شرکت بوئینگ اعلام کرده ممکن است تا پایان ماه جاری میلادی (12 روز دیگر) نرمافزار جدیدی را برای هواپیماهای مدل 737 مکس که اخیرا زمینگیر شدهاند، معرفی کند.
بر اساس مدارکی که به دست بیبیسی رسیده، نسخه بهروز شده این نرمافزار فعالیت سیستمی را محدود میکند که با هدف جلوگیری از افت سرعت هواپیما طراحی شده اما در حادثه سقوط بوئینگ در اندونزی نقش داشت.
تمام هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس بعد از سانحه اخیر خطوط هوایی اتیوپی زمینگیر شدند.
حدود ده روز پیش یک هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی به فاصله کوتاهی بعد از بلند شدن از فرودگاه آدیس آبابا سقوط کرد و تمام ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند.
این بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ که از پایتخت اتیوپی به نایروبی در کنیا میرفت ۱۴۹ مسافر و هشت خدمه داشت که همه آنها در این سانحه جان خود را از دست دادند.
پنج ماه پیش هم همین مدل هواپیمای ۷۳۷ که به شرکت هوایی لاینایر تعلق داشت با حدود ۱۹۰ مسافر در آبهای ساحلی اندونزی سقوط کرد.
نتایج تحقیقات کارشناسان نشان میدهد شباهتهای روشنی بین این دو سانحه هوایی وجود دارد.
استفاده از بوئینگ ۷۳۷ مکس-۸ از حدود دو سال پیش شروع شد.
در پی سقوط هواپیمای خطوط لاین در آبهای اندونزی کارشناسان گفته بودند که به نظر میرسد خلبانها برای مهار سیستمی اتوماتیک که وظیفه آن جلوگیری از کاهش سرعت یا توقف هواپیماست در تقلا بودهاند. این سیستم اتوماتیک به عنوان قابلیت جدید در بوئینگ ۷۳۷ مکس معرفی شده بود.
بوئینگ در آن زمان با صدور هشداری شرکتهای هواپیمایی را از ایرادی در این سیستم آگاه کرد.
بوئینگ تعداد هوایپماهای ۷۳۷ مکس را ۳۷۱ فروند اعلام کرده است.
اخیرا مشخص شده است که دو خلبان شرکتهای هوایی آمریکا سال گذشته درباره مشکل کنترل بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در جریان بلند شدن از زمین هشدار داده بودند.
آنها مشکلاتی شبیه به آنچه باعث سقوط هواپیمای خطوط لاینایر در ماه اکتبر در اندونزی شد را گزارش کرده بودند.
ایران هم عبور هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس از آسمان خود را ممنوع کرده است.
پیشتر یکی از این هواپیماها متعلق به خطوط هوایی نروژ در آسمان ایران دچار نقص شدید فنی شده بود.