کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اتهام جدید آمریکا علیه ایران: سلاح‌های شیمیایی خود را گزارش نداده‌اید


کد خبر : ۵۵۰۸۷جمعه، ۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸:۴۱۵۹۷ بازدید

ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه در جریان کنفرانسی در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه، ایران را متهم کرد که دارای یک برنامه سلاح شیمیایی است که آن را گزارش نکرده است.

ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه در جریان کنفرانسی در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه، ایران را متهم کرد که دارای یک برنامه سلاح شیمیایی است که آن را گزارش نکرده است.

آمریکا اقدام ایران در عدم گزارش تمام توانایی‌های خود در موضوع سلاح‌های شیمیایی را نقض توافقنامه‌های بین‌المللی خواند.

کنت وارد، نماینده آمریکا در این سازمان مدعی شد که تهران همچنین به دنبال دستیابی به گازهای مرگبار عامل اعصاب با اهداف «تهاجمی» است.

وارد گفت: «ایالات متحده آمریکا همواره از این موضوع نگران بوده که ایران برنامه‌ای در موضوع سلاح‌های شیمیایی داشته باشد که آن را گزارش نکرده باشد.» او افزود: «آمریکا همچنین نگران است که ایران از مواد شیمیایی که بر روی سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می‌گذارند، با اهداف تهاجمی استفاده کند.»

هنوز تهران به این اتهامات واکنش نشان نداده است؛ این ادعا بار دیگر تنش‌ها در روابط میان ایران و آمریکا را که پیش از این به دلیل برنامه‌های هسته‌ای تهران و همچنین جنگ سوریه بشدت تیره و تار بود، افزایش می‌دهد.

به گفتۀ نماینده آمریکا، ایران با وجود درخواست‌های سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای شناسایی منشاء مهمات، هنوز دربارۀ تسلیحات انتقال داده شده به لیبی در دهه ۸۰ میلادی پاسخ روشنی نداده است. این محمولۀ مهمات در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از مرگ معمر قذافی، رهبر لیبی کشف شد.

کنت وارد گفت: «کاملا واضح بود که این مهمات منشاء ایرانی دارند. نوشته‌های روی جعبه‌های این مهمات فارسی بودند.» او همچنین افزود که ایران دربارۀ انبار سلاح‌های شیمیایی که خمپاره‌ها و بمب‌های سمی آن در لیبی و عراق کشف شد، توضیحی نداده است.

وارد، ایران و روسیه را متهم کرد که در کنار توسعۀ سلاح‌های شیمیایی خود، به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز اجازه داده‌اند تا از این گونه سلاح‌ها استفاده کند.

به نظر می‌رسد اتهامات جدید دربارۀ وجود سلاح‌های شیمیایی گزارش نشده، بخشی دیگری از فشار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران باشد.

(یورونیوز)



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها