کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حذف آجیل از سفره نوروزی مردم


کد خبر : ۵۸۳۵۱سه شنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸:۴۸۴۰۷۹ بازدید

هم‌اکنون 1570 واحد صنفی زیر نظر اتحادیه قنادان در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد، 1200 واحد موفق به دریافت مجوز شده‌اند و مابقی ...
حذف آجیل از سفره نوروزی مردمحذف آجیل از سفره نوروزی مردم

آرمان- هم‌اکنون 1570 واحد صنفی زیر نظر اتحادیه قنادان در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد، 1200 واحد موفق به دریافت مجوز شده‌اند و مابقی در صف تقاضا قرار دارند. بررسی‌های انجام شده از این حکایت دارد که در هفته‌های اخیر بهای آرد، روغن و... در بازار آزاد افزایش پیدا کرده است که علت آن‌ هم به امتناع شرکت‌های تولیدکننده از فروش محصولاتشان به واحدهای صنفی مربوط می‌شود که همین موضوع به ایجاد بازار سیاه در روزهای پایانی سال دامن زده است.

به‌عنوان مثال، روغن 16 کیلویی که تا هفته گذشته به قیمت 90 هزار تومان به دست واحدهای صنفی می‌رسید، در روزهای گذشته 120 تا 130 هزار تومان در بازار سیاه به فروش رسید؛ امری که به کاهش حاشیه شود اصنافی‌ها منجر شده است. شیرینی یکی از اقلام پرمصرف و پرطرفدار شب‌های عید محسوب می‌شود، مصرف‌کنندگان که طی ماه‌های گذشته به دلیل التهابات ارزی دچار کاهش شدید قدرت خرید شده‌اند، با دیدن شرایط بازار، نگران حذف شیرینی از سفره نوروز هستند که ظاهرا چندان جای نگرانی وجود ندارد، چراکه رئیس اتحادیه قنادان به‌تازگی خبر داده که شیرینی، شب عید گران نخواهد شد. یکی دیگر از خوراکی‌های محبوب ایام عید، خشکبار و آجیل است که در روزهای پایانی سال خبر توقف روند صعودی قیمت‌ها در این بازار به گوش می‌رسد. از سوی دیگر، حجم فروش آجیل به شدت پایین آمده است و آنگونه که رئیس اتحادیه گفته است هم‌اکنون فروش آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته یک چهارم شده است.

معمولا در روزهای پایانی سال، دلالان بازار سیاه دست به کار می‌شوند و با انواع ترفندها سعی در جذب مشتری دارند؛ ترفندهایی که درنهایت به ضرر مصرف‌کنندگان تمام خواهد شد. این افراد در واحدهای صنفی غیرمجاز که هیچ‌گونه نظارتی بر آنها صورت نمی‌گیرد و موقتی است، اقدام به فروش شیرینی یا شکلات در فضایی آلوده و غیراستاندارد می‌کنند؛ اجناسی که بی‌کیفیت هستند اما به دلیل ارزان‌تر بودن، مشتریان زیادی را به سمت خود می‌کشند. برای مثال، مشاهدات نشان می‌دهد که دلالان با مخلوط‌کردن 10 کیلو پسته آب خندان با 50 کیلو پسته مرغوب سود خوبی را به جیب می‌زنند. البته درحالی بازار سیاه انواع اجناس در روزهای پایانی سال داغ می‌شود که این موضوع حکایت از نبود نظارت مستمر و دقیق بر کیفیت و قیمت محصولات از سوی نهادها و ارگان‌های مسئول دارد.
 
شیرینی گران نمی‌شود

با نزدیک شدن به روزهایی که بازار شیرینی و تنقلات داغ‌تر می‌شود؛ یعنی از 25 اسفندماه تا پایان هفته اول عید نوروز، نگرانی‌هایی از بابت افزایش قیمت آنها به وجود آمده که در این زمینه رئیس اتحادیه قنادان به خبرآنلاین گفته است: به دلیل اینکه شیرینی جزو اقلام پرمصرف خانوارهای ایرانی به‌شمار می‌رود و همچنین با توجه به افزایش قیمت‌ها و پایین آمدن توان اقتصادی خانواده‌ها، باوجود مشکلاتی فراوانی که صنف ما با آن مواجه است، ترجیح داده‌ایم به مناسبت نوروز قیمت اجناس خود را افزایش ندهیم و اینگونه به هموطنان در کاهش هزینه‌های سال جدید کمک کنیم. علی بهره‌مند افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی ماه‌های گذشته، اتحادیه و اعضای آن خود را ملزم به حمایت از هموطنان می‌دانند. بنابراین به مناسبت نوروز، سیاست افزایش قیمت شیرینی و… اصلا در برنامه کاری ما جایی ندارد. برای افزایش قیمت شیرینی در سال ۹۸ بعد از ماه رمضان تصمیم‌گیری خواهیم کرد.


قیمت انواع شیرینی‌

رئیس اتحادیه قنادان اضافه کرد: در واحدهای درجه یک قیمت شیرینی‌های‌تر کیلویی ۲۶هزار تومان، پاپیونی کیلویی ۲۱هزار و ۵۰۰ تومان، زبان کیلویی ۲۱هزار و ۵۰۰ تومان، نان برنجی کیلویی ۲۱هزار و ۵۰۰ تومان، گل محمدی ۲۱ هزار تومان و کیک یزدی نیز ۱۵هزار تومان است. او همچنین اظهار کرد: اجناس پرمصرف در حرفه قنادی را اتحادیه و کمیسیون فنی قیمت‌گذاری می‌کند و یک سری اجناس وجود دارد که خارج از این روند نرخ‌گذاری و بر اساس میزان عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شوند.
 
محاسبه قیمت جعبه

بهره‌مند تصریح کرد: بر اساس مصوبات قانونی مقرر شد که قیمت مقوا روی قیمت شیرینی محاسبه شود. امسال نسبت به سال قبل قیمت مقوا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است، به طوری که مقوای کیلویی پنج تا شش هزار تومان اکنون تا کیلویی ۲۵هزار تومان افزایش یافته است.
 
درآمد قنادی‌ها

او با اشاره به کاهش میزان فروش قنادی‌ها نسبت به سال گذشته، گفت: علاوه بر کاهش میزان فروش،‌ شاهد افزایش هزینه مواد اولیه نیز هستیم، اما با این وجود هیچ کدام از همکاران ما، افزایش قیمت را به صلاح نمی‌دانند.
 
کاهش فروش آجیل

بهره‌مند همچنین خبر داد که امسال حجم فروش آجیل به نسبت سال پیش بسیار کاهش یافته است، به طوری که به مناسبت شب یلدا میزان فروش خشکبار و آجیل به نسبت سال پیش ۷۰ درصد کاهش یافت. او همچنین اضافه کرد: به نظر می‌رسد هموطنان قادر به خرید آجیل نباشند و شاهد کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی فروش آجیل به مناسبت سال نو باشیم. رئیس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل تهران نیز از توقف روند صعودی قیمت‌ها در این بازار خبر داد. مصطفی احمدی در مصاحبه با رادیو افزود: طی چند ماهه گذشته قیمت آجیل و خشکبار در بازار به دلایل مختلف به‌ویژه کمبود شدید محصول روندی صعودی به خود گرفته بود که هم‌اکنون متوقف شده است. او اضافه کرد: متاسفانه کمبود محصول ضمن گرانی منجر به کسادی بازار و کاهش تقاضا نیز شد؛ به نحوی که هم‌اکنون فروش آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته یک چهارم شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها