کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال جاری


کد خبر : ۵۵۲۶۲چهارشنبه، ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸:۲۷۳۹۰۵۹ بازدید

عبده تبریزی عنوان کرد: اگر شوک بزرگی به اقتصاد ایران وارد نشود، خیلی دور از ذهن است که قیمت ارز از دامنه فعلی آن فراتر رود.
پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال جاریپیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال جاری

 بازار ارز از ابتدای سال تاکنون روزهای پرنوسانی داشته که روند تغییرات قیمتی آن تا پایان سال اهمیتی فراوانی برای مردم و فعالان بازار دارد.  پیش‌بینی قیمت ارز موضوعی است که هفته‌نامه تجارت‌فردا در گفتگویی با با حسین عبده تبریزی، اقتصاددان بررسی کرده است. چکیده این مصاحبه درباره آینده قیمت دلار را در زیر می‌خوانید:

*در شرایط فعلی اقتصاد ایران، با توجه به وضعیت شاخص‌های نقدینگی و تورم، بازار ممکن است تحت تاثیر شوک‌های جدید قرار گیرد و دوباره زمینه افزایش قیمت فراهم شود. تعریف ما از شرایط موجود تبعا نمی‌تواند آن باشد که تعادل‌ها پایدار است. با این حال، به گمان من حداقل تا پایان امسال با توجه به شرایطی که در اقتصادمان حاکم است و تمهیداتی که بانک مرکزی در نظر گرفته، نرخ ارز در همین دامنه فعلی باقی می‌ماند؛ بعید می‌دانم قیمت ارز بیش از این افزایش پیدا کند. یعنی به نظر نمی‌رسد افرادی که ارز را به منظور سرمایه‌گذاری خریداری کرده‌اند، تا پایان سال بتوانند از عایدی یا بازدهی بیش از سود بانکی بگیرند.

*بنابراین، اگر حادثه عجیب و غریبی در اقتصاد ایران رخ ندهد و شوک بزرگی به آن وارد نشود، خیلی دور از ذهن است که قیمت ارز از دامنه فعلی آن فراتر رود. به نظرم در همین دامنه قیمت ارز تا پایان سال در نوسان خواهد بود. البته باز هم تاکید می‌کنم که این پیش‌بینی بر این فرض استوار است که اتفاق و شوک غیرقابل پیش‌بینی بر اقتصادمان تحمیل نشود.

در حال حاضر، مساله‌ای که برای اقتصادمان محوری است و اهمیت درجه اول دارد، و به ارز هم مربوط است، کنترل نقدینگی و جلوگیری از ایحاد نقدینگی جدید به سرعت گذشته است. در حال حاضر، منبع اصلی خلق نقدینگی بانک‌ها هستند و باید سیاستگذار مانع خلق نقدینگی مازاد از این کانال شود. بانک تعهد شرعی و عرفی دارد که فراتر از مقدار درآمد خود سود به سپرده گذاران پرداخت نکند؛ این خواسته زیادی نیست. اکنون مدت‌هاست اقتصاد ایران وارد مرحله‌ای شده که به خاطر وجود بانک بد و برای زنده نگه داشتن آن بانک‌ها، به بانک‌ها اجازه می‌دهیم سودی را بپردازند که عملا کسب نمی‌کنند؛ در حالی که اقتصاد اصولا به بانک بد نیاز ندارد. باید بانک‌های بد را از اقتصاد حذف کرد تا بیش از این، کشور برای حفظ آنها هزینه نکند.

*متاسفانه اقتصاد ایران تا امروز هزینه‌های سنگینی را به این دلیل پرداخت کرده است؛ باید بدانیم که نهایتا تاوان بانک‌ها را بخش آسیب‌پذیر جامعه داده و خواهند داد؛ یا با تحمل تورم‌های سنگین وحشتناک یا از درآمدهای نفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها