کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

لبنان هم به FATF پیوسته است


کد خبر : ۵۸۹۰۱شنبه، ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹:۰۹۱۵۴۷۱ بازدید

علی مطهری نایب رئیس مجلس استدلال مخالفان پیوستن ایران به FATF را رد کرد. او در گفت و گو با ...
لبنان هم به FATF پیوسته استلبنان هم به FATF پیوسته است

علی مطهری نایب رئیس مجلس استدلال مخالفان پیوستن ایران به FATF را رد کرد. او در گفت و گو با ایرنا با اشاره به دلواپسی مخالفان در این باره گفت: مخالفت‌هایی که در سطح کشور با این لوایح انجام می شود دو گونه است؛ بخشی از آنها واقعا از سر دلسوزی است، یعنی فکر می‌کنند اگر ما به FATF ملحق شویم دست و بال ما در جاهایی بسته خواهد شد و اطلاعات ما در اختیار دیگران قرار می‌گیرد؛ مثلا کمک ها برای گروه‌های انقلابی و مبارزانی مانند حزب الله و حماس می شود با مشکل مواجه می شود. بعضی هم واقعا در شفاف نبودن نظام بانکی منافعی دارند و دوست دارند که وضعیت همین طور باقی بماند. تصویب لوایح چهارگانه و پیوستن به گروه ویژه مالی باعث شفافیت مالی در داخل کشور می شود. این ها مواردی است که ما به آن نیاز داریم. علاوه بر این با پذیرش FATF و این لوایح یک نوع هماهنگی با نظام بانکی بین‌المللی ایجاد می شود، مراودات و مبادلات بانکی ما راحت تر و بهتر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه« در حال حاضر تقریبا همه کشورهای دنیا به غیر از ایران، کره شمالی و شاید سومالی به آن پیوسته اند» افزود: آن نگرانی ها خیلی قابل توجه نیست، برای کمک های به مبارزان مسلمان هم بالاخره راه‌های دیگری وجود دارد و تازه راه خروج از این گروه ویژه مالی هم وجود دارد و هر وقت بخواهیم می توانیم از آن خارج شویم. خیلی از کشورها عضو شدند و حق تحفظ برای خود قائل شدند، شرایطی گذاشتند و قبول نکردند گروه‌هایی که با اشغالگری یا با نژادپرستی مبارزه می‌کنند را تروریست بنامند؛ مانند کشور مصر و خیلی کشورهای اسلامی. حتی خود لبنان که حزب الله بخشی از دولت این کشور را در اختیار دارد، عضو FATF است.

مطهری با تاکید بر اینکه«مقایسه FATF با برجام هم درست نیست» افزود: برجام توافقی بین ایران وشش کشور قدرتمند دنیا بود. اما FATF زیرمجموعه سازمان ملل و مربوط به کل دنیا است. مخصوص ایران نیست که بگوییم می‌خواهند دست و بال ایران را ببندند. اگر قرار است ما اینجا ملحق نشویم از سازمان ملل هم بیاییم بیرون! بنای ما بر این نیست که با دنیا بجنگیم و با همه دنیا قطع رابطه کنیم. ما فقط با اسرائیل رابطه نداریم. آمریکا هم خودشان قطع رابطه کردند ودست ما نبود . به خاطر اشغال سفارت آمریکا که به نظر من اقدام غلطی بود.اشغال حداکثر دو یا سه روز ( درست بود) اما  اینکه 444 روز بیایند اشغال بکنند کار غلطی بود و واقعا آسیب‌های جدی هم به کشور زد. بخشی از تحریم‌های ما مربوط به همین موضوع است که واقعا ضرورتی نداشت.

نایب رئیس مجلس در واکنش به اظهارات محسن رضایی مبنی بر اینکه« در یک سال اخیر اقدامات مشکوکی علیه مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت و گفت برخی اعلام کرده اند که شورای نگهبان دومی ایجاد شده است» گفت: بعد از این که چیزی در مجلس مصوب شد مجمع حق بررسی را ندارد و اگر بخواهد این کار را بکند می شود شورای نگهبان دوم. در مواردی در لایحه مبارزه با پولشویی مجمع مصوبه مجلس را تغییر داد، اصلا جمله را عوض کرد. در قانون اساسی ما چنین چیزی نداریم، مگر اینکه مجمع به مجلس سنا تبدیل شود. هر وقت قانون اساسی تغییر کرد و مجمع شد مجلس سنا، آن وقت می تواند این کار را انجام بدهد، اما در حال حاضر چنین کاری را نمی توانند انجام بدهند. بنابراین حرف‌های آقای رضایی حرف های محکم و قابل قبولی نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها