کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یک استعلام مهم برای جلوگیری از گرفتاری‌های بعدی


کد خبر : ۵۴۸۵۵یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹:۲۱۳۳۳۲ بازدید

ماجرای سیم‌کارت‌های جعلی و سوءاستفاده از آنها این روزها حسابی داغ است. ارزان‌بودن سیم‌کارت‌ها باعث شده است که برخی با استفاده از ...

شهروند: ماجرای سیم‌کارت‌های جعلی و سوءاستفاده از آنها این روزها حسابی داغ است. ارزان‌بودن سیم‌کارت‌ها باعث شده است که برخی با استفاده از بی‌هویت‌بودن آنها دست به اقدامات خلافکارانه بزنند و همین موضوع طی سال‌های گذشته مشکلات زیادی را رقم زده است. به گزارش ایسنا حالا شرکت مخابرات سامانه‌ای را طراحی کرده است که هر فردی بتواند از طریق آن متوجه شود چه تعداد سیم‌کارت به نام او است تا جلوی سوءاستفاده از سیم‌کارت‌های مجهول گرفته شود؛ چون این امکان وجود دارد که عدم دقت در نگهداری سیم‌کارت باعث شود این سیم‌کارت در دسترس افراد سودجو قرار گیرد و آنها با فعال‌کردن سیم‌کارت در شبکه‌های اجتماعی عضو شده و به فعالیت‌های مجرمانه اقدام کنند.

از سیم‌کارت‌هایتان استعلام بگیرید

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده که در  طرح احراز هویت و ساماندهی سیم‌کارت‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی و برای این‌که دیگر در ایران سیم‌کارت بدون هویتی وجود نداشته باشد، سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین را راه‌اندازی کرده است. اگر از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نامتان است، اطلاع ندارید، با مراجعه به سامانه استعلام تعداد سرویس‌های مشترکین اپراتورهای مخابراتی از این موضوع باخبر شوید و در صورتی که بدون اطلاع شما خطی به نامتان ثبت شده است، نسبت به قطع آن اقدام کنید. در همین راستا کاربران می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش خدمات الکترونیکی و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir از تعداد خطوطی که با کد ملی آنان ثبت شده، آگاه شده و به غیرفعال‌کردن خطوطی که از آنها استفاده نمی‌کنند، اقدام کنند.

اس‌ام‌اس بزنید

همچنین کاربران می‌توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خود اقدام کنند.

مالک‌ها پاسخگو هستند

یکی از مهمترین دلایلی که باید بدانید چه سیم‌کارت‌هایی به نام شما است، این است که اگر از سیم‌کارت‌های به نام شما مزاحمت یا ارتکاب اعمال مجرمانه اتفاق بیفتد، در ابتدا این مالک سیم‌کارت است که باید در محاکم قضائی پاسخگو باشد؛ زیرا قانون وی را دارنده سیم‌کارت می‌شناسد؛ هر چند بعد از بررسی‌های فنی می‌توان مشخص کرد که این تماس از سوی وی صورت نگرفته است اما قانون در ابتدا مالک سیم‌کارت را می‌خواهد و وی باید پاسخگوی محاکم قضائی و شاکی باشد تا بعد مجرم اصلی شناسایی شود. به همین دلیل به دارندگان سیم‌کارت‌ها توصیه شده است حتما در نگهداری سیم‌کارت‌های خود دقت لازم را داشته باشند و سیم‌کارت‌هایی را که نیاز ندارند حتما از طریق اپراتور مربوطه غیر فعال کنند و به هیچ وجه سیم‌کارت تلفن همراه خود را در اختیار دیگران قرار ندهند؛ زیرا با هر گونه استفاده خلاف قانون، عواقب آن بر عهده مالک اصلی سیم‌کارت بوده و وی مقصر شناخته خواهد شد.

به امور مشترکین مراجعه کنید

مشترکان تلفن همراه در صورت مشاهده هر گونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان می‌توانند برای جلوگیری از هر نوع سوءاستفاده احتمالی شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارایه کارت ملی از تمامی خطوط به نامشان که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها اقدام کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها