کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یارانه هتل‌های ایرانی برای خارجی‌ها


کد خبر : ۵۳۷۷۷سه شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸:۳۸۲۵۳۳ بازدید

وضعیت نابسامان هتل‌های ایرانی این روزها دوباره در صدر اخبار قرار گرفته است و نوسانات ارزی یکی از مهم‌ترین دلایل آن برشمرده ...
یارانه هتل‌های ایرانی برای خارجی‌هایارانه هتل‌های ایرانی برای خارجی‌ها

آرمان- وضعیت نابسامان هتل‌های ایرانی این روزها دوباره در صدر اخبار قرار گرفته است و نوسانات ارزی یکی از مهم‌ترین دلایل آن برشمرده می‌شود. رئیس جامعه هتلداران ایران در همین زمینه گفته است که «با این نوسانات ارز هتل‌های ایران مفت‌فروشی می‌کنند و عملا به خارجی‌ها یارانه می‌دهند.» این اظهارنظر جشمید حمزه‌زاده در حالی صورت می‌گیرد که سال گذشته او نسبت به ورشکستگی و تعطیلی هتل‌ها هشدار داده بود. براساس اطلاعات منتشرشده، ۶۰‌درصد ظرفیت هتل‌های ایرانی خالی است و بیکاری دامنگیر کارمندان آنها شده است و هتلداران خواهان توجه جدی مسئولان در این زمینه شده‌اند.

در روزهای پایانی سال گذشته، رئیس جامعه هتلداران ایران نسبت به چالش‌های عمده پیش‌روی هتل‌های ایران هشدارهایی را مطرح کرد. حمزه‌زاده در نشست اعضای جامعه هتلداران با رئیس کمیسیون امنیت مجلس و مسئولان اداره اماکن اظهار کرد: سال۹۷ سال ورشکستگی و تعطیلی بسیاری از هتل‌های ایران است، با این وجود سازمان میراث‌فرهنگی خبر از احداث چند هتل در ایران می‌دهد.

رئیس جامعه هتلداران ایران افزود: در ۳۰سال گذشته هیچ‌ زمانی به‌اندازه الان با مشکلات گوناگون مواجه نبوده‌ایم. میانگین ضریب اشغال هتل‌ها در سه سال گذشته ۳۰‌ درصد کاهش داشته است. همچنین طبق آمار سازمان میراث‌ فرهنگی سال۹۶ نسبت به سال۹۵ در حوزه اقامت توریست‌های خارجی با پنج‌درصد کاهش رو‌به‌رو بودیم. او ادامه داد: فعالیت مراکز اقامتی غیرمجاز نیز به‌شدت در کشور فراگیر شده است؛ از جمله وزارت آموزش و پرورش که از دو سال گذشته فرهنگیان و غیرفرهنگیان را با هم پذیرش می‌کند و اکنون اقامت در کلاس‌های درس برای این وزارتخانه درآمدزایی دارد. او همچنین در پایان با اعلام اینکه اکنون ۸۵۰ هتل در کشور در حال احداث است، تاکید کرد: سال۹۷ سال تعطیلی بسیاری از هتل‌هاست. در تهران تعدادی از هتل‌ها به فروش گذاشته شده و در مشهد نیز ۸۰ هتل در آستانه واگذاری است و پنج هتل تعطیل شده است.


بیکاری کارمندان هتل‌ها

این روزها شاخص‌های اقتصادی در وضعیت خوبی بسر نمی‌برند؛ درحالی که رشد اقتصادی در سطح پایینی قرار گرفته و شاخص تورم دورقمی شده است، در آستانه دور دوم تحریم‌های آمریکا بیم آن می‌رود که عمق بیکاری بیش از گذشته افزایش پیدا کند. این موضوع گریبان هتل‌های ایرانی را نیز گرفته است. اخیرا رئیس جامعه هتلداران ایران از تعدیل نیرو در هتل‌های ایران به‌علت ایجاد فضای کسب‌و‌کار ناسالم، کاهش ارزش پولی و افزایش هزینه‌های جاری خبر داد.

حمزه‌زاده با بیان اینکه صنعت هتلداری درحال حاضر با چالش‌ها و موانع مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند که افزایش هزینه‌های حامل انرژی از آن جمله است، در ادامه اظهار کرد: هزینه ماهانه آب و برق یک هتل دوستاره که قبلا ١٥میلیون تومان بود اکنون به ٦٠‌میلیون تومان رسیده است که ناشی از نگاه وزارت نیرو می‌شود که هتل را در مصادیق منازل شخصی آورده است درحالی که یک هتل مصرف ٢٤ساعته دارد. او سپس به دیگر موانع هتلداری در ایران از جمله برخوردهای ناشی از منافع سازمانی و نه ملی اشاره کرد و افزود: معافیت مالیاتی ٧٠‌ درصد هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرها به‌دلیل سختگیری ممیزی‌های مالیات مردود شده است و این هتل‌ها از ٥٠‌درصد معافیت مالیاتی برخوردار نشده‌اند. حمزه‌زاده اضافه کرد: بیشتر هتل‌ها به دلایل مختلفی از سوی ماموران بیمه جریمه می‌شوند و شهرداری‌ها با برخوردهای سلیقه‌ای عوارضی را وضع می‌کنند که خلاف قانون است و در مالیات بر ارزش افزوده تجمیع شده است.


60‌ درصد ظرفیت‌ خالی

یکی از مشکلات دیگر این روزهای جامعه هتلداران کشور، خالی‌ماندن ظرفیت هتل‌هاست که ضربه شدید اقتصادی را به‌همراه دارد. در همین زمینه، اصغر مسعودی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه هتلداران با ارائه پکیج‌های مناسب سلایق مختلف را اقناع کنند، گفت: فقط ۴۰‌درصد ظرفیت هتل‌ها تکمیل می‌شود و بسیاری از اتاق‌های مراکز اقامتی حتی در فصل پیک سفر نیز خالی می‌ماند.


سایه رکود بر جامعه هتلداری

به‌تازگی رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران با اشاره به وضعیت اقتصاد کنونی در مورد رکود جدی جذب مسافر و وضعیت معیشتی و اداره هتل‌های تهران هشدار داد و بر لزوم توجه جدی مسئولان به این موضوع تاکید کرد. محمدعلی فرخ‌مهر در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران با اشاره به تحولات اخیر در صنعت گردشگری گفت: متاسفانه برخی مشکلات موجب شد تا رونق صنعت هتلداری که پس از سال‌ها بعد از برجام فعال شده بود، بار دیگر کمرنگ شود و هتلداران که با آمیزه‌ای از فرهنگ مهمان‌نوازی نقش برجسته‌ای در ارائه خدمات به مسافران و معرفی فرهنگ غنی ایرانی‌اسلامی دارند، مایوس شوند و امروز در تنگنای مشکلات پدیدآمده چشم به دوردستی دارند که جز با اجماع و هم‌افزایی و همدلی نهادهای تاثیرگذار و حاکمیتی محقق نمی‌شود.

فرخ‌مهر خاطرنشان کرد: با وجود فشاری که بر تمام هتل‌های کشور وجود دارد، هتل‌های تهران به‌واسطه موقعیت پایتخت که تجاری و اداری محسوب می‌شوند، بیشتر از سایر استان‌ها در مسیر این تندباد و رکود قرار دارند چراکه در شرایط کنونی تهران خالی از حضور نمایندگان شرکت‌های خارجی برای برقراری روابط اقتصادی است. به‌گفته او، چرخه اقتصادی هتل‌های تهران با این بحران اقتصادی سیاسی رکود کامل را تجربه می‌کند در شرایطی که سایر استان‌ها با توجه به آثار تاریخی یا مذهبی که دارند از حداقل‌های پذیرش مهمان برخوردار هستند.


مفت‌فروشی

هتل‌های ایرانی نیز از گزند التهابات ارزی مصون نمانده‌اند و درحال حاضر آنطور که رئیس جامعه هتلداران ایران به ایسنا گفته است، با این نوسانات ارز هتل‌های ایران مفت‌فروشی می‌کنند و عملا به خارجی‌ها یارانه می‌دهند. حمزه‌زاده که بارها از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کرده تعیین نرخ ارزی برای هتل‌ها را مجاز کند، یادآور شد: سازمان با کلیت این موضوع موافقت کرده است، فقط باید نحوه اجرای آن مشخص شود که پیگیری آن به‌دلیل تغییر معاون گردشگری به تعویق افتاد.

او در واکنش به اعتراض‌ها و نگرانی‌هایی که به دونرخی‌شدن هتل‌ها شده، اظهار کرد:‌ مطمئنا در تعیین نرخ ارزی ملاحظات مجریان تورها در نظر گرفته می‌شود تا سفر به ایران گران نشود، اما مگر ما چقدر گردشگر خارجی داریم که در برابر ارزی‌شدن نرخ هتل‌ها این‌همه مقاومت نشان داده می‌شود؟ درست است که آمار داده‌اند پنج‌میلیون سفر به ایران انجام شده اما مگر چند نفر آنها با تور به ایران سفر کرده‌اند که آژانس‌ها این‌همه نگران‌اند؟ ضمن اینکه همیشه بیشترین تخفیف‌ها و ملاحظات را برای آژانس‌ها قائل شده‌ایم، بنابراین حتی یک‌درصد جای نگرانی نیست.


گرانی 30‌ درصدی

 او همچنین پیش‌بینی کرد قیمت هتل‌ها برای یک سال آینده(از مهر ۹۷ تا مهر ۹۸) تا ۳۰‌درصد افزایش یابد و گفت: هر سال نرخ‌ها براساس تورم افزایش می‌یابد. نرخ تورم امسال خیلی بیشتر از ۵۰‌درصد است بنابراین نظر هیات‌مدیره جامعه هتلداران، افزایش نرخ تا ۳۰‌ درصد است که البته به‌نظر استان‌ها بستگی دارد. با توجه به نرخ تورم و شرایط اقتصادی، این افزایش احتمالا بین ۲۰ تا ۳۰‌ درصد باشد. حمزه‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ هتل‌ها با هماهنگی اداره‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ها تعیین می‌شود به همه روسای جوامع اعلام شده است با هماهنگی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان و به تناسب شرایط هر منطقه، این نرخ‌ها را تعیین کنند که در هر استان متفاوت خواهد بود.

حمزه‌زاده در پاسخ به این پرسش که مخاطب اصلی هتل‌ها جامعه ایرانی است و آنچنان که بیشتر هتلداران اعلام کرده‌اند میانگین ضریب اشغالشان به ۵۰‌درصد هم نمی‌رسد، آیا سیاست افزایش نرخ تا ۳۰‌درصد به ریزش بیشتر این قشر منجر نمی‌شود، گفت: تعیین قیمت به ظرفیت هتل بستگی زیادی دارد، هتل‌هایی در مازندران و اصفهان هستند که هر قیمتی بدهند باز مسافر خاص خود را دارند، اما هتل‌هایی هم هستند که اگر این افزایش قیمت را اعمال کنند مسافران فعلی‌شان را هم از دست می‌دهند که یقینا آنها با توجه به این شرایط نرخ‌گذاری می‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها