کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بارورسازی ابر‌ها هنوز عملیاتی نشده است


کد خبر : ۵۶۲۸۴چهارشنبه، ۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷:۳۴۲۸۰۲ بازدید

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها گفت: اولین گام برای بارورسازی ابر‌ها پس از امضای تفاهم نامه و قرار داد‌های لازم در این زمینه ...

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها گفت: اولین گام برای بارورسازی ابر‌ها پس از امضای تفاهم نامه و قرار داد‌های لازم در این زمینه برداشته می‌شود و بارورسازی ابر‌ها در حال حاضر به صورت تستی درحال انجام است.

فرید گلکار در گفت‌وگو با میزان در خصوص روند بارورسازی ابر‌ها اظهار کرد: قرار بود در چند هفته گذشته روند بارورسازی ابر‌ها عملیاتی شود، اما به دلیل وجود برخی مشکلات اداری در بحث انعقاد قرارداد‌ها تا حدودی از برنامه عقب ماندیم.

وی افزود: تمام اقدامات در راستای بارورسازی ابر‌ها برنامه ریزی شده و پس از رفع موانع کار آغاز می‌شود و درحال حاضر با توجه به اینکه زمان بارورسازی ابر‌ها تا حدودی عقب افتاده امیدواریم موانع سریع‌تر برداشته شوند و فرآیند عملیاتی شود.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها با تاکید براینکه از آبان ماه پیشنیاز‌های لازم برای بارورسازی ابر‌ها آماده شد عنوان کرد: زمان مناسب برای این اقدام از اواسط پاییز بود و در حال فاصله گرفتن از زمان مناسب برای این کار هستیم.

کلگار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آثار بارورسازی ابر‌ها چه مدت بعد از شروع عملیات دیده می‌شود خاطرنشان کرد: هر زمانی که سامانه‌ای بارور می‌شود از لحظه رها شدن ماده باروری تا دوساعت آثار باروری باقی می‌ماند و بعد از یک ماه می‌توان ارزیابی‌های لازم را انجام داد.

وی در رابطه با میزان افزایش بارش‌ها بعد از بارورسازی ابر‌ها گفت: به طور میانگین در یک دوره عملیات که زمان آن متغیر است بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افرایش بارندگی رخ می‌دهد که در مقابل هزینه ناچیز این اقدام، رقم قابل توجهی است.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها تمام شایعات در خصوص سرطان زا بودن ورود یدید نقره به محیط زیست در راستای بارورسازی ابر‌ها را تکذیب کرد و گفت: بستر قوی برای گسترش شایعات در این زمینه وجود دارد و مخالفت با یک موضوع علمی باید با مستندات علمی مطرح شود.

گلکار در ادامه به همکاری میان هوا و فضا و وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر همکاری مناسبی از سوی هوا و فضا در زمینه بارورسازی ابر‌ها با وزارت نیرو صورت گرفته و سعی شده از ابزار و امکانات هواو فضا به طور بهینه استفاده شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها