کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کمبود در بازار لپ‌تاپ و موبایل


کد خبر : ۵۴۸۹۷یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶:۲۶۴۷۷۱ بازدید

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران می‌گوید: کمبود کالا در تمام اقلام مشهود است. چنانچه دولت تمام کالاهای دپو شده در انبار گمرکات را ترخیص ...
کمبود در بازار لپ‌تاپ و موبایلکمبود در بازار لپ‌تاپ و موبایل

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران می‌گوید: کمبود کالا در تمام اقلام مشهود است. چنانچه دولت تمام کالاهای دپو شده در انبار گمرکات را ترخیص کند علاوه بر رونق کسب و کار شاهد کاهش قیمت‌ اجناسی همچون لپ‌تاپ و گوشی‌های تلفن همراه خواهیم بود.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر کمبود کالا در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد یا خیر؟ به "تجارت‌نیوز" گفت: کمبود کالا در تمام اقلام مشهود است. چنانچه دولت تمام کالاهای دپو شده در انبار گمرکات را ترخیص کند علاوه بر رونق کسب و کار شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

سید مهدی میرمهدی کمیجانی افزود: در شرایط فعلی کالایی در واحدهای صنفی وجود ندارد. اگر هم کالا وجود داشته باشد افراد با قیمت‌های گزافی به مصرف‌کنندگان می‌فروشند. البته مبنای فروشندگان نیز کمبود کالا و محاسبه اقلام براساس نرخ ارز آزاد است.

وی تصریح ‌کرد: امروز وضعیت به جایی کشیده شده که اگر هر واحد صنفی کالاهای داخل انبار خود را بفروشد، فردا توان جایگزین کردن را ندارند. چنانچه کالاها از انبار گمرک‌ها ترخیص شود هم واحدهای صنفی کالاها را براساس نرخ مصوب به فروش می‌رسانند و هم مصرف‌کننده بهای واقعی اجناس را می‌پردازد.

میرمهدی کمیجانی گفت: مهمترین مطالبه ما این است که افراد اجازه دهند تا فعالان اقتصادی همانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهند. نیازی به تخصیص ارز دولتی نداریم. باید اشاره کرد که کشور تولیدکننده اجازه ترخیص کالاها را می‌دهد اما در گمرک ایران از نحوه ترخیص کالاها تحریم هستیم. در حالی که از ابتدای سال ۹۷ تاکنون تحریم‌ها تشدید شده است اما تحریم‌های داخلی ایران هزار برابر بدتر از تحریم‌های بیرونی است.


آیفون‌های وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی کجاست؟

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در بخش دیگر سخنانش گفت: به محض اینکه برخی مدیرعامل‌های گوشی آیفون را دستگیر کردند۸۰ درصد گوشی‌های تلفن همراه (با برند آیفون) از گمرکات ترخیص شد.

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است قیمت گوشی‌های تلفن همراه آیفون ارزان شود؟ به تجارت‌نیوز گفت: زمانی‌که دولتمردان واردات را ممنوع اعلام کردند، بلافاصله قیمت گوشی تلفن‌های همراه از پنج میلیون به ۱۷ میلیون تومان رسید. البته در این شرایط هم آیفون ۱۷ میلیون تومانی موجود است اما اگر مسئول صنفی تشخیص دهد که فروش این جنس دردسر‌ساز خواهد بود، آن را فقط به افراد خاص می‌فروشد.

سید مهدی میرمهدی کمیجانی افزود: سوال ما هم همین است که چرا باید قیمت اقلام‌های مختلف برند آیفون به یک باره چند صد برابر شود؟ در حال حاضر نرخ لپ تاپ‌های آیفون در بازار به ۳۰ میلیون تومان رسیده درحالی‌که نرخ این کالا در چند ماه گذشته در حد هفت میلیون تومان بود.

او اظهار کرد: چنانچه کالاها از گمرکات ترخیص شوند قیمت لپ‌تاپ‌های ۳۰ میلیون تومانی به ۱۲ میلیون و قیمت آیفون‌های ایکس از ۱۷ به نرخ واقعی هفت میلیون تومان خواهد رسید.

این فعال صنفی تصریح‌کرد: در حال حاضر موبایل‌های وارد شده با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان دست بخش‌خصوصی نیست بلکه این نوع تلفن‌های همراه در انبارها دپو شده است. فعال اقتصادی را سراغ داریم که گوشی‌های تلفن همراه به ارزش ۴۰ میلیارد تومان وارد کرده اما حق فروش ندارد. ما هم نمی‌دانیم چرا دولتمردان برای توزیع این نوع کالاها دست به دست می‌کنند.

میرمهدی کمیجانی در پاسخ به این پرسش که آیا گوشی‌های آیفون از گمرک ترخیص شده است یا خیر؟ گفت: به محض اینکه برخی فعالان بازار گوشی آیفون دستگیر شدند ۸۰ درصد گوشی‌ها از گمرک ترخیص شد. بنابراین اینکه چرا وارد بازار نمی‌شود، آن را باید از دولت پرسید. گوشی‌های تلفن همراه به شرکت‌های مربوطه درون سپاری شده و افراد هم حق فروش ندارند.


یک عدد گوشی هم توزیع نشده

او با بیان اینکه قرار بود ماه گذشته گوشی‌های تلفن همراه به بازار توزیع شود، افزود: توزیع گوشی‌های تلفن همراه چندین ماه است که در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته این درحالی است که یک عدد از این گوشی‌ها وارد بازار نشده است.

این فعال صنفی با ارایه هشداری به دولتی‌ها گفت: دولتی‌ها اگر این کالاها را در اختیار مردم نگذارند مدل‌های جدید از راه می‌رسد و دیگر توزیع کالاهای وارد شده برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی ندارد.

میرمهدی کمیجانی در توصیه‌ای به مسئولان گفت: در این بازه زمانی مدیران دولتی باید قدم‌های مثبتی برای برطرف‌سازی مشکلات فعالان اقتصادی بردارند و نسبت به مسائل روز بی‌تفاوت نباشند. ما دچار خود تحریمی هستیم و چنانچه این رویه ادامه یابد ما شاهد تشدید بیکاری خواهیم بود. در حال حاضر شرکت‌هایی وجود دارند که به دلیل افزایش هزینه‌های سربار، نیروهای خود را تعدیل کردند. امیدواریم با جدی گرفتن وضعیت حاد امروز شاهد رونق اقتصادی باشیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها