کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قاچاق گوشی موبایل صفر شد


کد خبر : ۵۷۱۹۲چهارشنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵:۵۷۲۷۶۳ بازدید

طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن گوشی‌ تلفن همراه که شاید یکی از مهم‌ترین اهداف آن، جلوگیری از میزان قابل توجه گوشی‌های قاچاق به کشور ...
قاچاق گوشی موبایل صفر شدقاچاق گوشی موبایل صفر شد

آرمان: طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن گوشی‌ تلفن همراه که شاید یکی از مهم‌ترین اهداف آن، جلوگیری از میزان قابل توجه گوشی‌های قاچاق به کشور باشد، ابتدا در سال 85 مطرح شد، اما اجرای موفقی نداشت تا اینکه بالاخره این مهم بر عهده وزیر جوان دولت دوازدهم گذاشته شد. براساس اطلاعات منتشر شده، تا قبل از اجرای طرح رجیستری که البته با وقفه زیادی همراه بود، سالانه 10 میلیون گوشی تلفن همراه به بازار ایران وارد می‌شد که 90 درصد آن از مبادی غیررسمی و تنها 10 درصد آن از سوی واردکنندگان قانونی انجام می‌گرفت. همچنین طبق آمار منتشر شده از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۱۳۹۶، ‌تعداد تلفن‌های وارد شده از مبادی گمرکی قبل از اجرای طرح 3/1 میلیون و بعد از اجرای طرح به دو میلیون افزایش یافته است که این رقم تا شهریور 1397، 6/1 میلیون بوده است.

حجم ارزی گوشی‌های واردشده نیز از ابتدای اجرای طرح ۶۰۱ میلیون دلار است که تمام اینها ضمن اینکه گواه اجرای موفق این طرح است به درآمدزایی عمومی، سلامت بازار و به صفر رسیدن قاچاق منجر شده است. مسئولان امر همچنین به ضرر سالانه بیش از هزار میلیارد تومان از محل تاخیر در اجرای رجیستری اشاره کرده و اعلام کرده بودند که تاخیر در اجرای رجیستری در هر روز، سه میلیارد تومان درآمد نصیب قاچاقچیان می‌کند که سالانه به بیش از هزار میلیارد تومان می‌رسد و به همین میزان زیان به دولت و کشور وارد می‌شود. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز در این زمینه اظهار داشته که درآمد دولت از محل اجرای پروژه رجیستری به طرز چشمگیری افزایش یافته است. همچنین انتظار می‌رود سهم ۹۰ درصدی گوشی‌های قاچاق در بازار موبایل ایران به کمتر از پنج درصد کاهش یابد که دستاوردی بی‌نظیر است. حال گزارش شده که سهم قاچاق گوشی تلفن همراه به عدد تقریبی صفر رسیده و اکنون مراحل بعدی برای سایر تجهیزات الکترونیکی را طی می‌کند.

اجرای طرح جدید رجیستری باعث شده تا میزان تخلفات به صفر برسد. این درحالیست که در روش قبلی که در سال 1385 اجرا شد و بر مبنای IMEI بود، برخی تعمیرکاران گوشی می‌توانستند با تغییر شناسه گوشی‌های قاچاق، امکان پیگیری گوشی مسروقه را از بین ببرند و هم اینکه به سهولت گوشی‌های تقلبی و قاچاق را به مردم قالب کنند. اما براساس اطلاعات منتشر شده، در روش جدید و با ترکیب دو شناسه گوشی و سیم‌کارت به‌صورت همزمان، از میزان تخلفات کاسته شده و به صفر رسیده است. همچنین خبرگزاری ایسنا به مزایای دیگر این طرح اشاره داشته و در این باره نوشته است: «جلوگیری از قاچاق کالا و افزایش درآمدهای ملی، حاکمیت قانون بر بازار روبه‌رشد گوشی‌های تلفن همراه و ضابطه‌مند شدن بازار، کنترل سلامت گوشی‌های موجود و جلوگیری از حضور گوشی‌های تقلبی زیان‌آور، حاکم شدن آرامش بر بازار خرید و فروش، قابلیت ردیابی گوشی‌های سرقتی، بازگشت شرکت‌های بین‌المللی به ایران و قانونمند شدن بازار، اشتغال‌زایی ناشی از بزرگ شدن بازار، توسعه خدمات پس از فروش در بازار موبایل ایران و امکان کنترل گوشی به‌صورت آنلاین برای مشتریان و کاهش تقلب و تنگ شدن عرصه بر متقلبان بازار از مزایای طرح رجیستری است.»

عرضه موبایل‌های توقیفی

خبر دیگری که روز گذشته منتشر شد، آزادشدن واردات مسافری گوشی و عرضه موبایل‌های توقیفی تا هفته آینده بود. در همین زمینه، رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه از آزاد شدن واردات گوشی به صورت مسافری از دی‌ماه امسال خبر داد و گفت‌: بر اساس وعده مسئولان مقرر شد تا موبایل‌های وارداتی توقیف شده، آزاد شوند و بر این اساس در اواخر هفته‌ جاری یا هفته‌ آینده این محصولات عرضه می‌شوند. به‌ گزارش ‌ایسنا، ابراهیم درستی افزود: از نظر قیمت تفاوت چندانی بین گوشی‌های عرضه شده با نرخ گوشی‌های وارد شده وجود ندارد، چرا که مقرر شد تا با نرخ ارز «نیمایی» این موبایل‌ها وارد شوند و مابه‌التفاوت آن تا نرخ ارز آن را از وارد کنندگان دریافت کنند. او در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چرا برخی از برندهای گوشی‌های تلفن همراه مشمول کاهش قیمت شده‌اند و برخی دیگر با وجود کاهش نرخ ارز در پی ماه‌های گذشته هیچ تغییر قیمتی نداشته‌اند، در این باره توضیح داد: یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد این کالا با نرخ ارز آزاد و عمدتا به صورت مسافری وارد می‌شود و شاهد بودیم که نرخ ارز در ماه‌های اخیر حتی به ۲۰ هزار تومان هم رسید. بنابراین طبیعی است که موبایل تا حدی نوسان داشته باشد، اما مهم‌ترین عامل برای تثبیت بازار گوشی تلفن همراه به عنوان یک کالای اساسی تثبیت عرضه و تقاضاست و اگر بتوانیم تعادل آن را برقرار کنیم و از سوی دیگر نیز نرخ ارز برای واردات آن را به ثبات برسانیم قطعا قیمت انواع موبایل در بازار متعادل‌تر می‌شود.

کاهش قیمت در بازار تلفن همراه

مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه نیز به ایلنا، گفت: قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته در بازار تلفن‌همراه و رایانه کاهش پیدا کرده است. بسیاری از کالاها افت قیمت را تجربه کرده‌اند و به طور میانگین می‌توان گفت که بازار دیجیتال با کاهش 10 درصدی قیمت طی یک‌ماه گذشته مواجه بوده است که این عدد در بازار موبایل و رایانه رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود. او افزود: درحال حاضر بازار موبایل و رایانه با کمبود کالا مواجه است و این مشکل در بیشتر مدل‌های پرفروش به وضوح، قابل لمس است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها