کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تاکید 1+5 بر دستيابی به توافق نهايی تا 20 ژوئيه


کد خبر : ۵۵۵۹شنبه، ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷:۲۸۳۱۸۸ بازدید

دور ششم گفت‌وگوهای ايران و گروه 1+5 قرار است از چهارشنبه ۱۱ تير، با حضور کاترين اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران، در وين از سر ...

دور ششم گفت‌وگوهای ايران و گروه 1+5 قرار است از چهارشنبه ۱۱ تير، با حضور کاترين اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران، در وين از سر گرفته شود. در این ارتباط 6 قدرت جهانی روز پنج‌شنبه 5 تير، بار ديگر بر تعهد خود مبنی بر دستيابی به توافق هسته‌ای با ايران تا روز ۲۰ ژوئيه (پایان مهلت 6 ماهه برنامه اقدام مشترک) تاکيد کردند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که مدیران سیاسی پنج کشور آمريکا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان، «روزی شلوغ» را با کاترين اشتون، مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا در بروکسل پشت سر گذاشتند تا خود را برای مذاکرات روزهای آینده با ايران آماده کنند.

مايکل مان، سخنگوی اشتون، در اين زمينه گفت که گروه 1+5 در اين نشست قصد خود را مبنی بر دستيابی به توافق با ايران تا روز ۲۰ ژوئيه مورد تاکيد قرار داد. اما دیپلمات‌های غربی در خفا می‌گویند که ممکن است تمدید توافق اولیه ژنو را مورد بررسی قرار دهند. برخی از آنها پیش از این اعلام کردند اگر طرف‌های مذاکره‌کننده نیازمند مدت زمان بیشتری برای بررسی جزئیات فنی توافق هستند ممکن است تنها به چند روز یا چند هفته نیازمند باشند. دور پنجم مذاکرات دو طرف موسوم به وین 5 با کار بر سر پیش‌نویس متن توافق نهایی آغاز شد، اما به‌دلیل وجود اختلافات باقیمانده به دور بعدی موکول شد.

در صورت به دست آمدن توافق جامع میان طرفین، به غیر از ظرفیت غنی‌سازی ایران موضوعات دیگری همچون مدت زمان توافق نهایی و میزان کنترل برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کاهش تحریم‌ها گنجانده خواهد شد.در همین ارتباط وزیر امور خارجه ایران در جدیدترین اظهار نظر خود قبل از شروع دور بعدی مذاکرات گفته است درحالی‌که ايران «پيشنهادهای معقولی» را ارائه داده است، تقاضاهای گروه 1+5 روند گفت‌وگوها را به مخاطره انداخته است. ظریف در دیدار با مارسلینو مدینا گونزالس قائم مقام وزیر روابط خارجی کوبا که به تهران سفر کرده است، درباره مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 تاکید کرد: «ایران آماده رسیدن به راه‌حل است و در این رابطه پیشنهادهای معقولی ارائه داده است، اما ممکن است طرف مقابل با زیاده خواهی مانع توافق شود که در آن صورت مانع به بن بست رسیدن مذاکرات برای دنیا مشخص خواهد شد.»

وزیر امورخارجه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تصمیم نهایی را درباره پذیرش پروتکل الحاقی می‌گیرد، گفت: «یکی از موضوعات توافق جامع هسته‌ای با 1+5 پذیرش پیوستن به پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، اما در مذاکرات هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم.»ظریف درباره امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران، افزود: «اگر توافق جامع هسته‌ای به نتیجه برسد و متن آن به شکل کامل تدوین و به امضای ایران و 1+5 برسد، یکی از موضوعات آن پذیرش پیوستن به پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

او یادآور شد: «اگر به آن مرحله برسیم مجلس در این زمینه تصمیم می‌گیرد.» رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به این سوال با توجه به آنکه یک ماه به فرصت در نظر گرفته شده برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای بین ایران و 1+5 باقی‌مانده است، آیا وزارت امور خارجه رایزنی‌های لازم را با مجلس انجام داده است، گفت: «ما در مذاکرات هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم که پروتکل الحاقی را بپذیریم و اگر به آن مرحله برسیم با مجلس در این باره بحث می‌کنیم.»پیش‌تر بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه (دوم تیرماه) در این زمینه گفت اگر تحریم‌ها برداشته شود، خصومت‌ها از بین رود و همه مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای حل شود و تنها شفافیت باقی بماند تا 1+5 نگرانی بی‌موردی نداشته باشد، حاضریم پروتکل الحاقی را امضا کنیم اما تصمیم‌گیرنده نهایی مجلس است.

 اجتناب طرف مقابل از مواضع حداکثری
همزمان مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه ایران در دیدار با هیات پارلمانی فرانسه به ریاست اودیل سوگ که به تهران سفر کرده است، با اعلام آمادگی ایران برای دستیابی به توافق نهایی پیش از 29 تیر (20 ژوئيه) تاکید کرد که این توافق زمانی حاصل می‌شود که طرف مقابل از مواضع حداکثری اجتناب ورزد و به دور از توهمات، حقوق هسته‌ای ایران را مورد احترام قرار دهد.سوگ نیز در این دیدار با اشاره به نفوذ و نقش کلیدی ایران در منطقه، هدف از سفر هیات فرانسوی به تهران را تبادل نظر با مقامات ایرانی درخصوص آخرین وضعیت و تحولات منطقه خاورمیانه بیان کرد. او همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 به نتیجه نهایی برسد.


 موافقت با ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ سانتریفیوژ
از سوی دیگر یک روزنامه صهیونیستی از قول مقامات بلندپایه اسرائیلی مدعی شده کشورهای 1+5 از مطالبات اولیه خود درباره کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران به زیر هزار دستگاه سانتریفیوژ کوتاه آمده‌اند و در حال حاضر با دو تا چهار هزار دستگاه موافق هستند.روزنامه هاآرتص در گزارشی به‌تاریخ پنج‌شنبه 26 ژوئن (برابر 6 تیرماه) نوشته است که مقام‌های بلندپایه اسرائیلی می‌گویند از نشانه‌هایی مبنی بر ملایم شدن موضع کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران در قبال تعداد سانتریفیوژهای این کشور نگران هستند. آنها می‌گویند قدرت‌های جهانی ظاهرا حاضرند با ایران دارای چندین هزار سانتریفیوژ، به‌عوض چند صد سانتریفیوژ که سقف مطالبه قبلی آنها بوده کنار بیایند. به‌نوشته این روزنامه، اسرائیل نگران است که آمریکا و سایر کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای در حال نشان دادن نرمش بر سر مواضع‌ خود درباره تعداد سانتریفیوژهای مجاز ایران به‌موجب توافق جامع هسته‌ای هستند.

یک مقام اسرائیلی که اشاره‌ای به نامش نشده، گفته یک ماه پیش قدرت‌های جهانی موضع بسیار سختگیرانه‌ای در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران داشتند و توافق کردند که ظرفیت غنی‌سازی ایران را تنها در قالبی نمادین و محدود به 300 تا 500 سانتریفیوژ نگاه دارند. با این حال، این مقام اسرائیلی که هاآرتص او را از افراد شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای اسرائیل با کشورهای 1+5 معرفی می‌کند ادعا می‌کند: «بعد از آخرین دور مذاکرات، ما نگران شدیم که کشورهای 1+5 این سرنخ را به ایرانی‌ها داده‌اند که تمایل دارند درباره تعداد بیشتری از سانتریفیوژها با این کشور گفت‌وگو کنند.» این مقام همچنین مدعی شده طبق اطلاعات رسیده به اسرائیلی‌ها موضع جدید کشورهای 1+5 این است که ایرانی‌ها می‌توانند بین 2000 تا 4000 سانتریفیوژ داشته باشند.

 پرداخت قسط ۵۵۰ میلیون دلاری به ایران
از سوي ديگر خبرگزاری انگلیسی رویترز از پرداخت قسط ۵۵۰ میلیون دلاری ایران خبر داده است. سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که اقساط ششم و هفتم از 2/4 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده نفتی در چارچوب توافق‌نامه ژنو آزاد شده و طی روزهای آینده از طریق مبالغی که در هند داریم، به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود.براساس برنامه اقدام مشترک که در تاریخ سوم آذر ماه 1392 بین وزرای امور خارجه ایران و 1+5 مورد توافق قرار گرفت، بر بازگشت مبالغ مشخص از عواید فروش نفت ایران در خارج از کشور به ایران تاکید و قرار شد که 2/4 میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه‌شده حاصل از فروش نفت ایران طی هشت قسط به ایران پرداخت شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها