کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پرواز قیمت گوشت مرغ به مرز 17 هزار تومان


کد خبر : ۵۸۵۵۶دوشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳:۴۲۵۹۲۶ بازدید

به‌رغم وعده‌هایی که مسئولان ستاد تنظیم بازار مبنی بر کنترل عرضه و تقاضای گوشت مرغ داده‌اند، اما این بازار همچنان حال و روز خوشی ندارد و ...

آرمان- به‌رغم وعده‌هایی که مسئولان ستاد تنظیم بازار مبنی بر کنترل عرضه و تقاضای گوشت مرغ داده‌اند، اما این بازار همچنان حال و روز خوشی ندارد و حتی در چند برابرشدن قیمت درصدد پیشی‌گرفتن از بازار گوشت قرمز است. در این زمینه دبیر ستاد تنظیم بازار 24 بهمن ماه، یعنی کمتر از یک ماه قبل، فروش مرغ بالاتر از نرخ 11 هزار و 500 تومان را تخلف اعلام کرد و تا امروز مسئولان وزارت صمت و جهاد کشاورزی بارها این نکته را یادآور شده‌اند. اما دیگر کمتر عرضه‌کننده‌ای را می‌توان یافت که به این قیمت‌ها پایبند باشد و به نظر می‌رسد زور واسطه‌ها و فروشندگان بر نهادهای قانونی می‌چربد و هر روز قیمت جدیدی برای گوشت سفید ثبت می‌شود. طی روزهای اخیر نیز روند صعودی نرخ گوشت گرم مرغ ادامه پیدا کرد تا اینکه روز گذشته تا آستانه 17 هزار تومان به پرواز درآمد و هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه ذبح‌شده در بسیاری از خرده‌فروشی‌ها با قیمت 16هزار و 995 تومان عرضه شد تا رکوردهای جدیدی را بر جای گذارد.

«کمبودی در عرضه وجود ندارد.». این جمله‌ای است که این روزها مسئولان ستاد تنظیم بازار حفظ کرده‌اند و درباره هر بازاری می‌گویند. تفاوتی هم ندارد بازار گوشت قرمز باشد یا بازار مرغ، گویا آنها از وجود محصولاتی خبر دارند که هنوز نتوانسته‌اند بازار را به تعادل برسانند و مشخص نیست در کدام خرده‌فروشی عرضه می‌شوند که 11 هزار و 500 تومان قیمت دارند. مشاهدات «آرمان» از خرده‌فروشی‌ها مختلف در سطح پایتخت نشان می‌دهد که از ابتدای اسفند حداقل قیمت در محدوده 14 هزار تومان قرار داشت و با روند صعودی روز گذشته به مرز 17 هزار تومان هم رسید. این در حالی است که ابتدای هفته نرخ هر کیلوگرم از این محصول در محدوده 16 هزار و 200 تا 16 هزار و 500 تومان قرار داشت، اما طی یک روز حدود 500 تومان افزایش را تجربه کرد. در این مدت حتی عرضه گوشت منجمد توسط دولت هم نتوانست راهگشا باشد. زیرا مردم به استفاده از گوشت گرم رغبت بیشتری نشان می‌دهند و استقبال چندانی از مرغ‌های منجمد، حتی با قیمت کمتر نشان ندادند.


چرا مرغ گران شد؟

فزونی عرضه بر تقاضا، مشکلات مربوط به تامین نهاده‌های دامی و دسترسی مرغداران به آن، کاهش جوجه‌ریزی، سوءاستفاده دلالان در نبود نظارت‌ها، توزیع‌نشدن مرغ‌های وارداتی به بازار و... از جمله دلایلی هستند که در روزهای گذشته به رشد نرخ گوشت مرغ سرعت بخشیده‌اند. این در حالی است که مسئولان ذی‌ربط بارها از وفور کالاها سخن گفته‌اند و تاکید کرده‌اند جای هیچ نگرانی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد. اما اکنون هر چه به روزهای پایانی سال و فرارسیدن عید نوروز نزدیک می‌شویم تهیه این اقلام برای اقشار کارگری و حقوق‌بگیر جامعه سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. زیرا با وجود تمام گرانی‌ها هنوز تغییری در دستمزدها به وجود نیامده است. از سوی دیگر پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی طی روزهای اخیر بارها اعلام کرده‌اند که هزینه تولید آنها بیش از ارقامی است که مرغ را تحویل بازار می‌دهند. از این رو برخی کارشناسان نسبت به روند عرضه مرغ هم بدگمان هستند و احتکار این گوشت را عامل دیگری در روند صعودی قیمت‌ها می‌دانند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در مصاحبه‌ای که روز گذشته با خبرگزاری صداوسیما داشت به افزایش 500 تومانی قیمت مرغ طی یک روز اشاره کرد و گفت: روز گذشته هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۱ هزار و ۲۰۰ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد. برومند چهارآیین کاهش عرضه نسبت به تقاضا را عامل اصلی گرانی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به کاهش جوجه‌ریزی و کمبود عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده برای ایام پایانی سال به ۱۲ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها به ۱۷ هزار تومان برسد. او کاهش جوجه‌ریزی در اواخر دی و اوایل بهمن را عامل اصلی گرانی مرغ در بازار اعلام کرد و ادامه داد: ۳۰ درصد مرغداران به سبب ترس از اجرای قیمت دستوری و افزایش قیمت جوجه، از جوجه‌ریزی واحد‌های خود امتناع کردند که درنهایت این امر میزان عرضه و قیمت مرغ در بازار را تحت تاثیر خود قرار داد.

چهارآیین میزان جوجه‌ریزی برای ایام پایانی سال را کمتر از ۱۱۰ میلیون قطعه اعلام کرد و توضیح داد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و ترس از اجرای قیمت مصوب تنظیم بازار، بسیاری از مرغداران به سبب نگرانی‌های بازار، ریسک تولید را نپذیرفتند که این امر در کمبود عرضه مرغ در ایام پایانی سال تاثیر بسزایی دارد. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از نوسان نرخ نهاده‌های دامی در بازار تصریح کرد: با توجه به اختلاف نرخ نهاده‌های موجود در بازار با قیمت مصوب، پیش‌بینی می‌شود که روند افزایش قیمت مرغ در بازار ادامه یابد، چراکه مدیریت بازار نهاده‌ها در کنترل قیمت مرغ تاثیر بسزایی دارد. او نرخ مصوب هر کیلو ذرت را یک 1300 و کنجاله سویا را 2۴۰۰ تومان اعلام کرد و یادآور شد: این در حالی است که هم‌اکنون هر کیلو ذرت با نرخ 1800 و کنجاله سویا 3۶۰۰ تا 3۸۰۰ تومان به مرغداران عرضه می‌شود. چهارآیین با اشاره به اینکه قیمت دستوری راهکار تنظیم بازار نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه روزانه 7000 تا 7500 تن مرغ در سطح کشور مصرف می‌شود، از این رو عرضه روزانه ۱۰ تا ۳۰ تن مرغ با نرخ مصوب نوعی مُسکن برای تنظیم بازار به شمار می‌رود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها