کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی رنجروور 2014 اووک در منطقه آزاد ارس


کد خبر : ۵۵۰۱سه شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲:۲۸۱۴۱۴۹ بازدید

خون تازه‌ای بود در رگ‌های نیمه خشک رنجروور. خودرویی که معرفی آن در سال 2010 تعجب همگان را برانگیخت.آخر کسی از رنجروور مغرور و محافظه کار انتظار نداشت چنین طرح ...
بررسی رنجروور 2014 اووک در منطقه آزاد ارسبررسی رنجروور 2014 اووک در منطقه آزاد ارس

خون تازه‌ای بود در رگ‌های نیمه خشک رنجروور. خودرویی که معرفی آن در سال ۲۰۱۰ تعجب همگان را برانگیخت.آخر کسی از رنجروور مغرور و محافظه کار انتظار نداشت چنین طرح جسورانه‌ای را نقش بزند. بسیاری از منتقدین عقیده داشتند رنجروور Evuqe با اصالت‌های این برند فاصله گرفته است و به همین دلیل رنجروورسواران از آن استقبال نمی‌کنند. اما بعضی دیگر این خودرو را ستودند و عقیده داشتند این سنت‌شکنی به مذاق طرفداران خوش می‌آید. به هر حال ایووک در نمایشگاه خودروی پاریس بدل به یک ستاره شد تا روزنه‌های امید برای سوددهی رنجروور دوباره دیده شوند.

بیش از هر چیزی جذابیت ایووک مدیون خطوط تیز و شکسته‌ای است که در طراحی بدنه آن بکار گرفته شده است. چنین سبکی از بکارگیری خطوط در طراحی بدنه را، بیشتر در نمونه‌های کانسپت تولیدکنندگان ژاپنی دیده بودیم. ایووک فقط ۴ هزار و ۳۵۵ میلی‌متر در نمونه سه‌درب و چهار هزار و ۳۶۵ میلی‌متر در مدل چهار درب طول دارد. اما به دلیل استفاده از خطوطی متورم و اغراق شده خودرو بزرگ‌تر از آنچه که هست به نظر می‌رسد. اگر برای اولین بار از نمای روبه‌رو نگاهش کنید انگار یک موجود فضایی را دیده‌اید. این تصور بی‌دلیل هم نیست چون تقریباً نمونه تولیدی با نمونه معرفی شده کانسپت در نمایشگاه پاریس، کمترین تفاوت‌ها را دارد.

نمای جلویش مثل آدم‌های است که از شدت خشم چشمانشان دارد از کاسه بیرون می‌زند و درست دارند شما را نگاه می‌کنند. سپر مثل یک مشت محکم پر قدرت به نظر می‌رسد و حجم بسیار بزرگی دارد. حجم سپر آنقدر بزرگ است که اگر آن را از روی خودرو دمونتاژ کنید تقریباً چیزی از نمای روبه‌رو باقی نمی‌ماند. در افزایش نمای قدرتمند جلو دو عامل بیشترین نقش را دارند. ابتدا درب محفظه موتور که برجستگی رو به بالا دارد و دوم بمپر زیر سپر که باعث شده خطوط نمای جلو بیشتر به چشم بیننده بیاید. در کل طراحی نمای جلو توأم با القای حس قدرت است.

در نمای کنار تورم گلگیرها کاملاً مشهود است. همچنین لبه آن‌ها را قطعه‌ای در بر گرفته است که به نظر می‌رسد جنسش از نوعی مواد مرکب پلاستیکی باشد. از لبه بالای درها به سمت سقف، همه چیز سیاه رنگ است. حتی اسپویلر انتهای سقف هم رنگی تیره دارد. اما روی ستون‌های A،B وC در دو طرف بدنه، از رنگ سفید استفاده شده است که به عقیده نگارنده کمی هارمونی این قسمت را تحت شعاع قرار داده است. چراغ‌های عقب از نظر شکل هندسی با چراغ‌های جلو تناسب و هماهنگی خوبی دارند. همچنین گرافیک بکار رفته در آن‌ها جذاب است. در پایین سپر نیز یک قطعه فلزی براق زیبا دو لوله اگزوز مستطیلی شکل را در برگرفته و شبیه به یک گارد محافظ شده است. از جمله ریزه‌کاری‌های طراحی این خودرو در نمای عقب که شاید زیاد هم به چشم نیاید، پره‌های دیفیوزر مانندی است که در زیر سپر قرار دارد. وجود این پره‌ها نشان از چیره دستی طراحان این خودرو دارد. در کل طراحی ایووک را باید توام با جسارت، سنت‌شکنی، خطوطی مدرن و برگرفته از هیجانات طیف جدیدی از مشتریان رنجروور دانست.

هرچند طراحی ایووک یک انقلاب واقعی در رنجروور محسوب می‌شود اما وارد کابین ایووک که می‌شوید هنوز اصالت‌های انگلیسی رنجرووری را خواهید دید! نوآوری در استفاده از اشکال و سبک در کابین ایووک هم دیده می‌شود اما این نوآوری و سبک چهره تازه‌ای دارد. صندلی‌ها روکشی چرمی و بسیار با کیفیت دارند. ضمن اینکه فرم‌دهی صندلی به گونه‌ای است که علاوه بر اسپرت بودن، از راحتی خوبی برخوردارند. همچنین رنگ قرمز استفاده شده در آن‌ها هیجان بخش است. صندلی‌های جلو به کمک نیروی برق در جهات مختلف تنظیم می‌شوند. رنجروور برای صندلی‌های ایووک گرمکن را هم تدارک دیده است. اگر حالت خاصی از صندلی مدنظرتان است می‌توانید آن را در حافظه ذخیره کنید. در مجموع می‌توانید سه حافظه مختلف را برای صندلی‌های ایووک ذخیره کنید. روی فرمان دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی، سیستم کروز کنترل و استفاده از تلفن بلوتوث خودرو دیده می‌شود. غربیلک فرمان با چرمی مرغوب روکش شده و در ارتفاع و عمق قابل تنظیم است.

صفحه نشانگرها شامل دو دایره بزرگ در طرفین است که یکی سرعت و دیگری دور موتور را نشان می‌دهد. در میان این دو، صفحه نمایشگری وجود دارد که همه حالات رفتاری سیستم تعلیق، شرایط حرکتی، مصرف سوخت و چندین و چند آیتم دیگر قابل مشاهده است. کنسول میانی و داشبورد روکشی از چرم مصنوعی دارد. البته بخش‌هایی نیز از پلاستیک ساخته شده است که انصافاً با کیفیت هستند و با خودروهای کره‌ای اصلاً قابل مقایسه نیستند. در ایووک خبری از چرم بوفالو و چوب‌های گران بها نیست زیرا قرار نیست ایووک مثل برادر بزرگ‌ترش برچسب قیمتی حدود ۸۵ هزار دلار (در آمریکا و بدون هزینه‌های جانبی) داشته باشد. در کل طراحی کابین نسبت به طراحی بدنه از هیجان کمتری برخوردار است.

در سمت راست فرمان روی داشبورد، دکمه استارت قرار دارد. در همین قسمت و در بالاترین ارتفاع نمایشگری وجود دارد که اطلاعات سیستم صوتی، تلفن همراه، تصویر پشت خودرو در زمان دنده عقب رفتن و … را به نمایش می‌گذارد. در کنار این نمایشگر دکمه‌های کنترل سیستم صوتی، استفاده از سیستم کمکی پارک و … دیده می‌شوند. کمی پایین‌تر کمی پایین‌تر ادوات تنظیم سیستم تهویه مطبوع مستقل و گرمکن آینه‌ها قرار دارند. در ایووک خبری از اهرم ترمز دستی نیست. برای بکارگیری ترمز دستی می‌توانید از یک دکمه که در کنسول میانی تعبیه شده است استفاده کنید. کمی آن طرف‌تر هم دکمه خاموش رو روشن کردن سیستم ESP وجود دارد.هرچند ایووک رنجرووری با شخصیت متفاوت است اما، هرچه باشد نام رنجروور را با خود یدک می‌کشد. پس باید توانایی خاص هم داشته باشد. به همین دلیل برای این خودرو سیستم حرکتی در سراشیبی نیز تدارک دیده‌اند که با فشار یک دکمه در کنسول فعال می‌شود. ایووک مجهز به دوربین‌های پنج‌تایی تشخیص نقاط کور اطراف بدنه و دنده عقب است. به این ترتیب از نظر ایمنی حرکت نیز در سطح بالایی قرار دارد. ایربگ‌های ایووک در ستون‌ها، کنار صندلی، داشبورد و سقف قرار دارند. موسسه ایمنی اروپا نیز پنج ستاره ایمنی بر یونیفورم این خودرو نصب کرده است.

اگر در کنسول میانی به دنبال شیفتر گیربکس می‌گردید باید بدانید چنین چیزی در کابین ایووک وجود ندارد! بله درست خوانید ایووک شیفتر گیربکس ندارد. اما به جای آن یک دکمه دوار در وسط کنسول قرار دارد که می‌توانید با چرخاندن آن یکی از حالات مختلف رانندگی با گیربکس شش سرعته را انتخاب کنید. البته در مدل‌های که مجهز به گیربکس شش سرعته دستی هستند شیفتر کوچکی در کنسول وجود دارد. راهنمای وضعیت گیربکس هم در بالای آن قرار دارد و گیربکس در هر حالتی که باشد چراغ مربوط به همان حالت روشن می‌شود.درست است که ایووک یک کراس‌اوور است تا یک SUV کامل و حتی قبول که ایووک ارتفاع کمتری نسبت به رنجروور کلاسیک دارد. اما یادتان باشد روی پیشانی این خودرو نوشته شده RANGE ROVER‌، پس قرار نیست فقط به درد رفتن به دفتر کار و یا مهمانی آخر هفته بخورد. پس رنجروور برای اینکه به شما ثابت کند روحش در کالبد ایووک هم دمیده شده است، برایتان چند قابلیت آفرود در نظر گرفته است.

برای استفاده از این قابلیت‌ها کافی است با استفاده از دکمه‌های پایین کنسول میانی یکی از حالت‌های حرکتی را انتخاب کنید. در این قسمت به جز حالت نرمال سه حالت، برف و یخ، جنگلی و ماسه‌ای و سنگ قرار دارد. در واقع با انتخاب هر یک از این حالات تقسیم گشتاور بین چرخ‌ها دچار تغییراتی می‌شود. همین‌طور عکس‌العمل موتور به پدال گاز نیز با تغییر همراه است. برای اینکه بهترین حالت چسبندگی و حرکتی حاصل شود، حتی عکس‌العمل سیستم تعلیق هم بنا به وضعیت انتخاب شده متغیر است.کل مجموعه فنی رنجروور ایووک به صورت واترپروف (مقاوم در مقابل نفوذ آب) ساخته شده است. حتماً به یاد دارید که جیمز می مجری معروف برنامه TOP Gear چگونه این قابلیت‌ها را در صحرا و کوه‌های یکی از مناطق آمریکا به چالش کشید. در این برنامه ایووک از مسیرهای گذشت که بسیاری از هم‌کلاسانش و حتی اس‌یووی‌ها توانایی عبور از آن را ندارند.

هر چند این خودرو اصلاً عریض و طویل نیست اما باز هم برای پارک دوبل زدن می‌توان از یک سیستم کمکی پارک دوبل استفاده کرد که شاید بیشتر موردپسند خانم‌ها باشد! در مدل‌های فول سیستم نمایشی و سرگرمی برای سرنشینان عقب به همراه هدفون‌های وایرلس وجود دارد. ضمن اینکه علاوه بر شیشه جلو و عقب و آینه‌ها که مجهز به گرمکن هستند، فرمان هم قابلیت گرمایش دارد که در روزهای سرد زمستانی برای خودش نعمتی است.رنجروور این خودرو را کراس‌اوور کوپه نامیده است چون ارتفاع شیشه‌های کناری آن زیاد نیست. اما به نظر می‌رسد تولید مدل سه‌درب آن نیز در این تعریف بی‌تأثیر نیست. البته رنجروور در تولید اس‌یووی‌های سه‌درب ید طولایی دارد زیرا رنجروور کلاسیک در دهه ۷۰ با همین شکل اتاق به تولید می‌رسید.

ایووک فقط می‌تواند از دو پیشرانه درون سینه‌اش بهره ببرد که اولی دیزل و دومی بنزینی است. خودروی مورد نظر ما با استفاده از پیشرانه دو لیتری بنزینی تجهیز شده است و گیربکس کوپل شده با موتور هم از نوع اتوماتیک شش سرعته است. این پیشرانه که به کمک دو توربو شارژر همراهی می‌شود، توانایی تولید ۲۴۰ اسب‌بخار نیرو را در دور موتور ۵۵۰۰ دور دارد. یکی از محاسن این پیشرانه چهار سیلندر تولید گشتاور بالا در دورهای ابتدایی موتور است. به طوری که نمودار گشتاور این پیشرانه تا ۳۴۰ نیوتن‌متر بالا می‌رود و جالب اینکه این گشتاور از دور موتور ۱۷۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار دارد. چنین راندمانی برای یک پیشرانه دو لیتری واقعاً ستودنی است.

رنجروور برای اثبات توانایی‌های ایووک آن را به اتاق عمل رنجروور برد تا یک آفرودر واقعی از آن بسازد. این کار با هدف شرکت در مسابقات معروف پاریس- داکار صورت گرفت و نتایج خوبی هم به همراه داشت. در نهایت در مورد رنجروور ایووک ۲۰۱۴ باید گفت: این خودرو یک رنجروور جوان‌پسند است که توانایی‌هایی یک آفرودر را در مدل دودیفرانسیلش به خریدار هدیه می‌کند. شاید بتوان ایووک را آفرودترین کراس‌اوور دنیا دانست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها