کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پتروشيمي‌گيت؛ بزرگترين اختلاس


کد خبر : ۵۸۵۱۰یکشنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱:۵۵۶۴۹۳ بازدید

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و 13 متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های ...
پتروشيمي‌گيت؛ بزرگترين اختلاسپتروشيمي‌گيت؛ بزرگترين اختلاس

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و 13 متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام، برگزار شد و در این جلسه متهم ردیف اول پرونده گفت که اتهامات وارده را قبول ندارد. قاضی مسعودی مقام در ابتدای این جلسه اظهار کرد: در جلسه قبل بخشی از کیفرخواست توسط نماینده دادستان قرائت شد و ادامه کیفرخواست را ارائه خواهند کرد. در ادامه حسینی، نماینده دادستان با حضور در جایگاه اظهار کرد: با توجه به محتویات پرونده و گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سازمان اطلاعات سپاه و اظهارات متهمان، مدیرعامل شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس مبالغ ناشی از قراردادها اعم از ارزی و ریالی را از خریداران اخذ نموده که باید به تولیدکنندگان پرداخت می‌شده، اما این اقدام را انجام نداده‌اند.

به نظر می‌رسد شرکت بازرگانی پتروشیمی این مسائل را رعایت نکرده و اقدامات این شرکت در خصوص فروش محصولات و عدم تسلیم وجوه ناشی از فروش محصولات در غیر منبع آن است. حسینی گفت: جالب است این ۲۱۵میلیون یورو را نیز از داخل کشور خریداری کرده‌اند و پول حاصل از تفاوت قیمت ارز داخلی و خارجی به جیب متهمان رفته است و از این بابت مبلغ ۷میلیون یورو به حساب حمزه‌لو و خانم آل‌آقا واریز شده است. وی افزود: مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا مدیرعامل شرکت‌های دنیز و هتراتجارت ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را به دستور حمزه‌لو و به بهانه دور زدن تحریم‌ها به حساب دو شرکت دنیز و هتراتجارت واریز کرده است. به نوشته ایسنا؛ نماینده دادستان گفت: در حال حاضر خانم آل‌آقا در خارج از کشور است و از بابت این انتقال مالی ۷میلیون و ۶۷ هزار یورو تحصیل کرده است.

تکذیب اتهامات از سوی متهم

قاضی ضمن تفهیم اتهام به حمزه‌لو از او سوال کرد آیا اتهامات وارده را قبول دارید که وی پاسخ داد: خیر. قبول ندارم. نماینده دادستان اظهار کرد: وجه ریالی حاصل از فروش محصولات پتروشیمی با تأخیر به حساب عاملان آن شرکت واریز شده در حالی که شرکت موظف بوده بلافاصله پس از فروش محصولات وجه آن را به حساب تولیدکنندگان محصولات واریز کند. به نظر می‌رسد شرکت پتروشیمی این مهم را رعایت نکرده است. حسینی عمده تخلفات مدیران شرکت بازرگانی پتروشیمی بازرگانی را تسویه دیرهنگام مطالبات شرکت‌های غیر زیرگروه، عدم شفافیت و تداخلات مالی، عدم پرداخت بموقع و مطالبات ریالی شرکت هلدینگ خلیج فارس اعلام کرد. وی افزود: تبدیل و جابه‌جایی منابع مالی شرکت هلدینگ خلیج فارس و تبدیل ۳ میلیارد و ۲۱۴میلیون و ۵۲۳ هزار یورو از محصولات پتروشیمی به ریال از تخلفات متهم ردیف اول است. حسینی اظهار کرد: همچنین در سال ۹۱ مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از منابع ارزی شبکه بانکی به فروش رسیده است. نماینده دادستان گفت: مرجان آل‌آقا در حال حاضر در خارج از کشور بسر می‌برد و او همکار آقای حمزه‌لو بوده است.

در ادامه با اتمام قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، قاضی از رضا حمزه‌لو خواست در جایگاه قرار گیرد و دفاعیات خود را بیان کند. قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم ردیف اول گفت: اتهام شما مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی به مبلغ ۶ میلیارد از طریق اخلال در توزیع ارز حاصله از فروش محصولات پتروشیمی است، آیا اتهامات وارده را قبول دارید که متهم گفت: قبول ندارم. حمزه‌لو با حضور در جایگاه اظهار کرد: در دوره مدیریت خودم از اواخر سال ۸۸ تا ۹۰، ارز ثابت بوده و صحبت‌هایی که الان در دادگاه مطرح شد مربوط به پس از مدیریت بنده بود. رسانه‌ها بدانند که در صفحات ۱۹۴، ۳۰۱ و ۳۰۲ کیفرخواست اعلام شده که ارزها تسویه شده است و یک دلار نزد کسی باقی نمانده است. ریالی از بابت ارز، خدمات و کارمزد از هیچ‌کس دریافت نشده است. بنده دو عنوان اتهامی دارم که یکی مربوط به اخلال در نظام اقتصادی و دومی تحصیل مال نامشروع است. متهم ردیف اول پرونده گفت: اگر سوئیفت را بستند باید بنشینیم و عزا بگیریم؟ قطر در حال بلعیدن و هورت کشیدن پتروشیمی خلیج‌فارس است، در این شرایط باید چه کنیم؟ من کارپرداز بودم و کارفرما شخص دیگری بوده است. در ادامه قاضی مسعودی‌مقام از متهم ردیف اول پرونده پتروشیمی خواست در رابطه با واریز ارزها توضیح دهد که متهم در ادامه دفاعیات خود اظهار کرد: سوال اینجاست آیا آنطور که کیفرخواست می‌گوید واقعا نیت مجرمانه مطرح است که پاسخ منفی است و واقعیت طور دیگری جلوه داده شده است.

قاضی خطاب به متهم گفت: در خصوص واریزها به حساب شخصی خود صحبت نکردید. حمزه‌لو پاسخ داد: به محض اعلام تحریم بر اساس سنت ۲۰ ساله، شرکت بازرگانی پتروشیمی امارات به دلیل اینکه در منطقه آزاد ثبت شده بود، مسئولیت دریافت و پرداخت وجوه را پیدا کرد. چرا که ما از روز اول با این مشکل مواجه شدیم که پول خریداران را چگونه بگیریم. برای همین هم مبلغی به دستور شرکت صنایع پتروشیمی به حساب من واریز و بلافاصله برداشته شد. در این زمان همه حساب‌ها بسته شد و ما از PCC شانگهای فقط برای مجرای دریافت پول استفاده می‌کردیم. آنهایی که در این فضا زندگی کرده‌اند به خوبی می‌دانند هر لحظه امکان بسته شدن حساب‌ها وجود دارد. وی اظهار کرد: در سال ۹۱ بنده نبودم، اما دفاع می‌کنم. ما دو عدد ۳۳۴ و ۶۳۳ داریم. عدد ۶۲۲ از جنس همان تبدیل ارز است و توسط هلدینگ خلیج فارس انجام شده است. متهم ردیف اول پرونده شرکت پتروشیمی افزود: عدد ۶۵۶ مبنایی نداشته و وجود ندارد. حمزه‌لو اضافه کرد: تاکید دادستان به ارز منشأ داخل و خارج است. در سال ۸۲ صادرات شرکت‌های دولتی 2/3 میلیون یورو بوده است. وی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد پول شرکت پتروشیمی به ارز، هیچ ارتباطی به منشأ داخل و خارج ندارد. متهم ردیف اول پرونده شرکت پتروشیمی تاکید کرد: ‌پول در حساب شرکت PCC در خارج از کشور است.

مرجان شیخ الاسلامی کیست؟

در این میان، نام یک زن بیش از ۱۳ متهم دیگر موردتوجه افکار عمومی و فضای مجازی قرار گرفت. «م. ش» که مقابل نامش ذکر شده مدیرعامل شرکت‌های بازرگانی دنیز و هترا تجارت بوده و پیش‌تر اخباری درخصوص فرار او از کشور در برخی منابع رسانه‌ای منتشر شده بود. چنان که بنابر گزارشی که مردادماه ۹۶ در پایگاه خبری «بولتن‌نیوز» منتشر شد، «شرکت نفت و گاز سپانیر وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیا ناآگاهانه مبادرت به عقد قرارداد با فردی مشکوک به‌نام «م. ش» کرده، اما این فرد پس از گرفتن مبالغی هنگفت، از کشور متواری شده و به کانادا گریخته است.»

این درحالی است که پایگاه خبری «خبر فوری» با ذکر این مهم، مدعی شد: «در عکس‌هایی که از جلسه دادگاه متهمان پتروشیمی منتشر شده، در ردیف اول یک زن نیز نشسته است. در تصاویر منتشر شده صورت متهمان شطرنجی شده، اما همین حضور یک زن در جمع متهمان نیز این احتمال را تقویت می‌کند که «م. ش» اکنون در ایران و در اختیار دستگاه قضائی کشور است.»، بنابر ادعای بسیاری از فعالان رسانه‌ای در فضای مجازی، «م. ش» در دهه۸۰، در برخی رسانه‌های داخلی فعالیت داشته و در دو نوبت نیز برای ورود به پارلمان نیم‌خیز شده است. «م. ش» که در جریان انتخابات مجلس ششم خود را اصلاح‌طلب معرفی می‌کرد، در آستانه انتخابات مجلس هشتم، ترجیح داد اصولگرا شناخته شود. هرچند او در هیچ کدام از این دو تلاش موفق به ورود به پارلمان نشد. گفته می‌شود مهدی خلجی از فعالان رسانه‌ای خارج از کشور که سوابق نامطلوبی دارد، همسر «م. ش» است./ روزنامه آرمان



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها