کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نرخ سود تسهیلات 22 درصدی به سیستم بانکی نرسید


کد خبر : ۵۵۰۵سه شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴:۱۰۳۰۴۰ بازدید

باوجود مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر تعیین نرخ سود 22 درصدی برای تسهیلات مبادله‌ای و ابلاغ آن به سیستم بانکی و گذشت یک هفته از این ماجرا هنوزبخشنامه اجرایی نرخ های جدید به شعب بانکی نرسیده است.

درحالی که شورای پول و اعتبار در جلسه هفته گذشته خود نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی را به میزان حداکثر 22 درصد تعیین و به اجرای آن تأکید کرد مشاهدات میدانی خبر نگار ما از شعب بانک‌ها بیانگر حکایتی دیگر از این ماجراست.

بانکداران خصوصی و دولتی با وجود اینکه از رئیس کل بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار دستور گرفته اند که از این پس تسهیلات مبادله‌ای را با نرخ سود 22 درصد به مشتریان و متقاضیان بانکی پرداخت کنند هنوز نسبت به اجرای این دستورالعمل اقدام نکرده‌اند.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی چهارشنبه قبل با حضور در جمع خبرنگاران تأکید کرد که بخشنامه جدید نرخ سود تسهیلات بانکی از همین امروز (28 خردادماه) لازم‌الاجراست و بانک‌ها باید با نرخ جدید تسهیلات مبادله‌ای را به مردم پرداخت کند.

رؤسا و کارمندان شعب بانکی اما بعد از گذشت 7 روز از مصوبه شورای پول و اعتبار به خبرنگار تسنیم می گویند: هنوز ادارات مرکزی بخشنامه اجرایی نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای را به آنها ابلاغ نکرده اند و برهمین اساس اگر بنا باشد تسهیلات مبادله‌ای در شعب پرداخت شود با همان نرخ سود اسمی 15 درصد خواهد بود.

یکی از کارمندان این بانک‌ها با بیان اینکه پرداخت تسهیلات مبادله‌ای مدت‌هاست که از دستور کار بانک‌ها خارج شده است، می گوید: حتی اگر بانک‌ها بخشنامه را ابلاغ کنند بازهم ضوابط را طوری تعیین می کنند که این تسهیلات با سختی و پیچ و خم‌های فراوان در اختیار مشتری قرار گیرد.

وضعیت نگران کننده پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی که از دی ماه سال 92 هم تشدید شد شرایط را برای تغییر نرخ سود تسهیلات بانکی فراهم کرد و موجب شد سرانجام بانک مرکزی طرحی را برای ساماندهی تسهیلات به شورای پول و اعتبار ببرد.

هدف بانک مرکزی البته این بود که شرایط را به گونه‌ای فراهم کند تا مردم بتوانند تسهیلات مبادله‌ای را از بانک‌ها دریافت کنند چراکه طی سال‌های اخیر عملاً این عقود کارکرد خود را در سیستم بانکی از دست داده بودند برهمین اساس بانک مرکزی پیشنهاد منطقی کردن نرخ سود این عقود را به شورا برد و نتیجه هم گرفت ولی هنوز مشخص نیست بانک‌ها چه زمانی را برای اجرای نرخ های جدید انتخاب خواهند کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها