کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ملاک قیمتگذاری آهن‌آلات


کد خبر : ۵۸۷۷۹یکشنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸:۰۱۳۳۹۵ بازدید

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بازار آهن طی یک سال گذشته نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته است به طوری که قیمت آهن ...

آهن‌پرایس- بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بازار آهن طی یک سال گذشته نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته است به طوری که قیمت آهن از کیلویی ۲۷۰۰ تومان تا ۵۵۰۰ تومان نوسان کرد. این روند بدین معنی می باشد که نوسانی نزدیک به ۱۰۰ درصد در این بازار تجربه شده است اما در بازار ارز این نوسان به قدری چشمگیر بود که موجب شد قیمت دلار از ۵۰۰۰ تومان به ۱۸۰۰۰ تومان برسد و رکورد افزایش سه نیم برابری را به ثبت برساند.

با نگاهی دقیق تر به اخبار قیمت آهن، به این نتیجه خواهیم رسید که بازار آهن به  نسبت قیمت ارز تعادل بیشتری داشته است؛ چراکه اتفاق های مهم در ابتدا در بازار ارز و پس از آن در بازار آهن و فولاد خودنمایی کرده است. به عبارت دیگر می توان گفت که روندهای افزایشی و کاهشی نرخ محصولات فولادی از بازار ارز تأثیر پذیرفته اما نه با آن شتاب و شدتی که در بازار ارز شاهد آن بودیم.

با این حال یک سوال اساسی همیشه مطرح است که آیا وضعیت بازار آهن از بازار ارز آزاد تأثیر می گیرد یا خیر؟

در یک دوره زمانی ایران تنها واردکننده فولاد بود بنابراین با افزایش قیمت ارز، قیمت های داخلی نیز متأثر می شد اما اکنون ایران یک صادرکننده بزرگ در زمینه محصولات فولادی می باشد و برتری عرضه بر تقاضا در این بازار وجود دارد. درواقع اگر جذابیت صادراتی بر عرضه در بازار داخلی برتری داشته باشد آن زمان است که نوسان قیمت ارز می‌تواند تاثیر مشخص و شاخصی بر قیمت‌های داخلی بازار فولاد بگذارد.

در شرایط مذکور قیمت تمام شده و نرخ به دست آمده از صادرات اگر از بازار داخلی بیشتر باشد، قیمت مقاطع فولادی در داخل کشور نیز افزایش پیدا می کند. در نگاه مصرف کنندگان بازار اینگونه دیده می شود که قیمت محصولات فولادی با قیمت دلار آزاد دچار نوسان می شود اما طی یک سال اخیرهم «قیمت‌گذاری در بازار داخلی» و هم «صادرات با فرض بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما» موجب شده است که نرخ واقعی کشف شده در سامانه نیما ملاک قیمت‌گذاری فولاد برای ما، هم در «بازارهای داخلی» و هم در «بازارهای صادراتی» باشد. یعنی هر زمان که قیمت دلار نیمایی با افزایش همراه باشد، بدین معنی است که سودآوری صادرات بیشتر شده و به همان دلیل هم بازار داخلی نیز با افزایش نرخ مواجه می شود.

در نهایت با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز سال نو، شاهد آن هستیم که بسیاری از تولیدکنندگان فروش خود را به بعد از تعطیلات نوروزی موکول کردند. بدین ترتیب برای تعیین قیمت پایه آهن آلات در سال آتی باید چشم به روزهای آغازین سال ۹۸ در بازار آهن داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها