«بزرگبودن بدهی انباشته هما» و «نزدیکبودن موعد بازپرداخت اقساط هواپیماهای خریداری شده توسط ایرانایر» دو عبارتی است که میتواند زنگ خطر مالی را برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به صدا درآورد. به گزارش ایسنا، هرساله با تنظیم صورت حسابهای مالی در صورتی که درآمدها در قیاس با هزینههای مربوطه همسان نباشند شاهد زیانده بودن یک شرکت و ساختار خواهیم بود، مسالهای که در مورد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوسته و این رخداد میتواند دلایل متعددی از جمله وجود ساختار نامناسب، تعدد نیروی انسانی، عدم بهرهوری لازم و کافی، تغییر نرخ ارز، زمینگیر شدن هواپیماها بهدلایل مختلف از جمله تحریم، کمبودن میزان ناوگان فعال در قیاس با ناوگان و مواردی از این دست باشد.
در مورد «ایرانایر» اما یکی از دلایل اصلی بهطور حتم ساختاری است و اگر هدف بقای این شرکت هواپیمایی و پرواز موفق هواپیماهای آن در آسمان دنیاست باید به استانداردهای موجود در دنیا نزدیک شد. بهطور مثال در تمامی شرکتهای هواپیمایی دنیا به ازای هر صندلی تعداد نیروهای انسانی تعریف شده است و اگر این تناسب همخوانی نداشته باشد شرکتها با انباشتگی نیروی انسانی روبهرو میشوند. بنابراین اگر اصلاح ساختار نادرست یک شرکت مدنظر قرار گیرد ادامه حیات آن ممکن خواهد بود، در غیر این صورت چرخه اقتصادی امکان فعالیت را نخواهد داد.
امروزه دیگر شرایط برای حیات شرکتهای مختلف هواپیمایی آنهم با نگاه و مکانیسم دولتی فراهم نیست و باید فرآیندهای خصوصیسازی حکمفرما شود. بهتازگی فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بدهی انباشته «هما» را عدد بزرگی اعلام کرد و به صراحت از نزدیک بودن زمان بازپرداخت اقساط هواپیماهای خریداری شده خبر داد، دو مسالهای که در صورت عدم بهبود ترازنامه «هما» میتواند هشدار بزرگی برای این شرکت هواپیمایی باشد. / روزنامه ایران