱ تولید شده‌اند کیفیت قابل قبولی ندارند و بعد از به اتمام رسیدن گارانتی خودرو، نیاز به تعویض دارند. همچنین اگر خودرو به مدت بیش از یک هفته استارت نخورد معمولاً باتری‌اش خالی می‌شود! ایراد بعدی در کامپیوتر سفری سانتافه رخ داده است.

به گفته مالک خودرو طبق اعلام کامپیوتر سفری با مقدار بنزین موجود در باک می‌توانستیم ۶۰ کیلومتر مسافت را طی کنیم که خودرو خاموش شد و علت خاموش شدن آن تمام شدن سوخت بود. این اختلال در کامپیوتر سفری، مالک سانتافه را به همراه خانواده‌اش در مسافرت در راه گذاشت! اما ایرادی که بیشتر از این‌ها مالک سانتافه را آزار می‌دهد خرابی پی در پی چراغ‌های خودروست. به طور متوسط هر سه ماه یک بار یکی از لامپ‌های چراغ‌های قسمت جلو خودرو (لامپ مه‌شکن، چراغ شهری، چراغ نور پایین و نور بالا) خراب شده و نیاز به تعویض دارند. مشکلی که در مدت زمان گارانتی به هیچ‌وجه رخ نداده بود و تنها در ۳ سال اخیر بیش از ۱۰ بار اتفاق افتاده است! و اما آخرین ایرادی که مالک خودرو از آن گله‌مند بود سیستم تهویه هوا است که بعد از اتمام گارانتی به مشکل خورده است. ایراد سیستم تهویه هوا به گونه‌ای بود که در حالت گرم،‌ گیر کرده بود و تنها هوای گرم به داخل کابین هدایت می‌کرد. دلیل این ایراد سوختگی موتور تهیه شده در آن بوده است.

هنگام سرویس حواستان جمع باشد!

مالک سانتافه مورد نظر در خصوص سرویس‌های دوره‌ای خودرواش اظهار داشت: «بعد از اتمام گارانتی و طبق سرویس‌های دوره‌ای که شمع‌ها و تسمه تایم خودرو را باید عوض می‌کردم در شهر مشهد بودم و خودروام را برای انجام سرویس‌های نام برده به یکی از نمایندگی‌های این شهر بردم. زمان تحویل گرفتن خودرو طبق فاکتوری که از جانب نمایندگی صادر شده بود هزینه تعویض شمع‌ها و تسمه تایم را پرداخت کردم. اما سه روز بعد که به شهر محل سکونتم (اردبیل) برگشته بودم در یکی از خیابان‌های شهر در حال حرکت بودم که تسمه تایم پاره شد. خودرو را به نمایندگی هیوندای بردم و به گفته کارشناس نمایندگی علت پارگی تسمه تایم عدم تعویض به موقع آن بوده است!» بنابراین به هیوندای سواران توصیه می‌شود هنگام مراجعه به نمایندگی برای انجام سرویس‌های دوره‌ای خودروشان کمی از وقت گران‌بهای خود را صرف کنند و در مدت زمان سرویس، بالای سر خودروشان باشند تا بعداً مشکلی پیش نیاید.

آپشن‌های مورد نیاز برای سانتافه

در حالت کلی می‌توان گفت نسل دوم هیوندای سانتافه از ظاهر زیبایی برخوردار است که موجب محبوبیت آن در کشورمان شده است. اما این خودروی ۱٫۸ تنی از نظر فنی کمی ضعیف است. شتاب صفر تا ۱۰۰ سانتافه ۱۱٫۳ ثانیه است که برای یک خودروی شش سیلندر رقم بالایی است. اما علت این تنبلی را می‌توان گیربکس چهار سرعته اتوماتیک دانست که گزینه مناسبی برای سانتافه نبوده. شاید اگر از گیربکس بهتری در آن استفاده می‌شد پیشرانه شش سیلندر خورجینی ۲٫۷ لیتری بهتر از این می‌توانست انجام وظیفه کند. اما در خصوص پیمایش مسیرهای خارج جاده‌ای سانتافه بد عمل نمی‌کند. در داخل کابین نیز پاره شدن جا آرنجی ردیف جلو در اثر ساییدگی فراوان با آرنج دست باعث شده تا از کابین سانتافه به عنوان یک کابین چندان با کیفیت بعد از ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد یاد نکنیم. در حالی که به غیر از قسمت‌های نام برده بقیه بخش‌های کابین کیفیت خود را حفظ کرده‌اند. همچنین سیستم صوتی آن بسیار خوب بوده و لبخند را بر لبان سرنشینان می‌نشاند.

همان طور که در ابتدا گفتیم بیشتر کسانی که خودروی شاسی‌بلندی نظیر سانتافه را می‌خرند از آن برای کارهای روزمره استفاده نمی‌کنند و بیشتر برای مسافرت‌های طولانی و بین شهری مورد استفاده قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید نسل دوم سانتافه را بخرید پس باید مانند همین افراد عمل کنید. یعنی در کنار سانتافه‌تان یک خودرو ارزان‌تر و کوچک‌تر برای کارهای روزمره‌تان داشته باشید. زیرا کیفیت و استهلاک سانتافه اجازه نمی‌دهد تا از آن برای کارهای روزمره استفاده کنید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها