کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تولید خودرو در شرایط فعلی زیان‌ده است


کد خبر : ۵۳۶۸۸یکشنبه، ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵:۴۳۷۹۹۱ بازدید

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودرو موجب شده تولید قطعه برای قطعه‌سازان و تولید ...
تولید خودرو در شرایط فعلی زیان‌ده استتولید خودرو در شرایط فعلی زیان‌ده است

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودرو موجب شده تولید قطعه برای قطعه‌سازان و تولید خودرو برای خودروسازان با زیان همراه باشد.

ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به طور طبیعی در شرایطی که آمریکا صنعت خودروی ما را تحریم کرده است ما نیز باید شاهد تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای مقابله با تحریم و حمایت از صنعت خودرو و قطعه‌سازی باشیم.

وی با بیان این که با این حال حداقل به طور رسمی تشکیل چنین کارگروهی اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که دولت نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه در مواردی با قوانین مزاحم برای این صنایع مانع‌تراشی نیز می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: نمونه روشن این وضعیت دو موضوع توقف طولانی مدت مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه و خودرو در گمرک و همچنین قیمت‌گذاری دستوری این محصولات است.

وی افزود: در یکی دو ماه اخیر به دلیل ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی، مواد اولیه وارداتی مورد نیاز صنایع خودرو و قطعه‌سازی برای مدت طولانی در گمرک متوقف شد و تاثیر منفی در روند طبیعی تولید خودرو در کشور داشت.

خلخالی با بیان این که قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از واقعی شدن قیمت خودرو از دیگر مشکلات تحمیلی به این صنایع است، تصریح کرد: در چند ماه اخیر نرخ ارز و همچنین مواد اولیه صنعت خودرو و قطعه همچون محصولات پتروشیمی و فولاد افزایش بیش از دو تا سه برابری داشته است، اما دولت اجازه واقعی‌سازی قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینه‌های تولید را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودرو موجب شده تولید قطعه برای قطعه‌سازان و تولید خودرو برای خودروسازان با زیان همراه باشد و طبیعی است که هیچ بنگاه اقتصادی برای مدت زمان طولانی نمی‌تواند با زیان به فعالیت خود ادامه داد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و زیان‌ده بودن تولید قطعات، تعداد قابل توجهی از واحدهای قطعه‌سازی تعطیل و پرسنل آنها بیکار شده‌اند. شرکت‌های خودروسازی نیز به دلیل دولتی بودن با زیان مشغول به فعالیت هستند، در حالی که این وضعیت، صنعت خودروی ما را در برابر تحریم‌های آمریکا آسیب‌پذیرتر می‌کند.

وی اظهار کرد: دولت باید اجازه واقعی شدن قیمت خودرو را بدهد تا شرکت‌های خودروسازی از زیان فعلی خارج شده و بتوانند سود فعالیت خود را صرف داخلی‌سازی قطعات و تولید داخل کردن خودروها کنند و این تنها راه مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو است. با یک صنعت زیان‌ده نمی‌توان با تحریم‌ها مقابله کرد.

به گزارش ایسنا، براساس آخرین آمار اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در مرداد ماه امسال به طور میانگین ۳۸ درصد کاهش یافته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها