کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا کشورهای تازه‌صنعتی شده در آستانه بحرانی جدید قرار دارند؟


کد خبر : ۵۲۷۷۲جمعه، ۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰:۱۲۲۲۸۷ بازدید

آرژانتین با بحران پولی روبه‌رو است. صندوق بین‌المللی پول در حال بررسی اوضاع اقتصادی آرژانتین است. وضعیت در ترکیه و بسیاری از دیگر ...
آیا کشورهای تازه‌صنعتی شده در آستانه بحرانی جدید قرار دارند؟آیا کشورهای تازه‌صنعتی شده در آستانه بحرانی جدید قرار دارند؟

آرژانتین با بحران پولی روبه‌رو است. صندوق بین‌المللی پول در حال بررسی اوضاع اقتصادی آرژانتین است. وضعیت در ترکیه و بسیاری از دیگر کشورهای تازه‌صنعتی شده نیز چندان رضایت‌بخش نیست. آیا بحرانی جدید در راه است؟

صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با بحران پولی در آرژانتین اقدام به بررسی کارشناسانه اوضاع اقتصادی آن کشور نموده است. این نهاد مالی حتی احتمال دارد برای حمایت و پشتیبانی از اقتصاد آرژانتین کمک چند میلیارد دلاری در اختیار آن کشور قرار دهد.

ارزش پول آرژانتین به‌شدت سقوط کرده است. روز چهارشنبه هفتم شهریور (۲۹ اوت) ارزش پزو، واحد پول آرژانتین، بیش از هشت درصد در برابر هر دلار آمریکا کاهش یافت. به این ترتیب بهای هر دلار آمریکا به ۳۴ و نیم پزو رسید.

صندوق بین‌المللی پول در تماس با دولت آرژانتین اعلام کرده است که این نهاد آماده است برای احیای ثبات اقتصادی آن کشور اقدام کند.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، غروب چهارشنبه هفتم شهریور به خبرنگاران گفت که نهاد مالی تحت هدایت او آماده است که در صورت پذیرش برنامه‌های ناظر بر اصلاحات سیاسی، به آن کشور کمک مالی بدهد.

در اوایل ماه ژوئن صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده بود که بر سر یک وام ۵۰ میلیارد دلاری با دولت آرژانتین به توافق رسیده است. دولت آرژانتین می‌بایست در ازای دریافت این وام کسری بودجه خود را ظرف سالیان آتی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

بانک مرکزی آرژانتین برای مقابله با تنزل شدید ارزش پزو، ظرف دو روز گذشته، اقدام به فروش حدود ۵۰۰ میلیون دلار از ذخایر ارزی خود نموده است.

نرخ تورم در آرژانتین در ماه ژوئن به بیش از ۳۰ درصد رسید. تورم شدید از جمله پیامدهای کاهش ارزش پزو به شمار می‌آید. پزو در سال جاری بیش از ۴۵ درصد ارزش خود را از دست داده است.


آیا بحران جدیدی در راه است؟

سقوط ارزش لیر ترکیه نیز جلوه دیگری از بحران پولی در کشورهای تازه‌صنعتی شده به شمار می‌آید. در سایه بی‌ثباتی مالی حاکم بر ترکیه، بسیاری از سرمایه‌گذاران درباره ادامه فعالیت‌های اقتصادی خود در آن کشور تجدید نظر کرده‌اند.

همین موضوع نشان از آن دارد که از ضریب اطمینان ناظر بر سرمایه‌گذاری در کشورهای تازه‌صنعتی شده کاسته شده است؛ پدیده‌ای که می‌تواند خود را در امر تامین نیازهای مالی برخاسته از سال آینده میلادی به وضوح نشان دهد.

از همین رو، صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با بی‌ثباتی در اقتصاد این کشورها برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده است. نگرانی از فاصله‌گرفتن سرمایه‌گذاران از فعالیت در بازارهای آسیا و آمریکای جنوبی در ارتباط با افزایش ریسک ناشی از بی‌ثباتی اقتصادی شدت گرفته است.

کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باورند که خطر گسترش بی‌ثباتی اقتصادی موجود در آرژانتین و ترکیه به سایر کشورهای تازه‌صنعتی شده افزایش یافته است. به عنوان نمونه، به موازات کاهش بهای پزوی آرژانتین و لیر ترکیه، ارزش روپیه هند نیز ظرف هفته گذشته کاهش چشمگیری داشته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها