کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری ترکیه در عراق


کد خبر : ۵۷۶۳۰سه شنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰:۴۴۱۲۹۳ بازدید

وزیر امور خارجه ترکیه خبر داد که کشورش برای بازسازی عراق پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. ترکیه همچنین اعلام کرده است که ...

وزیر امور خارجه ترکیه خبر داد که کشورش برای بازسازی عراق پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. ترکیه همچنین اعلام کرده است که ۶۲ درصد به صادراتش به قطر افزوده شده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز یکشنبه (۱۴ بهمن) در استانبول اعلام کرد که بعد از انتخابات شهرداری‌ها در مارس ۲۰۱۹ در ترکیه، قرار است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، به بغداد سفر کند.

اوایل سال جاری میلادی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، از ترکیه دیدار کرده بود. کارشناسان سفر رئیس جمهور کرد عراق به آنکارا را گامی مهم برای توسعه و "آغاز دوره شکوفایی مناسبات ترکیه و عراق" ارزیابی کرده بودند.

هنوز مدتی از این سفر نگذشته که وزیر امور خارجه ترکیه از سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری این کشور در عراق خبر داده است. چاووش‌اوغلو گفت: «این مبلغ به صورت وام در اختیار بازرگانان ترک قرار می‌گیرد و آنان نیز آن را برای سرمایه‌گذاری در عراق استفاده خواهند کرد.»

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین افزود که دولت عراق اکنون تشکیل شده و مهم‌ترین مسئله وجود یک دولت فراگیر و بازسازی این کشور است.

رسانه‌های ترکیه می‌نویسند که دولت تازه تاسیس عراق با ایجاد تغییرات بنیادین در سیاست خارجی خود درصدد ایجاد توازن در روابط منطقه‌ای است. در این راستا عراق می‌کوشد که سیاست "رهایی از فشار ایران" و "دوری از درگیری‌ها و تنش‌های منطقه‌ای" را در پیش بگیرد.

این سیاست عراق سبب شده است که ارتباط این کشور با ترکیه بیشتر شود و صادرات ترکیه به این کشور افزایش پیدا کند.


افزایش صادرات ترکیه به قطر

انجمن صادرکنندگان منطقه اژه ترکیه در گزارش سالانه صادرات ۲۰۱۸ به قطر اطلاع داده است که حجم صادرات این کشور به قطر افزایش ۶۲ درصدی داشته و به یک میلیارد و ۱۸ میلیون دلار رسیده است. حجم صادرات ترکیه به قطر در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۳۰ میلیون دلار بوده است.

مقامت ترکیه گفته‌اند که بعد از امضای "توافقنامه تجارت آزاد" بین دو کشور در سال ۲۰۱۸ تراز تجارت ترکیه- قطر به نفع ترکیه افزایش پیدا کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها