کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حضور آمریکایی‌ها در صنعت برق ایران


کد خبر : ۵۷۲۹دوشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳:۳۲۴۲۹۴ بازدید

در حال حاضر مذاکرات ایران و 1+5 مراحل نهایی خود را طی می کند و هنوز به یک توافق جامع دست نیافته ایم و اغلب تحریم های کشور نیز به قوت خود باقی مانده ...

در حال حاضر مذاکرات ایران و 1+5 مراحل نهایی خود را طی می کند و هنوز به یک توافق جامع دست نیافته ایم و اغلب تحریم های کشور نیز به قوت خود باقی مانده اما با این وجود رگه هایی از مثبت شدن چشمانداز اقتصاد ایران پدیدار شده است بطوری که شرکت های غربی برای سرمایه گذاری در ایران ابراز تمایل می کنند و حتی توافقنامه هایی را با ایران به امضا میرسانند.نشانه های اولیه این گشایش های اقتصادی را میتوان در ابراز تمایل غربی ها برای حضور در صنعت نفت ایران و امضای توافقنامه هایی نظیر موافقت نامه اولیه یک شرکت امریکایی با ایران برای سرمایه گذاری یک میلیارد و 175 میلیون دلاری (۸۶۴ میلیون یورویی) برای تبدیل زباله به برق دانست.

 یک همکاری کم سابقه میان ایران و امریکا

اخیراً طی یک همکاری کم سابقه شرکتی امریکایی قصد دارد از طریق سوزاندن زباله و فرآوری خزه و نمک و آبهای هدررفته، روزانه ۲۵۰ مگاوات برق در ایران تولید کند. شرکت ورلد اکو انرژی کالیفرنیا که تصمیم به سرمایه گذاری در این بخش از صنعت برق دارد در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه بیان کرده که ایران با این سرمایه گذاری موافق است و طرح در استان چهارمحال و بختیاری، موجب ایجاد ۶۰۰ تا ۷۰۰ فرصت شغلی خواهد شد که ۸۰ درصد آن از نیروی کار بومی منطقه تأمین خواهد شد. قرار است طرح ایجاد نیروگاه تولید انرژی برق از پسماندها و زباله های شهری با استفاده از تکنولوژی نوین در سپتامبر ۲۰۱۴ (شهریور امسال) کلید زده شود.

مشاور برنامه ریزی و امور اجرایی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این رابطه اعلام کرد: بر اساس این تفاهم نامه، تعهدات استانداری چهارمحال و بختیاری در زمینه تأمین زمین با دسترسی به زیرساخت های لازم، پیگیری از وزارت نیرو برای خرید تضمینی برق تولیدی این شرکت و پیگیری تخصیص تسهیلات از منابع استانی و صندوق توسعه ملی در چارچوب قانون تشویق و حمایت از سرمایهگذاران خارجی برنامه پنجم است و همینطور تأمین تجهیزات و ماشین آلات و انتقال آن به ایران و اجرای کامل طرح، تضمین آورده 50 درصدی سهم سرمایه گذار به ارزش یک میلیارد و 175 میلیون دلار، انتقال تکنولوژی به ایران و استفاده 80 درصدی از نیروی کار بومی و اجرای طرح در دوره زمانی مورد توافق از تعهدات سرمایه گذار خارجی است.

ملک محمد قربانپور افزود: طرح تولید برق از زباله در چهار فاز و به مدت 24 تا 36 ماه در این استان اجرا و بهره برداری میشود. وی تصریح کرد: در این طرح، از یک هزار و 500 تن زباله، روزانه حدود 250 مگاوات برق تولید میشود که این میزان حدود یک چهارم برق تولیدی نیروگاه سد کارون 3 است.

 ابراز تمایل اروپاییان برای حضور در صنعت آب و برق ایران

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با بیان اینکه در چند سال اخیر سرمایه گذاری ها در صنعت آب و برق کشور به سبب تحریم ها کمرنگ بود اما بعد از توافق اولیه ژنو کشورهای اروپایی نیز برای سرمایه گذاری در صنعت آب و برق ایران ابراز تمایل کرده اند گفت: در چند سال اخیر قالب سرمایه گذاران صنعت آب و برق ایران چینی ها بوده اند اما اخیراً اروپاییان برای بازگشت به ایران ابراز تمایل کرده اند و درصدد سرمایه گذاری در صنعت آب و برق ما هستند.

علیرضا دائمی گفت: ما تا امروز در زمینه آب و برق با هیچ شرکت امریکایی همکاری نداشته ایم و اگر این همکاری صورت بگیرد نخستین همکاری ایران و شرکت امریکایی در زمینه برق خواهد بود. وی با اشاره به اینکه تنها همکاری ایران و امریکا مربوط به همکاریهای پژوهشی بوده است گفت: در سالهای اخیر چینی ها در 6 طرح بزرگ آبی و برقی کشور به ارزش 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری کردند که عمده فاینانس چند سال اخیر ایرانبوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها