کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

معاملات ایران و عراق؛ گاز در برابر مواد غذایی


کد خبر : ۵۴۷۴۸چهارشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵:۲۸۱۱۰۵ بازدید

عراق برای تامین برق خود به واردات گاز و برق از ایران نیاز دارد. آمریکا معافیتی 45 روزه برای ادامه واردات گاز پیش‌بینی کرد‌ه‌ است.
معاملات ایران و عراق؛ گاز در برابر مواد غذاییمعاملات ایران و عراق؛ گاز در برابر مواد غذایی

عراق برای تامین برق خود به واردات گاز و برق از ایران نیاز دارد. آمریکا معافیتی 45 روزه برای ادامه واردات گاز پیش‌بینی کرد‌ه‌ است. مسئولان عراقی معتقدند که یافتن جایگزینی برای گاز ایران، دست‌کم یک سال زمان می‌برد.

عراق دومین بازار بزرگ صادرات غیرنفتی ایران به حساب می‌آید. این کشور برای تامین نیازهای خود در عرصه‌های مختلف به‌ویژه پس از سال‌ها جنگ و تحریم، وابسته به واردات شده است. جمهوری اسلامی نیز به‌ویژه پس از آغاز دور دوم تحریم‌ها، نیازمند حفظ و حتی گسترش داد و ستدهای بازرگانی با عراق و دیگر کشورهای همسایه است.

خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه 23 آبان در گزارشی که از بغداد منتشر کرده از مبادله گاز ایران با مواد غذایی خبر داده است.

عراق برای نیروگاه‌های مولد برق خود به ویژه در مناطق جنوبی این کشور، نیازمند واردات گاز ایران است. از این رو، مسئولان عراق از دولت آمریکا خواسته‌اند تا برای ادامه واردات گاز از ایران، آن کشور را از مجازات‌های پیش بینی شده معاف کنند.


معافیت ۴۵ روزه

دولت آمریکا در واکنش به درخواست عراق، برای آن کشور معافیت ۴۵ روزه پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که به باور مسئولان عراق و به‌ویژه مسئولان بخش انرژی این کشور، مدت تعیین شده برای یافتن جایگزینی برای گاز ایران کفایت نمی‌کند. یکی از مسئولان عراقی به خبرنگار رویترز گفته است که این کشور برای یافتن بدیلی برای گاز ایران به  یک سال زمان نیاز دارد.

افزون بر آن، قرار است که هزینه دریافت گاز از ایران از طریق صادرات مواد خوراکی به ایران پرداخت شود. صادرات مواد خوراکی نظیر دارو، در شمار کالاهایی است که شامل حال تحریم‌های آمریکا نمی‌شود.

کمبود برق در تابستان امسال در بصره و دیگر نقاط جنوب عراق به موجی از ناآرامی دامن زده بود. از این رو، مسئولان عراقی بر این باورند که تشدید بحران سیاسی در عراق موضوعی نیست که آمریکا نیز خواستار آن باشد.


دینار در مقابل دلار

ایران در تمامی سال‌های گذشته در نمایشگاه بین‌المللی بغداد حضوری پررنگ داشته است. حضور امسال ایران در این نمایشگاه با توجه به تحریم‌های پیش‌بینی شده علیه ایران، برای این کشور از اهمیت به‌مراتب بیشتری برخوردار است.

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفته است که «تحریم‌ها هیچ تاثیری بر مناسبات بین دو کشور ندارند.»

بر اساس ارزیابی سفیر ایران در عراق، حجم مبادلات بازرگانی دو کشور در سال جاری می‌تواند به ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسد. مسجدی حتی مدعی شده است که دورنمای بازرگانی دو کشور ایران و عراق رسیدن  به ۲۲ میلیارد دلار در سال است.

به این ترتیب، به باور سفیر ایران در عراق، حجم تجارت بین دو کشور قرار است در قیاس با سال ۲۰۱۷ که ۷ میلیارد دلار بود، سه برابر گردد. سفیر ایران در عراق، توضیح بیشتری پیرامون چگونگی افزایش حجم بازرگانی دو کشور در اختیار خبرنگاران قرار نداده است.

ایرج مسجدی تنها به گفتن این موضوع اکتفا کرده که قرار نیست مبادلات بازرگانی دو کشور با دلار صورت گیرد. پیش از او نیز، یکی از مقامات عراقی از مبادلات بازرگانی دو کشور بر اساس دینار عراق سخن گفته بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها