کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

با آمادگی کامل برای توافق آمده‌ایم


کد خبر : ۵۶۴۸پنجشنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۳:۴۲۲۶۶۶ بازدید

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق جامع و نهایی تا پیش از به پایان رسیدن جدول زمانی تعیین شده 6 ماهه در چارچوب «برنامه اقدام مشترک» دیروز 15:30 به وقت ...

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق جامع و نهایی تا پیش از به پایان رسیدن جدول زمانی تعیین شده 6 ماهه در چارچوب «برنامه اقدام مشترک» دیروز 15:30 به وقت محلی و با دیدار دوجانبه ظریف و اشتون به مدت سه هفته در هتل کوبورگ کلید خورد. 
مذاکراتی که در صورت موفقیت می‌تواند یکی از مهم‌ترین توافق‌های قرن باشد و به بیش از یک دهه مذاکرات سخت، پیچیده و فرسایشی پایان دهد. با وجود فضای مثبت و گفت‌وگوهای جدی و سازنده، همچنان اختلاف‌نظرهای درون پرانتز بر مذاکرات سایه افکنده است. در همين ارتباط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه «اگر در طرف مقابل اراده سیاسی برای توافق وجود داشته باشد، ما با آمادگی کامل برای توافق آمده‌ایم»، گفت: «این دور از مذاکرات، آخرین مرحله تا 20 جولای (29تیر) خواهد بود و تلاش می‌کنیم در این مرحله به توافق دست یابیم.» به گزارش «ایرنا»، رئیس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز گذشته در بدو ورود به وین با بیان اینکه در مرحله قبلی کار نگارش متن (برنامه اقدام مشترک جامع) آغاز شد؛ هرچند موارد توافق زیاد نبود، گفت: «در این دوره هم باید دوستان یک دور دیگر درباره مفاهیم صحبت کنند تا وارد نگارش شویم.» ظریف در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید، انتظارات زیاد طرفین مذاکره مانع پیشرفت در مذاکرات و دستیابی به توافق نخواهد شد، گفت: «به‌طور طبیعی اگر با زیاده خواهی مواجه شویم، این مانع پیشرفت مذاکرات خواهد بود و آن را نخواهیم پذیرفت.» پس از مذاکرات ژنو3 در آذر 92 که منجر به دستیابی طرفین به توافق مقدماتی موسوم به برنامه اقدام مشترک شد، دو طرف 6 دور مذاکره در وین برای دستیابی به توافق جامع و نهایی تا پیش از اتمام زمان توافق مقدماتی، یعنی 20 ژوئیه (29 تیر) برگزار کردند.
از مذاکرات وین یک تا وین4 دو طرف با ورود به جزئیات اختلافات فی مابین تلاش کردند، راه را برای ورود به مرحله تدوین پیش‌نویس توافق جامع باز کنند. در مذاکرات وین5 هم هیات مذاکره‌کننده ایران با انتظار آغاز نگارش پیش‌نویس توافق جامع مذاکرات را آغاز کرد. اگرچه در این دور از مذاکرات هم به‌دلیل وجود اختلافات گسترده امکان نگارش پیش‌نویس توافق جامع فراهم نشد، اما دو طرف توانستند به سندی دست پیدا کنند که حاوی اتفاق نظرات خارج از پرانتز و اختلاف نظرات داخل پرانتز بود.

  دستورالعمل برای نتیجه مذاكرات
 ایران و 1+5 امیدوارند که در گفت‌وگوهای وین6 که به مدت 18 روز تنظیم شده است، بتوانند اختلافات در پرانتز را به اتفاق نظر تبدیل کنند. در همین زمینه مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با بیان اینکه حضور 20روزه‌ وزیر امور خارجه در وین نشان‌دهنده‌ جدیت دو طرف مذاکره برای اینکه مذاکرات را به نتیجه برسانند است، گفت: «درحالی‌که خانم اشتون و همه هیات‌ها آمادگی خود را اعلام کرده‌اند، ما نیز آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم، تا بتوانیم مذاکرات را به انتها برسانیم و به توافق نهایی برسیم و اگر به توافقی نرسیم نیز فاجعه‌ای رخ نداده است. سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه در گفت و گو با «ایسنا»، با اشاره به مدت زمان این دور از گفت‌وگوها گفت: «در پایان 20 روز (29 تیرماه) با توجه به نحوه‌ پیشرفت مذاکرات تصمیم‌گیری می‌کنیم که آیا لازم است که این گفت‌و‌گوها چند روز یا حتی چند هفته‌ دیگر تمدید شود، یا اینکه باید فرصتی برای تنفس داده شود، یا اصولا امکان رسیدن به توافق و تفاهم وجود دارد يا نه.» عراقچی در خصوص اراده و جدیت طرف ایرانی برای مذاکرات افزود: «اینها موضوعاتی است که نمی‌توان در شرایط کنونی درباره‌ آن قضاوت کرد و قضاوت کردن درباره‌ آن هنوز زود است، اما ما به عنوان دیپلمات امیدوار هستیم و از اراده و جدیت لازم و همچنین دستورالعمل‌های لازم برخوردار هستیم تا بتوانیم این گفت‌وگوها را به نتیجه برسانیم.» معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه تاکید کرد: «نتیجه از نظر ما زمانی حاصل می‌شود که حقوق هسته‌ای مردم ایران تثبیت شود و مورد احترام قرار گیرد و  تلاش‌هايي که در 10 سال گذشته در این جهت صورت گرفته است و سختی‌هایی که مردم ایران تحمل کرده‌اند به نتیجه برسد.»

   قبول محدودیت‌ها موقتی خواهد بود
عراقچی درباره‌ متن توافق نهایی نیز گفت: «توافق نهایی یک دوره‌ زمانی خواهد داشت و این چیزی است که در توافق ژنو به آن اشاره شده است. هر تصمیمی که گرفته شود برای یک دوره‌ زمانی مشخص خواهد بود و البته این دوره زمانی نیز یکی از موضوعات مورد مذاکره است که باید درباره‌ آن تصمیم‌گیری شود، اگر به خاطر اعتماد‌سازی محدودیت‌هایی را قبول کنیم، برای یک دوره‌ زمانی مشخص و موقتی خواهد بود.» معاون وزیر خارجه ادامه داد: «تعهداتی که به‌عنوان محدودیت‌ها در چارچوب برخی از نظارت‌ها و اقدامات اعتمادساز قبول می‌کنیم دوره‌ زمانی خواهد داشت. هیچ چیزی از تعهدات ما برای ابد نیست و دائمی نخواهد بود، ازاین‌رو تاکید می‌کنم و اصرار دارم که مردم ما به گمانه‌زنی‌هایی که مشخص نیست با چه نیاتی بیان می‌شود توجه نکنند، به‌ویژه آنهایی که از سوی منابع خارجی منتشر می‌شود.»

   برد ایران و 1+5 از مذاکرات
او درباره برد هر یک از طرفین در مذاکرات گفت: «برد ما در این مذاکرات این است که دنیا به حقوق هسته‌ای ما احترام بگذارد و ما به برنامه‌ غنی‌سازی صلح‌آمیز خود ادامه دهیم و درعین‌حال از همکاری‌های بین‌المللی هم بهره‌مند شویم و تحریم‌ها نیز برداشته شود.» عراقچی اضافه کرد:‌ «برد طرف مقابل نیز این است که برایش ایجاد اطمینان می‌شود که سلاح هسته‌ای در کار نیست. ما فقط اعتماد‌سازی می‌کنیم تا طرف مقابل ما مطمئن شود که برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای ما به‌سمت مقاصد نظامی نخواهد رفت.»

   مذاکره‌ موشکی‌ انجام نخواهیم داد
مذاکره‌کننده ارشد ایران درخصوص فعالیت موشکی ایران و مذاکرات احتمالی در این خصوص گفت: «در قطعنامه 1929 به این موضوع اشاره شده است، البته از نگاه ما این موضوع در قالب درخواست از ایران نیست، بلکه به‌عنوان بخشی از تحریم‌ها آورده شده است. در این باره البته بین طرفین اختلاف‌نظر وجود دارد، از نظر ما سیستم دفاعی و تجهیزات دفاعی ما به‌هیچ‌وجه قابل مذاکره نیست و توافق ژنو نیز نمی‌گوید که قطعنامه‌های شورای امنیت باید اجرا شود، بلکه در این توافق آمده است که باید به آنها پرداخته شود و پرداختن به معنای اجرای آن نیست. این موضوعی است که باید شکل آن در مذاکرات مشخص شود، اما ما به‌وضوح و روشنی گفته‌ایم و از خطوط قرمز تغییرناپذیر ما است که توان موشکی ایران و توان دفاعی ما به‌هیچ‌وجه قابل مذاکره نیست و ما هیچ مذاکره‌ای دراین‌باره انجام نخواهیم داد.»

   نحوه مذاکرات  
عباس عراقچی با بیان اینکه گفت‌وگوها با مذاکرات دوجانبه‌ ظریف و اشتون آغاز می‌شود، اضافه کرد: «نحوه‌ ادامه گفت‌وگوها در این 20 روز در طول مسیر مشخص می‌شود، ممکن است تصمیم بگیریم مذاکرات دوجانبه با همه‌ هیات‌ها داشته باشیم یا گفت‌وگوهای سه‌جانبه یا دسته جمعی انجام شود. ممکن است بعد از چند روز آقای ظریف تشخیص دهند که لازم است برای مشورت به تهران برگردند و دوباره به وین بیایند و معاونان گفت‌وگوها را ادامه دهند. هر چیزی ممکن است. ممکن است وزیران خارجه 6 کشور در مقطعی برای بعضی از تصمیم‌گیری‌هایی که احتیاج به اراده سیاسی در سطح بالا دارند بیایند. می‌خواهیم از این 20 روز استفاده لازم را برای رسیدن به نتیجه داشته باشیم، شکل این گفت‌وگوها حین مسیر مشخص خواهد شد.»

   خطوط قرمــز رعایت نشــود به تفاهم نمی‌رسیم
همزمان عضو دیگر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد که اگر مذاکراتی که بین ایران و 1+5 در حال انجام است نتیجه بدهد، مطمئنا این نتیجه با رعایت خطوط قرمز مورد نظر ایران است و در غیر این‌صورت به تفاهمی نخواهیم رسید. مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با «ایسنا»، در ارتباط با مذاکرات وین 6 برای گفت‌وگو درخصوص گام نهایی توافق ژنو، گفت: «قرار است گفت‌وگوها تا 30 تیرماه ادامه پیدا کند. اگر تا این زمان به توافقی نرسیدیم در روزهای پایانی منتهی به 30 تیر به‌صورت جمعی تصمیم‌گیری خواهد شد که نحوه ادامه این گفت‌وگوها به چه صورت باشد و این امکان وجود دارد که برای دوره خاصی زمان گفت‌وگوها را تمدید کنیم، اما در شرایط کنونی نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد که در طول این مذاکرات چه پیش خواهد آمد.»
تخت روانچی درباره ویژگی توافقی که ایران در پایان گفت‌وگوها به آن خواهد رسید، گفت: «ما از ابتدای مذاکرات که حدود 10 ماه پیش آغاز شد خطوط قرمزی داشته‌ایم و در مذاکرات هم آن‌را مطرح کرده‌ایم و طرف مقابل هم می‌دانست که نمی‌تواند از این خطوط قرمز عبور کند.» او افزود: «خطوط قرمز در شرایطی که مذاکرات وین6 را آغاز می‌کنیم بسیار روشن است و آن‌را به صراحت و روشنی بیان می‌کنیم و از بیان آن ابایی نداریم. طرف مقابل نیز با خطوط قرمز ما آشنا است و اگر مذاکرات نتیجه دهد مطمئنا با رعایت این خطوط قرمز بوده است و در غیر این‌صورت به تفاهمی نخواهیم رسید.» روانچی تاکید کرد: «با رعایت این خطوط قرمز است که به این گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم و آن‌را به نتیجه می‌رسانیم.» این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درخصوص پذیرش محدودیت‌ها تاکید کرد: «به هیچ‌وجه هیچ محدودیتی ‌را در قالب این گفت‌وگوها برای همیشه و مادام‌العمر نمی‌پذیریم و درتوافق ژنو هم صحبتی از همیشگی کردن چیزی نبوده است، بلکه این گفت‌وگوها صحبت از دوره ویژه‌ای می‌کند که پس از آن پرونده ایران عادی خواهد شد.»

   تمرکز روی ضرب‌الاجل 20 ژوئیه است
از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه مساله عراق موضوع مذاکرات ایران و 1+5 در وین نخواهد بود، گفت: «ما تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه برای رسیدن به نتیجه تلاش می‌کنیم. همان‌طور که وزیر امور خارجه در مقاله خود در واشنگتن پست گفته است، در این دوره از مذاکرات دیدارهای دوجانبه‌ای را با ایرانی‌ها و شرکایمان در 1+5 برگزار خواهیم کرد.» ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در خصوص مقاله جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود توافق هسته‌ای با ایران هنوز ممکن است، بیان کرد: «دلیل این حرف این بوده است که زمان ما رو به پایان است. جان کری در این مقاله گفته بود که اختلافات زیادی هنوز وجود دارد و ما نمی‌دانیم که ایرانی‌ها چه انتخابی خواهند داشت.» هارف تاکید کرد: «تمرکز ما برای رسیدن به توافق نهایی 20 ژوئیه است. ما مصمم به انجام این کار تا 20 ژوئیه هستیم. اما همان‌طور که وزیر امور خارجه گفته است تمدید توافق اولیه ژنو تنها در صورت موافقت تمام طرف‌های مذاکره‌کننده ممکن خواهد بود.»

   تیم 15 نفره آمریکا
تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای 1+5 وین شامل ۱۵ نفر از جمله ویلیام برنز، نفر دوم وزارت خارجه خواهد بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سایت وزارت امور خارجه آمریکا؛ در هیات مذاکره‌کننده آمریکا، ویلیام برنز قائم مقام وزارت امور خارجه؛ وندی شرمن معاون وزیر خارجه و جیک‌سالیوان مشاور امنیت ملی حضور دارند. همچنین سایر اعضای تیم شامل بروک آندرسون، جیم تیمبی، راب مالی، آدام زوبین، ماری هارف، آلن ایر، پل ایرون، ریچارد نفیو، کوان ویل، دو تیانتاواچ، مصطفی پوپال و کارلوس دو خوانا هستند.

   طرفین باید انعطاف داشته باشند
در همین ارتباط سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که پکن از توافقی منصفانه، عادلانه و سودمند برای دو طرف حمایت می‌کند. «هونگ لی»، سخنگوی وزارت خارجه چین در جلسه‌ هفتگی با خبرنگاران گفت که همه طرف‌های درگیر باید با حفظ احترام و اعتماد دو جانبه گام برداشته و برای کنار گذاشتن اختلاف از خود انعطاف نشان دهند. به‌گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا، لی افزود که چین مایل به همکاری با تمامی شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوها برای تحقق بخشیدن به هدف مشترک است. «وانگ چون» مدیر بخش منع سلاح‌های هسته‌ای وزارت خارجه چین سرپرستی تیم را در این دور از مذاکرات بر عهده دارد.

   هماهنگی مواضع 1+5
از سوی دیگر معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که دستیابی به توافق جامع تا 20 جولای درباره برنامه هسته‌ای ایران امکان‌پذیر است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی ریابکوف با بیان اینکه اعضای 1+5 برای هماهنگی آخرین دور مذاکرات جامع، مواضع خود را در برابر ایران هماهنگ کرده‌اند، گفت: «جلسه مدیران سیاسی 1+5 در بروکسل که در 26 ژوئن برگزار شد، در جهت تنظیم مواضع گروه در دور بعدی بود. ما در این جلسه مشکلات موجود و مصالحه‌های احتمالی را بررسی کرده‌ایم.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها