کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت ارز در انتها و ابتدای هفته گذشته يكسان ماند


کد خبر : ۵۸۰۲شنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۵:۵۵۱۹۰۶ بازدید

نرخ ارز طی هفته گذشته رفتاری متفاوت از خود نشان داد: قیمت در ابتدای هفته نسبت به شروع آن ثابت بود که نشان می‌داد پس از چهار هفته کاهش، قیمت در هفته ...

نرخ ارز طی هفته گذشته رفتاری متفاوت از خود نشان داد: قیمت در ابتدای هفته نسبت به شروع آن ثابت بود که نشان می‌داد پس از چهار هفته کاهش، قیمت در هفته گذشته بدون تغییر بوده است.

نکته دوم، کاهش سقف نوسانی قیمت دلار به 3150 تومان بود که این هفته، نرخ ارز از این سطح عدول نکرد. علاوه‌بر این، قیمت طلای جهانی در اواخر ساعات کاری روز پنج‌شنبه بالغ‌بر 10 دلار افزایش یافت و روز جمعه نیز به حدود 1337 دلار برای هر اونس رسید. اما این افزایش، به دلیل تعطیل بودن بازار داخلی در قیمت سکه و طلای داخل بازتاب چندانی نیافت. انتظار می‌رود با شروع به کار بازار در روز شنبه، افزایش قیمت صورت گرفته در اونس خود را به شکل یک افزایش حدودا 5 هزار تومانی (5/0 درصدی) در قیمت سکه نشان دهد.

  نخستین هفته اثرپذیری دلار از مذاکرات

فعالان و کارشناسان بازار مهم‌ترین عامل تغییرات نرخ دلار در هفته گذشته را اخبار رسیده از مذاکرات وین می‌دانند. مذاکرات از 10 روز پیش آغاز شده و دیروز دهمین روز برگزاری نشست‌های دیپلماتیک پیرامون مساله هسته‌ای ایران در وین بوده است. در روزهای ابتدایی هفته، ابراز امیدواری عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، مبنی‌بر دستیابی به یک توافق جامع تا پایان مذاکرات و همچنین اظهارات اکثر کارشناسان که طولانی بودن مذاکرات را یک علامت مثبت در جهت حصول توافق می‌دانستند، باعث امیدواری بیشتر برای کاهش قیمت‌ها و در نتیجه، کاهش متقاضیان ارز شد. عده دیگری از کارشناسان عوامل دیگری را برای روند کاهشی ارز تا روز یکشنبه عنوان می‌کردند. این دسته از کارشناسان، مهم‌ترین عامل را تقویت ورودی‌های ارزی در نتیجه افزایش فروش محصولات غیر‌نفتی و همچنین رشد 14 درصدی ارزش صادرات پتروشیمی طی 2 ماه اخیر عنوان کردند. بر اساس این گزارش‌های آماری، در 2 ماه اردیبهشت و خرداد سال‌جاری، یک میلیارد و 100 میلیون دلار به ارزش صادرات پتروشیمی اضافه شده است. از طرف دیگر ارزش صادرات بعضی کالاهای غیرنفتی شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی و فرش در خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه، 2 میلیارد دلار افزایش داشت و این عامل هم بر تقویت ورودی بازار تاثیر گذاشت. در واقع، دو عامل کاهش تقاضا و افزایش عرضه، باعث روند کاهشی قیمت دلار شد؛ اما این روند کاهشی روز دوشنبه شکسته شد و بار دیگر نرخ دلار در بازار آزاد رفتار پاندولی خود را از سر گرفت و با فاصله گرفتن از سطح حمایتی (3100 تومان) به سمت سطح مقاومتی (3150 تومان) حرکت کرد.


  عوامل رفتار رفت و برگشتی دلار

کارشناسان دلیل افزایش قیمت دلار را در بازار آزاد این موضوع می‌دانند که بازار بیش از هر چیز تحت‌تاثیر عوامل انتظاری حرکت می‌کند و این رفتار، باعث شده که عوامل اقتصادی موثر بر بازار (مثل آمارهای صادرات و واردات) توان اثرگذاری خود را تا حدودی از دست بدهند. به عنوان مثال، درخصوص افزایش جزئی قیمت در روزهای میانی و انتهایی هفته گفته می‌شود عدم رسیدن خبرهای جدید از مذاکرات وین و وجود ابهام درباره روند مذاکرات به‌خصوص در روزهای میانی هفته، عامل روانی و انتظاری تاثیرگذار بر افزایش قیمت‌ها بوده است. البته عده دیگری از کارشناسان این نوسانات را به‌دلیل فضای طبیعی بازار می‌دانستند. به هر طریق، روند افزایشی در بازار ارز هم ادامه‌دار نبود و در انتهای هفته نیز بازار مجددا به شرایط «پینگ‌پنگی» خود بازگشت تا قیمت دلار کاهش پیدا کرده و نشان دهد که بازار همچنان در یک فضای رفت و برگشتی نوسان می‌کند. در واقع فضای روانی و خبری باعث شده قیمت‌ها در یک سقف و کف متناسب با آن نوسان کند، نکته مهم این است که محدوده نوسانی در سطحی پایین‌تر از بازه تغییرات قبلی نرخ دلار قرار داشته است.


  چشم‌انداز کاهشی بازار در پنج‌شنبه

به گفته کارشناسان، افت قیمت پنج‌شنبه علاوه‌بر اینکه در ادامه رفتار رفت‌وبرگشتی دلار طی کل هفته بود، از برخی عوامل روانی نیز اثر پذیرفت. از جمله این عوامل، می‌توان به انتشار خبر «وصول هفتمین قسط توافق ژنو»، «احتمال حضور وزیران امور خارجه شش کشور در وین» و «رفع ابهام از خواسته‌های هسته‌ای ایران درخصوص سانتریفیوژها» اشاره کرد. این موارد، مجموعا موجب شدند دوباره نرخ ارز در مسیر کاهشی قرار گیرد. گفته می‌شود سفر وزرای خارجه کشورهای 1+5 در ابتدای هفته به وین و جدی شدن مذاکرات می‌تواند اثرگذاری عامل «وین» بر بازار ارز را افزایش دهد. هر چند نفس حضور عالی‌ترین مقام‌های دیپلماتیک در ژنو نیز می‌تواند به خودی خود با افزایش نشانه‌های جدی بودن روند مذاکرات، امیدواری‌ها را نسبت به توافق طی روزهای آتی تقویت کند.


  رفتار رسمی برای ارز 

بانک‌مرکزی نیز روز پنج‌شنبه نرخ رسمی دلار را 25 هزار و 839 ریال اعلام کرد که نسبت به روز قبل یک ریال کاهش یافته بود. نرخ رسمی دلار در سه روز پایانی هفته گذشته، روزانه یک ریال کاهش را تجربه کرده است. در مجموع، بانک‌مرکزی قیمت رسمی خود را در سه روز ابتدایی کاری هفته گذشته افزایش داد و در سه روز پایانی هفته، روند کاهشی را بر نرخ‌گذاری رسمی خود اعلام کرد. هر چند میزان افزایش صورت‌گرفته معادل 91 ریال و میزان کاهش صورت‌گرفته 3 ریال بود تا در مجموع، نرخ رسمی نیز هفته گذشته را با 9 تومان افزایش سپری کند و به سمت سطح 2650 تومانی هدف‌گذاری‌شده (نرخ رسمی دلار در بودجه) گام بردارد. افزایش نرخ رسمی قیمت دلار در هفته گذشته در راستای سیاست‌های بانک‌مرکزی برای یکسان کردن نرخ رسمی با نرخ 2650 تومانی ارز بودجه بود، ولی احتمالا نوسانات موجود در بازار آزاد موجب عدم ادامه این مسیر افزایشی به منظور رسیدن به نرخ رسمی ارز در بودجه شد.

بازار طلا نیز این هفته را نسبتا باثبات و با محدوده نوسان‌های قیمتی زیر یک درصدی پشت‌سر گذاشت. البته نکته مهم درخصوص روند بازار طلا در هفته جاری، افزایش صورت‌گرفته در قیمت اونس در روز جمعه است. قیمت طلای جهانی در اواخر ساعات کاری روز پنج‌شنبه بالغ ‌بر 10 دلار افزایش یافت و در روز جمعه نیز به حدود 1337 دلار برای هر اونس رسید. اما این افزایش، به دلیل تعطیل بودن بازار داخلی در قیمت سکه و طلای داخل بازتاب نیافت. انتظار می‌رود با شروع به کار بازار در روز شنبه، افزایش قیمت صورت‌گرفته در اونس خود را به شکل یک افزایش حدودا 5 هزار تومانی (نیم درصدی) در قیمت سکه نشان دهد.

 

96ossbei0iu3q5xgi3oj.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها