کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شوک بی‌سابقه تورمی در ایران


کد خبر : ۵۴۵۶۵شنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶:۱۷۳۷۵۷ بازدید

جهش 61 درصدی قیمت محصولات صنعتی تولید شده در ایران، چشم‌اندازی صعودی را پیش روی قیمت کالاهای مصرفی خانوارهای ایرانی قرار داده است.
شوک بی‌سابقه تورمی در ایرانشوک بی‌سابقه تورمی در ایران

جهش 61 درصدی قیمت محصولات صنعتی تولید شده در ایران، چشم‌اندازی صعودی را پیش روی قیمت کالاهای مصرفی خانوارهای ایرانی قرار داده است.

بانک مرکزی اعلام کرد که شاخص قیمت تولیدکننده در فاصله یکسال منتهی به شهریورماه گذشته بیش از ۴۴ درصد افزایش یافته است.

این بالاترین جهش متوسط قیمت تمام شده محصولات تولید شده طی ۲۰ سالی است که اطلاعات این شاخص از سوی بانک مرکزی اعلام شده است.

پیشتر و همزمان با فراگیر شدن دور پیشین تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران در اوایل دهه ۹۰ خورشیدی، شاخص قیمت تولیدکننده رکورد رشد ۳۴ درصدی را در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۲ شکسته بود. تحت تاثیر همین امر، متوسط قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها نیز از ۱۲.۴ درصد در سال ۱۳۸۹ به ۲۱.۵ درصد در سال ۱۳۹۰ رسید. همچنین نرخ تورم در قالب یک روند صعودی در سال ۱۳۹۲ به نزدیک ۳۵ درصد رسید.

مطابق گزارش بانک مرکزی، در میان بخش‌های مختلف تولیدی، بخش صنعت شاهد بیشترین جهش متوسط قیمت تمام شده تولید بوده است. بر همین اساس، در فاصله شهریور سال ۱۳۹۶ تا شهریور سال ۱۳۹۷، شاخص قیمت تولیدکنندگان صنعتی ۶۱.۱ درصد افزایش یافته است.

در بخش تولیدات صنعتی بیشترین رشد قیمت با حدود ۱۹۰ درصد به توليد مواد و فرآورده هاي شيميايی اختصاص داشته است.

پیش از این، متوسط قیمت تمام شده محصولات صنعتی در ایران در سال ۱۳۹۰ بیشترین افزایش خود یعنی جهش ۵۴ درصدی را تجربه کرده بود. رشد این شاخص طی دو سال پس از آن نیز سالانه بیش از ۳۵ درصد بوده است.

بر پایه گزارش بانک مرکزی، در فاصله شهریور سال ۱۳۹۶ تا شهریورماه سال ۱۳۹۷، رشد متوسط قیمت تمام شده محصولات تولیدی در بخش کشاورزی نیز ۳۷ درصد بالا رفته و شاخص قیمت بخش حمل و نقل و انبارداری هم در مدت مورد اشاره، ۳۶.۵ درصد صعود کرده است.

همچنین در بخش هتل و رستوران، شاخص قیمت تولیدکننده، ۲۳.۷ درصد و در بخش خدمات نیز این شاخص، ۲۵.۴ درصد افزایش یافته است.

کارشناسان علت اصلی جهش هزینه تولید در ایران را صعود نرخ دلار و محدودیت واردات اعلام کرده‌اند.

در چنین شرایطی، آمریکا از هفته گذشته موج دوم تحریم‌های نفتی، تجاری و مالی را علیه اقتصاد ایران بازگرداند که به باور کارشناسان این اقدام می‌تواند شرایط را برای بخش تولید اقتصادی ایران دشوارتر کند.

بنابراین تحلیل‌گران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای ایرانی که مطابق اعلام بانک مرکزی این کشور در مهرماه گذشته به ۱۶ درصد رسیده، با شتاب بیشتری به روند صعودی خود ادامه دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها