کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارش میدانی از قیمت امروز میوه و تره بار در تهران


کد خبر : ۵۷۵۴سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲:۲۸۴۴۱۶ بازدید

در حالی‌که انواع میوه و تر‌بار در بازار عمده‌فروشی از کیلویی هزار تا 8 هزار تومان عرضه می‌شود، قیمت این محصولات در بازار خرده‌فروشی به بیش از 15 هزار تومان می‌رسد. گرچه قیمت ...

شنبه گذشته کالاهای اولویت‌دار بازرسی در ماه رمضان از سوی مجتبی فراهانی، معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام و مواد لبنی، مواد پروتئینی، قند و شکر، زولبیا و بامیه، خرما، حبوبات، برنج و روغن از جمله این اجناس برشمرده شد. اینگونه روشن است که بازار میوه و تربار به فراموشی سپرده شده آن هم در فصلی که باتوجه به گرمای هوا و همزمان شدن آن با ماه رمضان، تقاضای مردم برای خرید انواع میوه‌ها افزایش پیدا کرده و لزوم نظارت بر آن بیش از پیش احساس می‌شود. فراهانی که از پایش بازار ماه مبارک رمضان با 3500 بازرس صنفی و دولتی خبر داده بهتر است تعدادی از این بازرسان را هم به عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌های میوه در سطح پایتخت بفرستد و به این فاصله قیمتی میان این دو مرکز پایان دهد. این درحالی است که دولت اعلام کرده بود موافق هیچ‌گونه افزایش قیمتی نیست اما انگار بازرسی‌ها جواب نداده و روزه‌داران باید در ماه مبارک رمضان میوه گران نخورند.

فاصله چندبرابری قیمت‌ها

در حالی‌که انواع میوه و تر‌بار در بازار عمده‌فروشی از کیلویی هزار تا 8 هزار تومان عرضه می‌شود، قیمت این محصولات در بازار خرده‌فروشی به بیش از 15 هزار تومان می‌رسد. گرچه قیمت انواع میوه و تر‌بار بویژه محصولات جالیزی در ماه رمضان قدری افزایش پیدا کرده اما گرانی این محصولات در بازار مصرف به فاصله چندبرابری قیمت آنها از بازار عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی‌های سطح شهر برمی‌گردد که البته به گفته رئیس اتحادیه باغداران، عمده دلیل این فاصله قیمتی چندبرابری این است که میوه‌فروشان محصولات خود را به عنوان دکور در فضای آزاد و در معرض مستقیم نور آفتاب قرار می‌دهند و ضایعات بالایی دارند که هزینه این ضایعات را از مصرف‌کنندگان می‌گیرند. بر این اساس محصولاتی مانند سیب‌زمینی که به صورت متوسط کیلویی 1200 تومان در بازار عمده‌فروشی عرضه می‌شود، حدود 2500 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

هر کیلوگرم پیاز نیز در بازار عمده‌فروشی حدود 900 تومان بوده اما قیمت آن در میوه‌فروشی‌های سطح شهر به حدود 1500 تومان رسیده است و قیمت هرکیلوگرم گوجه‌فرنگی که به‌صورت متوسط 700 تومان در مراکز عمده‌فروشی عرضه می‌شود، 1700 تومان در بازار خرده‌فروشی است.  از سوی دیگر هرکیلوگرم هندوانه به صورت متوسط در بازار عمده‌فروشی 600 تومان عرضه می‌شود اما حدود 1200 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. میوه‌های تابستانی هم که قیمت‌های متفاوتی در بازار عمده‌فروشی تا بازار مصرف دارند به یکی از پرمصرف‌ترین میوه‌های ماه رمضان تبدیل شده‌اند اما فاصله قیمت این محصولات از مراکز عمده‌فروشی تا بازار خرده‌فروشی از یکهزار تا بیش از 4 هزار تومان است. البته براساس قانون افزایش بهره‌وری، خرده‌فروشان حق دارند حدود 30 درصد بسته به نوع محصول و میزان ضایعات آن به قیمت عمده‌فروشی یا همان قیمت خرید محصولشان اضافه کنند اما می‌توان گفت در بیشتر میوه‌فروشی‌ها این قانون رعایت نمی‌شود.

هندوانه ارزان‌تر می‌شود

چندی پیش دبیر اتحادیه بارفروشان تهران از ارزانی قیمت میوه در سال جاری خبر داده و گفته بود فقط به‌دلیل مصرف بالای هندوانه در ماه رمضان قیمت این محصول ۱۰ درصد افزایش داشته که با برداشت هندوانه از مناطق مختلف باز هم قیمت آن کاهش می‌یابد. علی حاج فتحعلی معتقد است امسال میوه وضع مطلوبی دارد، قیمت‌ها مناسب بوده و گران نیست. وی افزود: هم‌اکنون قیمت هندوانه در میدان مرکزی میوه و تربار بین 500 الی 650 تومان است و بزودی با شروع برداشت این میوه در برخی شهرها باز هم قیمتش کاهش می‌یابد. وی اضافه کرد: همچنین قیمت سیب‌زمینی در میدان مرکزی میوه و تربار با توجه به مرغوبیت بین 800 الی 1200 تومان بوده و این محصول نسبت به یک ماه پیش به نصف قیمت کاهش یافته است. حاج‌فتحعلی ادامه داد: در میادین مرکزی میوه و تر‌بار شهر تهران قیمت خیار بین 700 الی 800 تومان، گوجه‌فرنگی بین 500 الی 700 تومان و پیاز بین 500 الی 600 تومان است. به اظهار دبیر اتحادیه بارفروشان، قیمت گیلاس متنوع است و قیمت این محصول بسته به نوع کیفیت از 3500 تا 8000 تومان متغیر است. قیمت زردآلو هم بسته به نوع کیفیت آن بین 4000 تا 8000 تومان است.

حاج‌فتحعلی تصریح کرد: همچنین قیمت شلیل و هلو در میدان مرکزی بین 2 تا 4 هزار تومان است و به دلیل اینکه مصرف موز در ماه‌های گرم کاهش می‌یابد هم‌اکنون قیمت این محصول کاهش یافته و در میدان مرکزی قیمتش حدود 3 هزار تومان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها