کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سیستم گرمایش از کف ممنوع


کد خبر : ۵۴۶۲۵یکشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳:۱۲۲۴۶۵۰ بازدید

این خبر که در نامه ایی از سوی یکی از روسای استانی سازمان مسکن و شهرسازی به سازمان نظام مهندسی استان مذکور می باشد ، حاکی از این است که ...
سیستم گرمایش از کف ممنوعسیستم گرمایش از کف ممنوع

معماری‌نیوز: سیستم گرمایش از کف موجب بار دار شدن پرزهای فرش و یا موکت شده و موجب معلق ماندن آنها در هوا می شود به این صورت از طریق تنفس وارد مجاری تنقسی شده و به سرطان می انجامد.

این خبر که در نامه ایی از سوی یکی از روسای استانی سازمان مسکن و شهرسازی به سازمان نظام مهندسی استان مذکور می باشد ، حاکی از این است که مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با ابلاغ دستور العملی به تمامی سازمان های مسکن و شهرسازی در سراسر کشور استفاده از سیستم گرمایش از کف را غیر مجاز اعلام کرده است .

نگاهی گذرا به این خبر نشان از فاجعه ای عمیق دارد و آن حق وتویی است که صدا و سیما با استفاده از قدرت رسانه ای اش در مقابل بخشنامه های دولتی برای خود قائل است.

نمونه بارز آن که در گزارشات پیش از این ذکر شد استفاده از رسانه جمعی برای تبلیغ سیستم گرمایش از کف است و این در حالی که این سیستم و استفاده از آن در کف ساختمان ها مدت ها بیش از جانب سازمان بهداشت اروپا ممنوع شده است.
 

به عبارتی دیگر این سازمان به دو دلیل عمده این سیستم را غیر مجاز اعلام کرد :

1- سیستم گرمایش از کف موجب بار دار شدن پرزهای فرش و یا موکت شده و موجب معلق ماندن آنها در هوا می شود به این صورت از طریق تنفس وارد مجاری تنقسی شده و به سرطان می انجامد .

2- استفاده از سیستم مذکور به دلیل تماس مستقیم گرما با دست و یا پا و ورود مستقیم آن به بدن عوارضی چون واریس و پوکی استخوان به همراه دارد.

حال در ایران نیز مرکز تخقیقات ساختمان و مسکن این معایب را تشخیص داده و استفاده از محصول فوق را در سراسر کشور ممنوع ساخته است . در حالی که صدا و سیما در اقدامی آشکار در برنامه ایی که شاید صدها هزار بیننده داشته باشد به تبلیغ این سیستم منسوخ و ممنوع روی آورده است .

و به نظر می آید که مرکز تحقیقات ساختمان نیز از قدرت قانونی چندانی برخوردار نیست تا بتواند با این تخلف صدا و سیما برخورد کند .

این ضعف در قدرت مرکز تحقیقات باعث می شود با توجه به اثر تبلیغات در عصر حاضر ، تمایل عمومی برای استفاده از سیستم گرمایش از کف افزایش پیدا کند و مردم بدون اطلاع از معایب و نواقص سیستم مذکوراز آن در ساختمان های مسکونی خود استفاده کنند و به این ترتیب نادانسته خطراتی را به جان بخرند که سالها بعد اثر آن مشخص می شود .

در این میان مافیای صنعت ایران با استفاده از قدرت رسانه جمعی و تعاملی دو سویه با صاحب این رسانه در راستای جبران کسری بودجه های صدا و سیما ، با استفاده از این اقبال عمومی جیب خود را پر پول تر سازند .

اما آن چه در این میان حائز اهمیت است تاثیر این اقبال همگانی در نادیده انگاشتن بخشنامه های دولتی است چرا که با افزایش استقبال عمومی از این گونه سیستم ها و گسترش بازار خرید و فروش استفاده از آن در تمامی ساخت و سازها به امری عادی تبدیل می شود و این به معنای به فراموشی سپردن دستورالعمل ها و استانداردهای مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن است.

اگر چه سکوت وزارت مسکن و رئیس مرکز تحقیقات که خود یکی از معاونین وزیر مسکن و شهرسازی است در قبال این موضوع جالب توجه است اما موضوع بحث برانگیز این اقدام یک واقعیت تلخ است و آن خروج مرکز تحقیقات ساختمان مسکن از چرخه نظارتی تولیدات صنعتی حوزه ساختمان است .


جوابیه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به خبر "گرمایش از کف ممنوع":

در پی انتشار خبری از سوی معماری‌نیوز مبنی بر ابلاغ دستورالعملی از سوی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به تمامی سازمان‌های مسکن و شهرسازی کشور که استفاده از سیستم گرمایش از کف را غیرمجاز اعلام کرده است، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ضمن تکذیب این خبر اعلام می‌دارد که هیچگونه دستورالعملی را دال بر عدم استفاده از سیستم فوق به سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها ابلاغ ننموده است.
تحقیق و بررسی بر روی این سیستم به عنوان یکی از سیستم‌های رایج تاسیساتی از جمله پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در بخش تاسیسات ساختمانی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن است که نتایج حاصل از این تحقیقات به شرح ذیل می‌باشد:
1- اعطای گواهینامه فنی به لوله‌های پلیمری که قابلیت کاربری در سیستم‌های گرمایش کفی را دارند و الزامات مربوطه را لحاظ می‌نمایند. 
2- برگزاری 2 کارگاه آموزشی در دو سال اخیر با موضوع گرمایش کفی و ارائه 12 عنوان مقاله و نیز برنامه‌ریزی جهت برگزاری سومین کارگاه آموزشی در خرداد ماه سال جاری به منظور ارائه نتایج تحقیقات صورت گرفته بر روی این سیستم به منظور آشنایی متخصصین و دست‌اندرکاران
3- چاپ کتاب «لوله‌های پلیمری» نشریه شماره (429)، همچنین اقدام برای چاپ کتابی با موضوع سیستم گرمایش کفی تحت عنوان «سیستم گرمایش کفی (انتخاب، طراحی، نصب، راه‌اندازی، سرویس و نگهداری)» (در زیر چاپ می‌باشد.)
4- برگزاری دو دوره کنفرانس بین‌المللی تاسیسات و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و راهبری کمیته علمی آن توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و ارائه مقالات متعدد در خصوص سیستم گرمایش کفی



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها