کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برنج پاکستان بهتر از هند


کد خبر : ۵۹۶۸سه شنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲:۳۲۱۲۷۳۵ بازدید

دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال حدود 300 هزار تن برنج وارد کشور شده است، گفت: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد کاهش یافته است.

جمیل علیزاده شایق در رابطه با خبری که ایران به جای پول برق خود از پاکستان برنج وارد می‌کند، افزود: پاکستان این پیشنهاد را داده اما هنوز چیزی مشخص نیست.

وی اضافه کرد: زمانی که ما فقط از هند برنج وارد می کردیم ناچار بودیم بخاطر پول نفت مان از آنها برنج بگیریم ، اگر پاکستان هم بخواهد به جای پول برق به ما برنج بدهد ما می توانیم بخشی از وارداتمان را از هند و بخشی از آن را از پاکستان انجام دهیم تا روزی که این بدهی ها تمام شود و با خیال راحت تصمیم بگیریم از هر جا که دوست داریم واردات انجام دهیم.

شایق ادامه داد: البته برنج های پاکستانی سالم تر و خوش کیفیت تر از برنج های هندی هستند و قیمت جهانی شان نیز بیشتر از آنها است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موافق واردات برنج از پاکستان به جای پول برق است، گفت: بله اما نباید این اصل را که نیاز ما به واردات درسال حداکثر 600 هزار تن است زیر سوال ببریم.

دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال حدود 300هزار تن برنج وارد کشور شده است، افزود: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد ( از نظر وزنی) کاهش یافته است.

شایق ادامه داد: بنابراین  کسری برنج کشور در سال جاری  300هزار تن است که باید در 9 ماه باقی مانده سال وارد شود و نباید این اصل زیر پا گذاشته شود که دوباره مثل سال گذشته بیش از دو میلیون تن برنج وارد کنیم.

وی اضافه کرد: ما آنچه در این زمینه لازم بود را گفتیم که بیش از این میزان وارد نکنید این امر تبعات منفی زیادی دارد از جمله اینکه باعث می شود برنج های ایرانی به فروش نرسند، همین الان هم که برداشت در مازندران شروع شده مقداری از برنج های سال قبل هنوز در انبارهاست و کشاورز برای خالی شدن انبار مجبور است برنج های سال قبل را به قیمت خیلی ارزان بفروشد که جا برای محصول جدید باز شود.

شایق ادامه داد: همچنین وقتی برنج بیش از حد وارد می شود و در انبار می ماند احتمال اینکه به آفات انباری آلوده شود وجود دارد واگر ما بخواهیم به آفات انباری دچار نشود و انبارها را ضدعفونی کنیم ایراد مهم تری را ایجاد کردیم یعنی امکان اینکه برنج ها مانند سال گذشته مسمومیت هایی پیدا کنند وجود دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین نکته مثبتی در این موضوع نیست، پیشنهاد من این است که اگر برنج های زیادی وارد شده آن را به کشورهایی که نیاز دارند هدیه کنیم و نگه شان نداریم که مشکل ساز شوند.

شایق با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسما اعلام کرده که مصرف سرانه برنج روزی 98 گرم برای هر ایرانی است، گفت: بنابراین میزان مصرف سرانه برنج در ایران سالانه  بین 36 تا 37 کیلوگرم است و بر این اساس نیازمان به واردات نیز حداکثر حدود 600 هزار تن (با احتساب ذخیره سازی که داریم) است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها