کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گرفتار شدن دلار در مرز روانی


کد خبر : ۵۶۷۵۰چهارشنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸:۳۵۸۹۶۴ بازدید

روز سه‌شنبه، دلار در گیر و دار مرز 11 هزار تومانی باقی ماند و نتوانست فاصله چندانی از آن بگیرد. در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی در ...
گرفتار شدن دلار در مرز روانیگرفتار شدن دلار در مرز روانی

دنیای‌اقصاد: روز سه‌شنبه، دلار در گیر و دار مرز 11 هزار تومانی باقی ماند و نتوانست فاصله چندانی از آن بگیرد. در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی در دامنه ۱۰ هزار و ۹۳۰ تا ۱۱ هزار و ۵۰ تومان نوسان کرد و در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان به کار خود پایان داد.

این قیمت ۱۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده این ارز درروز سوم هفته بود. دیروز سکه تمام بهار آزادی نیز نوسانات چندانی را تجربه نکرد و تغییرات این فلز گران بها در بازه ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تا ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان ثبت شد. سکه بعدازظهر دیروز روی قیمت ۳میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قرار گرفت که ۱۰ هزار تومان کمتر از نرخ این فلز گران بها در روز دوشنبه بود. به گفته فعالان، عامل اصلی نزول بهای سکه در بازار داخلی، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی و فاصله گیری آن از مرز هزار و ۳۰۰ دلار بود. ساعت ۳ بعدازظهر دیروز، اونس طلا در ابتدای محدوده هزار و ۲۸۰ دلار معامله می‌شد. در این راستا، نبود روندافزایشی در بازار ارز عامل دیگری بود که موجب عقب‌نشینی خریداران از بازار سکه شد. سکه بازان با افزایش خریدهای خود توانسته بودند قیمت این فلز گران بها را در روزهای یک شنبه و دوشنبه به ترتیب ۳۰ و ۷۰ هزار تومان بالا بیاورند. همسو با روند کاهشی سکه تمام، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز روز گذشته ۲ هزار تومان افت کرد و به عدد ۳۴۲ هزار تومان رسید.

به گفته فعالان، دیروز در بازار ارز متغیر افزایشی خاصی در بازار وجود نداشت که بتواند زمینه ساز پرش  دلار از مرز ۱۱ هزار تومانی شود. از یک سو نرخ حواله درهم زیر مرز ۳ هزار تومانی ماند و از سوی دیگر ارزش دلار در شهرهای مرزی چندان افزایشی را ثبت نکرد. همچنین معامله‌گران در بازار داخلی با مشاهده تغییر رفتار بازارساز تصمیم گرفتند، در موقعیت خرید قرار نگیرند.به گفته فعالان، روز دوشنبه نرخ حواله درهم روی عدد ۲ هزار و ۹۹۰ تومان قرار گرفت. البته به گفته آن‌ها درمقاطعی از روز نرخ حواله درهم از مرز ۳ هزار تومانی عبور کرده بود ولی در ادامه با افزایش فروش ها، قیمت این ارز از مرز یاد شده پایین رفت. همواره نرخ حواله درهم برای معامله‌گران بازار داخلی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و به دقت توسط آن‌ها رصد می‌شود. حتی می‌توان گفت نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند  و به طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.

روز گذشته ارزش دلار در هرات افغانستان نیز زیر مرز ۱۱ هزار تومانی و بیشتر در محدوده ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت. قیمت دلار در سلیمانیه عراق نیز بیشتر در همان محدوده ۱۱ هزار تومان قرار داشت، در نتیجه بازار ارز داخلی نمی‌توانست با تکیه بر این عوامل بیرونی در مسیر افزایشی قرار بگیرد. افزون بر این بازارساز ارزی روز گذشته شیوه عرضه ارز خود را تغییر داد و به دنبال آن تمایل خریداران برای حضور در بازار کاهش یافت. به گفته فعالان، دیروز صرافی‌های منتخب بازارساز قیمت عرضه خود را بالا آوردند و آن را در محدوده ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان قرار دادند که اختلاف چندانی با قیمت بازار نداشت. به گفته کارشناسان هر زمان قیمت‌ها به سطوح بالاتر رفته‌اند و بازارساز از بازار عقب ننشسته است، قیمت‌ها در بازار آزاد شروع به عقب‌نشینی کرده‌اند. این در حالی است که عرضه ارز با فاصله زیاد از قیمت بازار آزاد همواره موجب شکل‌گیری تقاضای کاذب در بازار و رشد قیمت‌ها شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها