کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فروش صوری 151 میلیون دلار با کارت ملی دیگران


کد خبر : ۵۴۴۰۳پنجشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹:۰۴۱۵۰۷ بازدید

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات پنج متهم ارزی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی ...
فروش صوری 151 میلیون دلار با کارت ملی دیگرانفروش صوری 151 میلیون دلار با کارت ملی دیگران

به گزارش ایران‌جیب از میزان، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات پنج متهم ارزی، در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی مقام و به صورت علنی برگزار شد.

نماینده دادستان تهران در قرائت کیفرخواست صادره گفت: دولت طی سال های اخیر برای مدیریت بازار ارز اقدام به توزیع ارز مبادله‌ای کرده است که به علت نبود نظارت صحیح بر این موضوع متاسفانه برخی از صرافی‌ها با سوءاستفاده از برخی خلأ‌های قانونی و رانت‌ها به عنوان پیاده نظام در راستای اهداف دشمن قدم برداشته‌اند.

نماینده دادستان تهران افزود: این افراد با همکاری تعدادی از دلالان بازار ارز و سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد مختلف، ارز‌های مداخله‌ای بازار را تصاحب کرده‌اند که این کارشان موجب افزایش قیمت ارز و کالا‌های اساسی و افزایش نارضایتی‌ها شده است.نماینده دادستان تهران بیان کرد: مداخله کلان در معاملات ارزی توسط این افراد موجب شده است ارز‌های مداخله‌ای بانک مرکزی به جای این که صرف حمایت از تولید داخل و واردات اقلام ضروری مثل دارو‌ها شود به دست افراد سودجو بیفتد و در گاوصندوق‌های آن‌ها نگهداری شود.

اسامی و اتهامات متهمان

وی اسامی و اتهامات متهمان را به شرح زیر اعلام کرد:


1- احسان صفوی امیر فرزند محمد بازداشت از تاریخ ۱۷ مردادماه ۹۷، اهل و ساکن تهران، مدیرعامل شرکت صرافی صفوی متاهل با تحصیلات دیپلم و همچنین شرکت صرافی صفوی به عنوان شخص حقوقی مرتکب مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۴۱ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۳۹۰ دلاربه طور صوری و با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد متهم هستند.

2- بهزاد بهرامی، فرزند احمد بازداشت از تاریخ ۲۰ مردادماه سال ۹۷، متولد ۱۳۳۹ اهل و ساکن تهران، مدیرعامل شرکت بهرامی، متاهل با تحصیلات دیپلم، همچنین شرکت صرافی بهرامی به عنوان شخص حقوقی مرتکب مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۳۹ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۸۵۰ دلار به طور صوری و با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد متهم هستند.3- سید مازن قائنی فرزند سید جواد بازداشت از تاریخ ۲ مردادماه سال ۹۷ ، متولد ۱۳۴۶ اهل و ساکن تهران مدیرعامل شرکت صرافی قائنی، متاهل به همراه شرکت صرافی قائنی به عنوان شخص حقوقی مرتکب مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ 30 میلیون دلار به طور صوری و با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد، متهم هستند.4- مجید انصاری فرزند عظیم بازداشت از تاریخ ۱۷ مردادماه ۹۷ ، متولد ۱۳۴۱ اهل و ساکن تهران، مدیر عامل شرکت صرافی ایران زمین، متاهل با تحصیلات دیپلم به همراه شرکت صرافی ایران زمین به عنوان شخص حقوقی مرتکب مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۲۴ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۴۵۰ دلار به طور صوری و با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد متهم هستند.

5- پیمان ارغوانی فرزند محمود بازداشت از تاریخ ۱۷ مردادماه سال ۹۷ ، متولد ۱۳۶۳ اهل و ساکن تهران مدیرعامل شرکت صرافی ارغوان، مجرد و با تحصیلات لیسانس به همراه شرکت صرافی ارغوان با عنوان شخص حقوقی مرتکب مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۱۵ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۹۸۴ دلار به طور صوری و با سوءاستفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد، متهم هستند.نماینده دادستان تصریح کرد: مجموع مبالغ مربوط به پنج متهم، مبلغ ۱۵۱ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۶۷۴ دلار است.

قاضی: کارت ملی ۱۰۲۸ نفر مورد سوء استفاده قرار گرفته است

در ادامه قاضی از متهم احسان صفوی امیر خواست برای دفاعیات در جایگاه حاضر شود. متهم احسان صفوی امیر مدعی شد: کارت‌های ملی متعلق به مشتری بود و ما لیست فروش را هر روز به بانک مرکزی ارائه می‌کردیم.قاضی گفت: کارت ملی ۱۰۲۸ نفر مورد سوء استفاده قرار گرفته و دلار‌هایی که در اختیار آن‌ها قرار می‌دادید گویای این است که به جای مصرف دلار در جای خود، در بازار آزاد و با ترفند، علی رغم ثبت در سامانه به اشخاصی که استحقاق نداشتند پرداخت کردید که آن‌ها مرتبط با شما بودند و شما در ازای اجاره کارت ملی به آن‌ها مبلغی می‌دادید. این‌ها همه در مستندات ارائه شده و گویای این مطلب است.

متهم: حتی یک اخطار هم از بانک مرکزی دریافت نکردیم

متهم ادعا کرد: این گزارش خود آقایان بوده تا حالا حتی یک اخطار از بانک مرکزی نداشتیم. ارز به صورت روزانه بود و مردم نیز گزارشی مبنی بر تخلف ما ارائه نکردند. این ۱۰۲۸ نفری  را که شما  فرمودید  ما تا حالا به عنوان دلال نمی‌شناختیم و هر کسی که به مغازه ما می‌آمد موظف بودیم ارز به او بفروشیم، لزومی نداشت آبروی خودمان را به خاطر این کار وسط بگذاریم.
متهم مدعی شد: تشخیص این که این فرد دلال است برای ما غیرقابل فهم بود؛ چراکه یک سری از اشخاص که سال قبل مشتری ما بودند هم اکنون دلال شناخته می‌شوند، علاوه بر آن کلیه معاملات ما زیر نظر بانک مرکزی بوده است و با نظارت بانک مرکزی فعالیت می‌کردیم.در ادامه جلسه دادگاه بهزاد بهرامی یکی دیگر از متهمان در جایگاه حاضر شد.وی در دفاعیات خود گفت: ما هر روز با بازرسان بانک تماس می‌گرفتیم و از آن ها درخواست شیوه‌نامه می‌کردیم که در جواب می‌گفتند این ارز مداخله ای است و به هرکسی می‌خواهید بدهید.

متهم:  بانک مرکزی به ما اجبار می‌کرد حتما باید سهمیه را بگیرید و بفروشید

پس از پایان دفاعیات متهم بهزاد بهرامی، متهم دیگر به نام سید مازن قائنی در جایگاه حاضر شد. متهم پس از تفهیم اتهام قاضی گفت: بانک مرکزی به ما اجبار می‌کرد حتما باید سهمیه را بگیرید و بفروشید. به نظر بنده نظارت بانک مرکزی خیلی شدید و حتی به صورت نامحسوس بود. حتی یک روز که بنده مدارک خرید و فروش را در سامانه سنا دیرتر رد کردم سهمیه من را قطع کردند. اگر شیوه توزیعی ایراد داشته مقصر بانک مرکزی است و به هیچ عنوان به ما دستور کتبی ندادند. وی ادامه داد: سه بار با بانک مرکزی تماس گرفتم که این ارزها را چگونه بفروشم؟ گفتند ما نمی‌دانیم از همکارانتان بپرسید از صرافی‌ها پرسیدم، گفتند سعی کنید بیشتر از 10 هزار دلار نفروشید. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها