کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

موگرینی: تاریخ راه‌اندازی کانال مالی با ایران مشخص نیست


کد خبر : ۵۴۹۶۷سه شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷:۱۹۳۱۴۶ بازدید

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که نمی‌تواند برای راه‌اندازی کانال ویژه تسهیل مبادلات مالی با ایران تاریخی را مشخص کند.
موگرینی: تاریخ راه‌اندازی کانال مالی با ایران مشخص نیستموگرینی: تاریخ راه‌اندازی کانال مالی با ایران مشخص نیست

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که نمی‌تواند برای راه‌اندازی کانال ویژه تسهیل مبادلات مالی با ایران تاریخی را مشخص کند. معاون وزارت نفت می‌گوید سازوکار ویژه مالی احتمالا در فرانسه راه‌اندازی می‌شود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز گذشته پیش از نشست وزرای امور خارجه این اتحادیه در بروکسل گفت که نمی‌تواند تاریخ مشخصی را برای را‌ه‌اندازی کانال ویژه تسهیلات مالی با ایران مشخص کند.

موگرینی اما تصریح کرد که اتحادیه اروپا کاملا از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند و او امیدوار است که این ساختار مالی هرچه زودتر راه‌اندازی شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که مشارکت وزیران آلمان، فرانسه و بریتانیا در این مرحله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

موگرینی ضمن اشاره به تلاش این سه کشور برای مشخص کردن مکانیسم راه‌اندازی کانال مالی ایران گفت: «نمی‌توانم برای شما تاریخ خاصی [برای نهایی شدن آن] مشخص کنم، ولی می‌توانم بگویم که تلاش‌ها ادامه دارند و به نحو مثبت پیش می‌روند.»

پس از اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و خروج این کشور از برجام، اتحادیه اروپا تاکید کرد که به توافق‌نامه پایبند می‌ماند.

طرح سازوکار مالی ویژه موسوم به "اس‌پی‌وی" برای حفظ روابط اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران در مهرماه ۹۷ از سوی فدریگا موگرینی اعلام شده است. این طرح که امکان تبادلات مالی اتحادیه اروپا و ایران را بدون وابستگی به دلار امکان‌پذیر می‌کند، در جریان اجلاس وزرای امور خارجه آلمان، بریتانیا، فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با همراهی چین و روسیه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک تصویب شد.


عراقچی: وضعیت نمی‌تواند به این گونه ادامه یابد

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، روز دوشنبه اعلام کرد که اگر اروپا "نخواهد" یا "نتواند" به دلیل فشارهای آمریکا سازو کار ویژه مالی ایران را مشخص کند، "نتیجه برای ایران فرقی ندارد و اروپایی‌ها باید بدانند که وضعیت نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند".

عراقچی که در چهارمین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی ایران در دانشگاه طباطبایی سخن می‌گفت با تشریح تلاش‌های اروپایی‌ها برای حفظ برجام گفت: «با در نظر گرفتن این تاریخچه و تلاش‌هاست که می‌توان به این سوال پاسخ داد که آیا اروپا تلاش می‌کند برجام را حفظ کند و ما باید با اروپا همراهی کنیم یا تلاش‌های اروپا نمایشی است و می‌خواهد وقت ایران را تلف کند.»

عراقچی گفت که پاسخ به این سوال نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست ایران  خواهد داشت.

معاون وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: «نمی‌توان به این سوال پاسخ قطعی داد چرا که نشان‌های قوی از هر دو طرف وجود دارد اما پاسخی که ما می‌دهیم این است که چه اروپا نمی‌خواهد با ما کار کند و با ما در حال بازی است و آنها هم نمی‌خواهند ما از منافع برجام استفاده کنیم، و یا اینکه تحت فشارهای آمریکا قرار دارد؛ در نتیجه هیچ تفاوتی نمی‌کند و نتیجه این است که اروپا هنوز یا نتوانسته و یا نخواسته سازوکاری ایجاد کند که منافع ما در برجام تامین شود.»

عراقچی تاکید که ایران تا زمانی در حفظ برجام می‌کوشد که "بقای برجام به نفع کشور باشد و منافع ملی ما را حفظ کند".

او با اشاره به  تحریم‌های آمریکا و فشاری که این کشور به بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی می‌آورد گفت که این فشارها "حاکمیت این کشورها را به شدت زیر سوال برده است".

عراقچی هزینه‌های سیاست‌های آمریکا برای جهان غرب را به مراتب سنگین‌تر از این هزینه برای ایران دانست.


زمانی‌نیا: سازوکار ویژه مالی احتمالا در فرانسه راه‌اندازی می‌شود

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزارت نفت اعلام کرد که مذاکرات کارشناسی برای ایجاد یک کانال پرداخت بانکی میان چند بانک ایرانی و اروپایی در جریان است.

معاون وزارت نفت ایران گفت که احتمالا این کانال در فرانسه تشکیل می‌شود و در مرحله اول، برای اقلام غیرتحریمی و از اواسط سال ۲۰۱۹ برای اقلامی که شامل تحریم می‌شود هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی‌نیا در حاشیه همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت و انرژی گفت که کشورهای بزرگ دیگر از جمله چین، روسیه، ژاپن، هند، برزیل منتظر هستند تا ببینند کانال پرداخت اروپایی به چه صورت کار می‌کند.

او خاطرنشان کرد که این کشورها می‌خواهند مطمئن شوند که از تحریم‌ها مصون خواهند بود و آن‌ها به صورت روزانه با اتحادیه اروپا در تماس هستند .

معاون وزارت نفت گفت: «قرار است کانال بانکی مذکور در اروپا تاسیس شود، اما فعلا کسی موافقت نکرده است اما به نظر من این کانال بالاخره در فرانسه تاسیس می‌شود. مذاکرات کارشناسی در جریان است و امیدواریم تا چند هفته آینده به نتیجه برسد.»

ایالات متحده آمریکا به شدت مخالف تصمیم اتحادیه اروپا برای به وجود آوردن مکانیسم ویژه مالی با ایران است. این کشور خواهان اجرای دقیق و کامل تحریم‌ها علیه ایران برای به وجود آوردن فشار اقتصادی همه‌جانبه به این کشور است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها