کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سیب‌زمینی هم در بازار گران شد


کد خبر : ۵۳۵۹۵پنجشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶:۲۹۱۰۸۳۵ بازدید

افزایش بیش‌از 85 درصدی صادرات سیب‌زمینی باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شده است. به‌طوری‌که طبق آمار ...
سیب‌زمینی هم در بازار گران شدسیب‌زمینی هم در بازار گران شد

افزایش بیش‌از 85 درصدی صادرات سیب‌زمینی باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شده است. به‌طوری‌که طبق آمار قیمت این محصول پُرمصرف بیش از ۴۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

قیمت سیب‌زمینی که از اوایل شهریور روند صعودی داشته، در روزهای اخیر به حدود ۴۰۰۰ تومان رسیده و طبق آمار بانک مرکزی قیمت این محصول در روزهای پایانی شهریور ماه نسبت به ماه قبل ۴۴.۴ درصد افزایش یافته است که مسئولان علت این افزایش قیمت را افزایش صادرات عنوان می‌کنند، ‌چراکه کاهش ارزش پول ملی باعث شده خرید محصولات ایرانی به سود کشورهای همسایه تمام شود و از طرف دیگر دریافت دلار نیز تولیدکنندگان را به صادرات ترغیب کرده است.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، در پنج ماهه نخست امسال ۱۴۷.۸۹ تن سیب‌زمینی به ارزش ۴۹.۷۵ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی ۸۵.۷۷ درصد و از نظر ارزشی ۱۵۶.۱۸ افزایش داشته است.

در این باره اسدالله کارگر - رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی - در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت‌ها را تقاضای بیش از حد کشورهای همجوار دانست و گفت: صادرات و ارزآوری برای کشور زمانی مجاز است که از نظر داخلی تامین باشیم.

به گفته وی، کاهش ارزش پول ملی باعث شده است فروش محصولات داخلی به صورت قانونی یا غیر قانونی در مرزها، سود بالایی به همراه داشته باشد که در نتیجه تمایل تولیدکنندگان به صادرات را افزایش داده است. از طرف دیگر خرید محصولات ایرانی برای کشورهای همجوار بسیار ارزان تمام می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی همچنین با بیان اینکه تاکنون درباره ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی صحبتی نشده است، اظهار کرد: کاهش عرضه و افزایش قیمت سیب‌زمینی در بازار مصرف همچنان پابرجاست، چراکه گرانی سیب‌زمینی در عمده فروشی‌ها، روی خرده‌فروشی نیز تاثیر دارد.

به گزارش ایسنا، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درباره علت افزایش قیمت این محصول پر مصرف در سبد خانوار و تدابیر مربوطه برای تنظیم بازار حاضر به پاسخگویی نشدند./ ایسنا



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها