کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گوشی موبایل ارزان موجود نیست؟!


کد خبر : ۵۸۵۰۵شنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱:۱۸۱۴۶۷۲ بازدید

گوشی‌های آیفون حدود 2 میلیون تومان نسبت به دو هفته پیش گران‌تر شد. پورصالح یکی از فعالان بازار علاءالدین درحالی این خبر را اعلام کرده ...
گوشی موبایل ارزان موجود نیست؟!گوشی موبایل ارزان موجود نیست؟!

شهروند| گوشی‌های آیفون حدود 2 میلیون تومان نسبت به دو هفته پیش گران‌تر شد. پورصالح یکی از فعالان بازار علاءالدین درحالی این خبر را  اعلام کرده که بسیاری گمان می‌کردند با غیرفعال‌شدن اپلیکیشن‌های ایرانی در گوشی‌های آیفون، قیمت این گوشی آمریکایی نزولی شود. البته این گرانی تنها محدود به این گوشی‌های آیفون نبوده و به گفته فعالان بازار تمامی برندها بعد از بسته‌شدن سامانه همتا  ٢٠ تا ٣٠‌درصد گران‌تر شده‌اند.

این گفته‌ها اما در شرایطی مطرح می‌شود که رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی چند روز پیش از کاهش ٢٠ تا ٣٠‌درصدی گوشی موبایل در بازار خبر داده بود. آن‌گونه که محبی می‌گوید برخی از گوشی‌های در گمرک مانده، تعیین تکلیف و وارد بازار شده است، اما فعالان بازار موبایل از کمبود شدید عرضه موبایل گله می‌کنند. به گفته آنها بعد از بسته‌شدن شرکت‌های متخلف وارداتی در شهریور امسال، تمامی گوشی‌هایی که در بازار عرضه می‌شدند، به صورت مسافری وارد کشور می‌شدند و حالا هم که محدودیتی در رجیستری گوشی‌هایی که به صورت مسافری وارد‌شده، اعمال می‌شود، نگرانی در رابطه با کمبود عرضه بیشتر شده است.

پورصالح یکی از فعالان بازار در این‌باره می‌گوید:   «میزان عرضه گوشی خیلی کم شده، به همین دلیل قیمت گوشی‌ها ٢٠ تا ٣٠‌درصد گران‌تر شده است. به‌عنوان مثال آیفون مکسی که یک ماه پیش ١٦,٥‌میلیون تومان بود، حالا در بازار به قیمت ١٨.٥‌میلیون تومان معامله می‌شود. گوشی هوآووی مدل ‌هانور هم که حدود یک ماه پیش ٢‌میلیون تومان بود، حالا ٢.٥‌میلیون تومان فروخته می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «در ٦ ماه گذشته تقریبا واردات رسمی و ورود تلفن همراه از طریق شرکت‌های واردکننده ناممکن شده است، از طرفی هم با اجرای طرح رجیستری گوشی‌های قاچاق نمی‌تواند وارد شود، بنابراین بازار با کمبود و افزایش‌های قیمت نامتعارف برای تلفن‌های همراه ثبت‌شده مواجه شده است.»

مرگ بر رجیستری

در این راستا، همچنین محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه توییتر خود عنوان کرد: ««مرگ بر رجیستری!» شعاری که روی دیگر سکه «زنده باد قاچاق!» است. مشکل صنف عرضه‌کنندگان تلفن همراه جای دیگری است -که باید حل شود- نه طرح ثبت تلفن همراه که هزاران ‌میلیارد تومان از قاچاق جلوگیری کرده است. شفافیت و مبارزه با فساد هزینه‌ای دارد که با پرداخت آن مشکلی ندارم.» با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند واردات گوشی تلفن همراه با دریافت کارت‌ملی از ابتدا اشتباه بوده و موجب شده راه واردات گوشی‌های قاچاق به شکلی دیگر باز شود؛ بدین‌ترتیب گوشی‌هایی که به اسم مسافری وارد کشور شدند، تنها به مسافران اختصاص نداشتند و برخی از سودجویان با استفاده از کارت‌ملی افراد هنگام خرید گوشی، اقدام به رجیسترکردن گوشی‌های وارداتی خود کردند. اما قطع ناگهانی این روند باعث ایجاد مشکلاتی شده که اکنون خود را نشان داده و موجب افزایش قیمت گوشی شده است.

کاهش ٧٠‌ درصد فروش موبایل نسبت به پارسال

پورصالح که سال‌هاست در ساختمان علا‌ءالدین موبایل خریدوفروش می‌کند، به «شهروند» می‌گوید: «بازار این روزها به قدری سوت‌وکور است که فروشندگان از ساعت ٧ بعدازظهر کرکره‌هایشان را پایین می‌کشند و می‌دانند که دیگر خبری از رونق بازار شب عید سال‌های گذشته نیست.»    او که معتقد است خرید موبایل در شب عید امسال نسبت به پارسال ٧٠‌درصد کمتر شده است، ادامه می‌دهد: «در سال‌هایی بازار به قدری خوب بود که در برخی از روزها ٧٠ تا گوشی آیفون هم می‌فروختیم، اما در تمام هفته گذشته به زور توانستم دو گوشی آیفون بفروشم.» به گفته این فعال بازار، بیشتر خریدارانی هم که به بازار می‌آیند، سراغ گوشی‌های ارزان مدل‌های سامسونگ و هوآووی می‌روند.

منتظریم گوشی‌های مصادره‌ای وارد بازار شوند

 ماهانه یک‌‌میلیون و ٥٠٠‌ هزار عدد گوشی تلفن همراه  خریدوفروش می‌شود. آن‌گونه که رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن می‌گوید: «در شب عید تقاضا بیشتر می‌شود، اما بعد از این پیک زمانی فروردین و اردیبهشت آرامی را پشت سر خواهیم گذاشت.» ابراهیم درستی حالا امیدوار است که با ورود گوشی‌های مصادره‌ای به بازار، آرامش به بازار بازگردد. او می‌گوید: «در جلسه‌ای که با معاون سازمان حمایت داشتیم، از ایشان درخواست کردیم هر چه سریع‌تر روال قانونی طی شود و طی یک چارچوب مشخص با توجه به وضع بازار شب عید این گوشی‌ها وارد بازار شود.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها