کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اثر تصویب FATF و تحریم‌های آبان‌ماه بر بازار ارز ایران


کد خبر : ۵۴۰۰۲دوشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴:۴۱۱۶۵۰۱ بازدید

آن طور که رئیس کانون صرافان می‌گوید تصویب FATF نمی‌تواند در کوتاه مدت اثر اساسی بر بازار ارز داشته باشد و ...

آن طور که رئیس کانون صرافان می‌گوید تصویب FATF نمی‌تواند در کوتاه مدت اثر اساسی بر بازار ارز داشته باشد و زمان‌بر است. تحریم‌های آبان‌ماه نیز در بازار بی‌اثر نیست، اما اثر عمده‌ای هم نخواهد داشت.

ترکاشوند - رئیس کانون صرافان - امروز در نشستی خبری درباره‌ جریان بازار ارز و شرایط صرافی‌ها در این بازار توضیحاتی ارائه و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

در روز گذشته لوایح FATF در مجلس شورای اسلامی بررسی و مورد بررسی قرار گرفت تا در مرحله‌ی بعد در شورای نگهبان بررسی شود.

بعد از این مصوبه بازار واکنش نشان داده و قیمت‌ها از بیش از ۱۳ هزار تومان تا حتی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش پیدا کرد، اما سپس نرخ‌ها در بازار به ۱۳ هزار تومان و بالاتر برگشت.

همین‌ که تصویب لوایح FATF تا چه اندازه می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد و در ادامه تحریم‌های آبان‌ماه چگونه بازار را دستخوش تغییر می‌کند، موضوعی بود که رئیس کانون صرافان درباره آن توضیحاتی ارائه کرد.

به گفته ترکاشوند بخشی از قیمت ارز ناشی از حباب مثبت روانی است که به دلیل فشارهای خارج از کشور ایجاد می‌شود که در نهایت براثر مصوباتی از قبیل FATF می‌تواند برای مدتی کاهش یابد، اما در مجموع این مصوبه تاثیر اساسی بر بازار ندارد، چرا که نمی‌تواند در کوتاه‌مدت کمکی به واردات اسکناس و یا نقل و انتقالات آن از کانال بانکی کند، بنابراین در کوتاه‌مدت اثر چندانی نخواهد داشت، ولی در بلندمدت و به مرور FATF می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی همچنین در مورد اثری که تحریم‌های آبان‌ماه می‌تواند بر نوسان بازار ارز داشته باشد، توضیح داد: همان‌طور که مسئولان تاکنون اعلام کرده‌اند آنچه که آمریکا تاکنون برای تحت فشار قرار دادن ایران در نظر داشته در این مدت و قبل از ۱۳ آبان‌ماه انجام داده است از قبیل نخریدن نفت از ایران و یا مذاکراتی که با طرف‌های مقابل داشته است. بنابراین بانک مرکزی نیز پیش‌بینی های لازم را انجام داده و آماده ایستادن در برابر ابعاد این تحریم‌ها است. با این حال نمی‌توان گفت تحریم‌های آبان‌ماه بی‌تاثیر خواهد بود، ولی اثر عمده‌ای هم نخواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها