کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تدابیر بانک مرکزی ترکیه در مقابل افزایش تورم و کاهش نرخ لیر


کد خبر : ۵۲۹۴۷سه شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰:۴۰۱۲۸۳۳ بازدید

برای مصرف‌کنندگان ترکیه بهای مایحتاج زندگی به طور فزاینده افزایش می‌یابد. نرخ تورم در این کشور در ماه اوت به حدود 18 درصد رسید.
تدابیر بانک مرکزی ترکیه در مقابل افزایش تورم و کاهش نرخ لیرتدابیر بانک مرکزی ترکیه در مقابل افزایش تورم و کاهش نرخ لیر

برای مصرف‌کنندگان ترکیه بهای مایحتاج زندگی به طور فزاینده افزایش می‌یابد. نرخ تورم در این کشور در ماه اوت به حدود 18 درصد رسید. بانک مرکزی ترکیه در این باره هشدار داد و اعلام کرد که اقدامات ضروری را اتخاذ خواهد کرد.

سیر نزولی ارزش لیر باعث افزایش شدید نرخ تورم در ترکیه شده است. طبق جدول منتشرشده از سوی اداره آمار ترکیه، نرخ تورم در این کشور در ماه اوت نسبت به یک سال پیش در همین زمان  ۱۷،۹ درصد افزایش یافته است.

این بالاترین میزان افزایش تورم از سپتامبر سال ۲۰۰۳ در ترکیه است. این امر باعث نگرانی کارشناسان اقتصادی در این کشور شده است. در ماه ژوئیه نرخ تورم در ترکیه نسبت به سال پیش از آن  ۱۵،۸۵ در صد گزارش شده بود.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که آماده است تدابیر لازم را برای جلوگیری از کاهش زیاد قیمت لیر اتخاذ کند.

در اطلاعیه این بانک آمده که "بانک مرکزی اقدامات ضروری را برای تثبیت قیمت‌ها انجام خواهد داد". در این اطلاعیه همچنین گفته شده است: «چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ تورم نشان‌دهنده خطری است که ثبات قیمت‌ها را تهدید می‌کند».

بانک مرکزی ترکیه همچنین اطلاع داد که در ۱۳ سپتامبر (تا ده روز دیگر)، سیاست پولی این بانک با تحولات اخیر قیمت‌ها هماهنگ خواهد شد.

به این ترتیب بانک مرکزی تلاش خواهد کرد از نرخ برابری قیمت لیر در مقابل یورو و دلار آمریکایی حمایت کند.

ارزش نرخ لیر ترکیه از شروع سال جاری میلادی بیش از ۴۰ درصد در مقابل دلار آمریکا کاهش یافته و این امر باعث افزایش شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در این کشور و گران شدن کالاهای وارداتی به ترکیه شده است.

بانک مرکزی با افزایش نرخ بهره می‌تواند سرمایه‌گذاران را ترغیب کند و میزان نقدینگی در بانک‌ها را افزایش دهد. کارشناسان اقتصادی تا به حال افزایش رسمی نرخ بهره بانک‌ها را منع کرده بودند.

دلیل این امر می‌تواند سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه باشد که بارها اعلام کرده بود که مخالف افزایش نرخ بهره در این کشور است. سرمایه‌گذاران در ترکیه به طور فزاینده‌ای نگران استقلال بانک مرکزی هستند. بسیاری از کارشناسان افزایش بهره بانکی را ضروری می‌دانند.

این امر در بلندمدت باعث می‌شود که در کنار افزایش بهره دلار آمریکایی، بدهی‌های ارزی ترکیه سنگین‌تر شود. میزان بدهی‌های خارجی ترکیه در حال حاضر بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار است.

x333mqfdhggxfxnb1bs.png
نمودار کاهش قیمت لیر در سال جاری میلادی

نگرانی نسبت به کاهش تلاطم بازار اقتصادی ترکیه سرمایه‌گذاران را ترغیب خواهد کرد که سرمایه خود را به بانک‌های امن‌تر آمریکا منتقل کنند. ارزش دلار آمریکایی روز دوشنبه ۱۲ شهریور (۳ سپتامبر) معادل ۶،۶ لیر ترکیه اعلام شد. 

در واکنش به بحران ارزش لیر ترکیه بانک مرکزی به استفاده از ذخیره ارزی موجود روی آورده است. اردوغان بارها از شهروندان ترکیه خواسته است که یورو و دلارهای خود را بفروشند و در مقابل لیر خریداری کنند. فراخوان اردوغان تا کنون کمکی به حل بحران اقتصادی نکرده است.

کاهش قیمت لیر از زمانی شروع شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تعرفه‌های آلومینیوم و فولاد وارداتی ترکیه را افزایش داد. این تصمیم پس از دستگیری آندرو برانسون، کشیش آمریکایی در ترکیه از سوی ترامپ اتخاذ شد. برانسون که به مدت دو سال به دلیل حمایت از فتح‌الله گولن در زندان بود، اکنون در ترکیه در حبس خانگی به سر می‌برد.

اردوغان گولن را مسئول کودتای سال ۲۰۱۷ در این کشور می‌داند. تا به حال هزاران نفر از هواداران گولن زندانی یا از کار برکنار شده‌اند.

چندی پیش ابراز ناامیدی برات آلبایراک، وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه  و داماد اردوغان، موجب افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصادی این کشور شد. او در آخرین مصاحبه با خبرگزاری رویترز هم این نومیدی را تکرار کرد. وزیر دارایی ترکیه همچنین با تکیه بر حفظ استقلال بانک مرکزی این کشور گفت: «بانک مرکزی ترکیه شاید مستقل‌تر از بسیاری از بانک‌های کشورهای دیگر است.» آلبایراک همچنین تاکید کرد که ترکیه به حمایت از پول ملی کشور ادامه خواهد داد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها