کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چین نگران میلیاردها دلار وام خود به ونزوئلا است


کد خبر : ۵۷۸۱۹جمعه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵:۱۲۴۲۱۰ بازدید

موضع رسمی چین حمایت از نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، و عدم دخالت در امور داخلی این کشور است. چین به عنوان وام‌دهنده اصلی ...
چین نگران میلیاردها دلار وام خود به ونزوئلا استچین نگران میلیاردها دلار وام خود به ونزوئلا است

موضع رسمی چین حمایت از نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، و عدم دخالت در امور داخلی این کشور است. چین به عنوان وام‌دهنده اصلی به ونزوئلا نگران اوضاع این کشور است و به هر قیمتی شده می‌خواهد ثبات در این کشور حاکم شود.

چین سرمایه‌گذاری هنگفتی در ونزوئلا کرده و در سال‌های گذشته به وام‌دهنده اصلی به این کشور تبدیل شده است. طبق برآورد کارشناسان، وام چین به ونزوئلا بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ حدود ۶۰ میلیارد دلار بوده است. ونزوئلا بخش اصلی این وام را از طریق فروش نفت بازپرداخت می‌کرد، اما در سال‌های اخیر این کشور نتوانست به دلیل پائین آمدن سطح تولید نفتش قرض خود را ادا کند.

هنوز ۲۰ میلیارد دلار از بدهی این کشور به چین پرداخت نشده است. چین نگران میلیاردها دلار وام خود به ونزوئلاست و به همین خاطر از نیکلاس مادورو حمایت می‌کند.

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، از تحریمات علیه این کشور و دخالت خارجی علیه ونزوئلا به شدت انتقاد می‌کند و می‌گوید: «چین از عدم دخالت در امور داخلی کشورها حمایت می‌کند و تنها مردم ونزوئلا می‌توانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند. ما مخالف تحریمات یک جانبه هستیم. این تحریمات اوضاع را پیچیده و شرایط زندگی مردم را سخت می‌کند و کشورهای تحریم‌کننده در این رابطه پاسخگو هستند.»


چین و روسیه خوان گوایدو را به رسمیت نمی‌شناسند

روسیه و چین، که هر دو از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند، دو حامی اصلی مادورو در عرصه بین‌المللی شناخته می‌شوند و در شورای امنیت سازمان ملل متحد از به رسمیت شناخته شدن خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا، سر باز زده‌اند.

نماینده چین در سازمان ملل در توضیح موضع‌گیری کشورش گفت که چین همیشه از سیاست عدم مداخله در امور داخلی کشورها پشتیبانی کرده است و در مورد ونزوئلا هم این موضوع صدق می‌کند.

نماینده چین تاکید کرده که اوضاع در ونزوئلا امنیت و صلح بین‌المللی را تهدید نمی‌کند، بنابراین طرح موضوع این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد ضرورتی نداشته است.


نفت ونزوئلا در مقابل وام چینی‌ها

رابطه ویژه چین با ونزوئلا سال‌ها پیش در دوره هوگو چاوز، رهبر پیشین این کشور، شکل گرفت. هوگو چاوز یکی از شیفتگان مائو، رهبر انقلابی چین بود. در آن زمان ونزوئلا در مقابل نفت کالای چینی می‌گرفت و دوره شکوفایی روابط دو کشور آغاز شد.

نیکلاس مادورو در سپتامبر ۲۰۱۸ برای آخرین بار به پکن رفت تا وام جدیدی از چین دریافت کند. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز پیش یک بار دیگر صریحا حمایت چین از مادورو را اعلام کرد و گفت: «اگر چین از مادورو حمایت نمی‌کرد و او را به رسمیت نمی‌شناخت در مراسم سوگند ریاست جمهوری  او سفیر ویژه‌ای نمی‌فرستاد.»

خوان گوایدو، رهبر مخالفان حکومت ونزوئلا که خود را رئیس جمهور موقت کشور خوانده، اخیرا از چین خواست که به حمایت از رژیم نیکلاس مادورو پایان دهد. گوایدو در مصاحبه با یک روزنامه هنگ کنگی این درخواست را مطرح کرد. گوایدود از چین خواست که او را به رسمیت بشناسد. او همچنین تاکید کرد که چین تحت رهبری او در ونزوئلا نقش مهمی خواهد داشت.

اما گوایدو در ضمن اعلام کرده است که قراردادهایی که چین با کشورش امضا کرده بازبینی خواهند شد چونکه بسیاری از پروژه‌های بزرگی که با وام چینی‌ها باید اجرا می‌شدند به دلیل فساد دولتی هیچوقت به پایان نرسیده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارچه چین می‌گوید که کشورش با همه طرف‌ها در حال گفتگو است تا آشتی و صلح  بین آنها برقرار شود. 

چین با وجود حمایت از نیکلاس مادورو برخوردی عملگرایانه هم دارد. در سال ۲۰۱۷ حتی ملاقاتی بین چین و سران اپوزیسیون ونزوئلا در پکن انجام گرفت. موضوع این ملاقات ادامه پروژه‌ها و نحوه پرداخت بدهی این کشور به چین در صورت به قدرت رسیدن اپوزیسیون بود.

چینی‌ها بسیار علاقمندند بدانند چه بر سر میلیاردها دلار وامی که به ونزوئلا داده‌اند خواهد آمد. برخی تحلیلگران نوشته‌اند که گویا این تنها چیزی است که ذهن چینی‌ها را اکنون به خود مشغول کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها