کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نتیجه درخواست لاهه از آمریکا درمورد تحریم‌های نفتی چیست؟


کد خبر : ۵۳۸۷۵پنجشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶:۴۵۱۴۸۸۸ بازدید

دادگاه لاهه روز گذشته در رای خود آمریکا را به رعایت حقوق ایران موظف کرد و یکی از مهم‌ترین بخش‌های رای این دادگاه این بود که از طرفین ...

دادگاه لاهه روز گذشته در رای خود آمریکا را به رعایت حقوق ایران موظف کرد و یکی از مهم‌ترین بخش‌های رای این دادگاه این بود که از طرفین خواست از مبادرت به هر اقدامی که ممکن است تا صدور رای نهایی مناقشه بین دو کشور را تشدید کند خودداری کنند. بخشی که کارشناسان حقوقی از آن این برداشت را کردند که دولت امریکا باید از وضع تحریم‌های نفتی و تحریم‌هایی که برای ماه آینده علیه ایران پیش بینی شده خودداری کند.

به گزارش ایسنا، جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی درخواست ایران برای صدور قرار موقت برای آمریکا در اعتراض به تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران روز گذشته برگزار شد.

مهمترین بخش حکم دادگاه لاهه این است که از طرفین خواست از مبادرت به هر اقدامی که ممکن است تا صدور رای نهایی مناقشه بین دو کشور را تشدید کند خودداری کند. کارشناسان از این بخش برداشت کردند که در عمل یعنی دولت امریکا باید از وضع تحریم‌های نفتی و تحریم‌هایی که برای ماه آینده علیه ایران پیش بینی شده خودداری کند. به گفته کارشناسان براساس بند مذکور آمریکا نباید تحریم‌های نفتی ۴ نوامبر را اجرا کند و در صورت اعمال نقض آشکار بند سوم است.

در این راستا، حسن بهشتی‌پور، تحلیل‌گر مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه در حکم لاهه درمورد تحریم‌های نفتی چیزی ذکر نشده است، به ایسنا گفت:  از آنجایی که از هر دو طرف خواسته شده از انجام اقدامی که تشنج  ایجاد می‌کند و مشکل‌ساز می‌شود خودداری کنند و از آنجایی که اعمل تحریم‌های نفتی علیه ایران باعث ایجاد تشنج در روابط می‌شود، بنابراین دیوان به طور موقت از آمریکا خواسته تحریم‌ها را اعمال نکند تا رای نهایی را صادر کند. صدور رای نهایی هم ممکن است به دو سال زمان نیاز داشته باشد.

وی به این سوال که تصمیم آمریکا درمورد تحریم‌های نفتی با توجه به حکم لاهه چه خواهد بود، پاسخ داد: آمریکای ترامپ این حکم‌ها را اجرا نخواهد کرد اما به هر حال این حکم یک سند بین‌المللی به نفع ایران است و ایران می‌تواند به استناد این سند در مجمع عمومی شکایت کند و قطع‌نامه‌ای علیه آمریکا بگیرد، ولو اینکه قطعنامه‌های مجمع عمومی ضمانت اجرا ندارد اما این حکمی است برای انزوای بیشتر آمریکا.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران درحال حاضر دارای دو پشتیبان است، توضیح داد: یک رای دادگاه بین‌المللی لاهه را دارد و یکی دیگر اینکه ۱۲ گزارش‌ آمانو بود که نشان می‌داد ایران متن برجام را اجرایی کرده است. این هم یک پشتیبانی خوب برای ایران است. یکی از این دو سند مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است و دیگری مربوط به یک مرکز حقوقی شناخته شده بین‌المللی که زیر نظر سازمان ملل است.

بهشتی پور به این سوال که اگر آمریکا تحریم‌های نفتی را اعمال کند این برداشت می‌شود که آمریکا تخلف کرده است، پاسخ داد: بله در این صورت آمریکا مصوبه یکی از ارکان اصلی سازمان ملل را نادیده می‌گیرد. دیوان بین‌المللی لاهه زیر نظر شورای امنیت است و رکن سازمان ملل محسوب می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها