کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرنوشت مبهم 200 میلیون دلار گوشی موبایل


کد خبر : ۵۶۷۸۴پنجشنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴:۱۲۳۷۸۸ بازدید

ظاهرا بحث داغ تناقضات آماری به حوزه گوشــی تلفن همراه هم کشیده شده است و اینبار معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در ...
سرنوشت مبهم 200 میلیون دلار گوشی موبایلسرنوشت مبهم 200 میلیون دلار گوشی موبایل

آرمان- ظاهرا بحث داغ تناقضات آماری به حوزه گوشــی تلفن همراه هم کشیده شده است و اینبار معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در گزارشــی به تفاوت قابل مالحظه آمار رســمی گمرک ایران با آمار ســایر کشــورها درمورد ارزش واردات به ایران اشاره داشته است.

در توضیح چرایی این تفاوت آماری نیز در این گزارش آمده است که این امر ممکن است از مباحثی چون کم اظهاری ارزش در محموله های وارداتی به ایران، قاچاق یا واردات غیررسمی و اشــتباهات آماری ناشی شده باشد. تازه ترین آمار منتشر شده از گمرک نشان میدهد که در هشت ماهه سال جاری ۲۸۰ میلیون و ۴۰۱ هزار دلار گوشی تلفن همراه به کشــور وارد شده است که 0.95 درصد از ارزش کل واردات در این مدت را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۲۳۵ میلیون و ۷۷۸ هزار دلار گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده بود که 0.69 درصد از ارزش کل واردات را شامل میشد. به این ترتیب آمار نشان میدهد که واردات گوشی تلفن همراه در هشــت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش 18.93 درصد افزایش یافته است.

اختلاف آماری درباره ارزش واردات گوشی بررسی های به عمل آمده از سوی معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانــی ایران از یک تناقض آماری حکایــت دارد. به گونه ای که آمار واردات گوشی تلفن همراه در سال ۱۳۹۶ برپایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران رقم ۵۲۹ میلیون دلار را نشان میدهد، اما برپایه بررسی های اتــاق بازرگانی و گزارش کشــورهای طرف معامله با ایــران، این رقم ۷۳۹ میلیون دلار محاسبه شــده است.

در این زمینه خبرگزاری ایرنا به نقل از معاونت بررســی های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در گزارشی اعلام کرده است که تفاوت قابل توجه آمار رسمی گمرک ایران با آمار ســایر کشــورها در مورد ارزش واردات به ایران ممکن است ناشی از مباحثی از جمله کم اظهاری ارزش در محموله هــای وارداتی به ایران، قاچاق یا واردات غیر رسمی و اشتباهات آماری باشد. طبق اعلام گمرک ایران، در ســال ۱۳۹۶ حدود ســه میلیون و ۲۲۴ هزار و ۶۱۷ دســتگاه تلفن همراه به ارزش 2.518 میلیون دلار به کشــور وارد شــده اســت. آمارها نشان میدهد در سال ۹۵ افزون بر ۷۱۹ هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشــور شده بود و به نظر میرســد در سال ۱۳۹۶ ،متوسط قیمت وارداتی هر دســتگاه تلفن همراه ۱۶۰ دلار بود.

امارات متحده عربی به عنوان بزرگترین مبدا واردات تلفن همراه ایران، ادعا میکند که در سال ۲۰۱۷ معادل ۴۶۸ میلیون دلار تلفن همراه به ایران صادر کرده اســت، در حالی که براساس آمارهای گمرک ایران، واردات تلفن همراه کشور از امــارات متحده عربی در ســال ۱۳۹۶ حدود ۳۸۷ میلیــون دلار بود. اختلاف آماری مشــاهده شــده بین آمارهای واردات ایران و آمارهای صادرات هنگ کنگ نیز به نســبت بالا بــوده و بر پایه آمارهای گمرک کشور، ایران در سال ۱۳۹۶ حدود 6.2 میلیون دلار واردات از هنگ کنگ داشــته؛ اما آمارهای هنگ کنگ حاکی از صادرات قریب به ۸۷ میلیون دلاری تلفن همراه به ایران اســت.

علاوه بر این، آمارهای گمرک ایران حاکی از آن است که برخی کشورها به عنوان مبادی وارداتی ایران اعلام شده اند، اما آن کشورها ایران را به عنوان مقاصد صادراتی تلفن همراه خود اعلام نکرده یا رقمی که به عنوان صادرات این کالا به ایران گزارش کرده اند، بسیار کمتر از رقم گزارش شده از سوی گمرک ایران است. ترکیه و ویتنام هم کشورهایی محسوب میشوند که براساس آمارهای گمرک ایران به ترتیب ۹۰۴ میلیون دلار و ۶۲۸ میلیون دلار واردات تلفن همراه از آنها انجام شده است؛ این در حالی است که در آمارهای صادرات تلفن همراه این کشورها، ایران به عنوان مقصد صادراتی وجود ندارد. سوئد نیز دیگر کشوری است که براساس آمارهای گمرک، ایران در سال ۱۳۹۶ معادل ۲۰۷ میلیون دلار تلفن همراه از این کشور وارد شده، اما آمارهای ســوئد صادرات چهار هزار دلاری تلفن همراه از این کشور به ایران را نشان میدهد.

کسری تلفن همراه در بازار یکی دیگر از اخباری که روز گذشته در حوزه فناوری اطالعات در رسانه ها بازتاب یافت، خبر کسری تلفن همراه در بازار بود که از سوی وزیر ارتباطات اعلام شد. محمدجواد آذری جهرمی در این زمینه اظهار کرد که آمارهای این وزارتخانه نشان میدهد، اکنون با کسری گوشی تلفن همراه در سطح بازار روبه رو هستیم که روند تسهیل واردات آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط است.

او افزود: گزارش های صنفی نیز حاکی از کمبود گوشــی در سطح بازار است و کارگروهی که برای این امر تشکیل شــده بود، در حال پیگیری است. وزیر ارتباطات ادامه داد: تسهیل شرایط واردات گوشی تلفن همراه بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این موضوع با جدیت پیگیری میشود تا مشکلات ثبت ســفارش، تخصیص و ترخیص گوشی ها هرچه سریعتر برطرف شــود. پیش از این نیز آذری جهرمی در تیرماه امسال نیز از ساماندهی وضعیت بازار تلفــن همراه خبر داده بود و برای ثبات بازار قرار شــد بخشی از تجهیزات و تلفن های همراه داخل گمرک ترخیص و همچنین چند هزار گوشــی توقیف شــده تعیین تکلیف و به بازار عرضه شوند. به گفته او، آبان ماه امسال برای رفع کمبود گوشی تلفن همراه در کشور قرار بود گوشی های توقیفی رفع مشکل و به بازار عرضه شوند که براساس آمارها پیش از این بیش از 120 هزار گوشی تلفن همراه توقیف شده بود تا به پرونده متخلفان رسیدگی شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها