کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

​واکنش سرد بازار به افزایش قیمت‌های شورای رقابت


کد خبر : ۵۷۲۵دوشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶:۴۹۶۶۳۱ بازدید

با وجود اعمال قیمت‌های جدید در کارخانه، اما بازار آزاد خودرو همچنان قیمت خردادماه را مبنای فروش خودرو قرار داده است. این موضوعی است که مراجعه به چندین نمایندگی ...

با وجود اعمال قیمت‌های جدید در کارخانه، اما بازار آزاد خودرو همچنان قیمت خردادماه را مبنای فروش خودرو قرار داده است. این موضوعی است که مراجعه به چندین نمایندگی ایران‌خودرو سایپا و چندین نمایشگاه فروش اتومبیل نشان می‌دهد.

یکی از نمایندگان فروش محصولات ایران‌خودرو در خیابان مطهری در توضیح چرایی این موضوع به خبرنگار ما گفت: بازار آزاد چندماه گذشته خود، نرخ‌ خودرو را افزایش داد و بازار آزاد هم دیگر کشش افزایش قیمت مجدد را ندارد. به همین دلیل است که قیمت‌ها در بازار آزاد به همان روال قبل مانده و مبنای فروش ما قیمت خردادماه است و نه قیمتی که روز گذشته اعلام شده است. قیمت‌ها در یکی، دو نمایندگی سایپا هم تغییری نکرده است. یکی از نمایندگان سایپا گفت: قیمت‌ها تغییری نکرده چون مشتری چندانی وجود ندارد. فقط ممکن است افزایش قیمت‌ها فروش فوری را افزایش دهد چون در چندماه گذشته فروش فوری بسیار محدود بوده است. ثبات در قیمت‌ها در میان نمایشگاه‌داران هم وجود دارد. تنها یکی از نمایشگاه‌های اتومبیل خیابان ستارخان اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت‌ها، قیمت پراید صفر را یک‌میلیون‌تومان افزایش داده و باقی قیمت‌ها همان است که قبلا بوده.

نرخ تورم خودرو دوبار اعمال شده است

اگرچه بازار آزاد به کار خود ادامه می‌دهد اما در مجلس و در دولت بازار نقد قیمت‌ها داغ است. واکنش دولت به افزایش قیمت‌ها در گزارشی که روزنامه ایران در مورد خودرو نوشت مشهود است. در این گزارش آمده است: «شورای رقابت جزییات جدید قیمت خودرو را در حالی اعلام کرد که بسیاری از این قیمت‌ها به محدوده موردنظر خودروسازها نزدیک شده است.» تنها دولت نیست که به افزایش قیمت‌ها واکنش منفی نشان داده. نمایندگان مجلس هم واکنش‌هایی داشته‌اند. از آن جمله رییس هیات تحقیق‌وتفحص مجلس از صنعت خودرو، با انتقاد از اقدام شورای رقابت در افزایش قیمت خودروها گفت: نرخ تورم 30درصدی در مورد خودرو دوبار اعمال شده است؛ یک‌بار در قطعات خودرو و بار دیگر در خودرو کامل. «علی علی‌لو» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: قیمت‌های جدید شورای رقابت جز شگفتی و تعجب چیز دیگری نداشت. وی اضافه کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نیز هیات تحقیق‌وتفحص از صنعت خودرو مطالعات گسترده‌ای در زمینه قیمت خودرو انجام داده و به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت خودرو حداقل باید 10 تا 15درصد کاهش یابد اما قیمت‌ها تا 30درصد افزایش یافته. وی با اشاره به تاکید رییس دولت بر کاهش قیمت خودرو در روز صنعت و معدن و گزارش تحقیق‌وتفحص گفت: شورای رقابت نه‌تنها به توصیه جدی رییس‌جمهوری بی‌توجهی کرد بلکه حتی یک‌بار هم از مجلس و کمیسیون‌های تخصصی اعلام نظر نکرد که استدلال آنها درباره قیمت بالای خودرو چیست.

انتقاد بذرپاش از افزایش قیمت خودروها

مهرداد بذرپاش، نماینده تهران هم که خود زمانی مدیرعامل سایپا بود در نطق دیروز خود از افزایش قیمت خودروها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، بذرپاش در انتقاد از برخی سیاست‌های اقتصادی و عدم کنترل قیمت‌ها توسط دولت گفت: شورای رقابت طبق کدام قانون به قیمت‌گذاری خودرو اقدام می‌کند و پوششی برای توجیه افزایش قیمت خودروها شده است؟ قیمت خودرو را ۲۰درصد افزایش می‌دهیم بعد می‌گوییم تورم به ۱۴درصد رسیده است؟ اینگونه افزایش‌ها هیچ توجیهی ندارد. بذرپاش که به‌تازگی به عضویت هیات‌رییسه مجلس درآمده است خطاب به نمایندگان اظهار کرد: به نظرم وظیفه ما مجلسی‌ها فقط مصاحبه و نطق نیست. باید از مکانیسم‌های نظارتی‌مان بهتر استفاده کنیم و از هوچیگری سیاسی نهراسیم. ما مسوولیم و به قانون اساسی سوگند یاد کردیم که تا آخرین روز مسوولیت به وظیفه خود عمل کنیم ما در خیروشر وظیفه سنگین‌تری ‌داریم.

اعلام آمادگی خودروسازان برای فروش فوری

با وجود انتقادات زیادی که به افزایش قیمت‌ها شده است، اما خودروسازان از این تغییرات خوشحال هستند. چون سرانجام بعد از مدت‌ها تصمیمات شورای رقابت با واکنش منفی خودروسازان مواجه نشد. حتی خودروسازان در گفت‌وگوی تلفنی گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اعلام کردند آماده افزایش فروش فوری خود هستند. عبدالله بابایی، معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران‌خودرو از افزایش تولید 300درصدی خودرو در سال جاری خبر داد.

محمدعلی قادری، معاون فروش شرکت سایپا هم طی گفت‌وگوی زنده تلفنی از تلاش این خودروسازی برای رساندن پیش‌فروش‌ها به 30درصد خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم فروش نقدی را به 50درصد تولید افزایش دهیم.اعلام آمادگی برای فروش فوری محصولات در حالی است که مدت‌هاست این دو خودروساز فروش فوری را محدود کرده‌اند.

این را یکی از نمایندگی‌های ایران‌خودرو به ما گفت و افزود: دوسال است فروش فوری ما بسیار محدود شده و اصولا فروش فوری نداریم یا نهایتا هر نمایندگی‌ای می‌تواند تا 20 خودرو فروش فوری داشته باشد.  در این میان افزایش قیمت خودرو در بورس هم تاثیر مثبتی داشت به‌طوری که نام دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا جزو فهرست شرکت‌هایی بود که بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها