کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

موسسات برگزاری مراسم سوگواری با خدمات عجیب و غریب


کد خبر : ۵۲۶۹۰چهارشنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳:۵۳۷۰۰۷ بازدید

شتری است که دم در خانه همه می‌خوابد اما باز هم دردناک است و کنار آمدن با آن دشوار. مرگ را می‌گوییم که این روزها شکل آن هم تغییر ...
موسسات برگزاری مراسم سوگواری با خدمات عجیب و غریبموسسات برگزاری مراسم سوگواری با خدمات عجیب و غریب

شهروند| شتری است که دم در خانه همه می‌خوابد اما باز هم دردناک است و کنار آمدن با آن دشوار. مرگ را می‌گوییم که این روزها شکل آن هم تغییر کرده است. از دست دادن عزیزان همواره جزئی جدانشدنی از زندگی است و اگرچه همه ما این را به خوبی می‌دانیم اما باز هم در مواجهه با آن دچار هول و هراس می‌شویم و به کمک دیگران نیاز پیدا می‌کنیم.

همین خلأ برای بازماندگان تبدیل به دلهره‌ای بزرگ می‌شود که چطور باید از پس رتق و فتق امور مربوط به مراسم بربیایند و شاید به همین دلیل بود که کم‌کم موسسه‌های برگزار کننده مراسم عروسی، کترینگ مراسم سوگواری را هم به خدماتشان اضافه کردند. استقبال از کترینگ مراسم سوگواری به جایی رسید که حالا برخی موسسه‌ها فقط مراسم ختم و ترحیم برگزار می‌کنند و آنقدر هم درآمد بالایی دارند که از شغلشان به شدت راضی هستند و دلشان نمی‌خواهد تغییری در نوع کار خود داشته باشند. پولی که این موسسات برای برگزاری مراسم سوگواری دریافت می‌کنند حداقل ٥ و به طور میانگین ١٥میلیون تومان است.

اعزام پزشک صادر کننده گواهی دفن!

«ما از ابتدا تا انتهای سوگواری با شما هستیم.»در سایت یکی از معتبرترین شرکت‌های برگزار کننده مراسم ترحیم این جمله با فونتی درشت به چشم می‌خورد.

سایت به صورت کاملا حرفه‌ای طراحی شده و بخش‌های مختلفی دارد. وارد بخش انواع خدمات که می‌شوید زیرمجموعه‌هایی مثل قبل عروج، مراسم تدفین و مراسم یادبود به چشم می‌خورد.

جالب اینجاست که در بخش اطلاعات مراسم عروج شما می‌توانید از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را به همراه مشاوران این سایت داشته باشید تا غافلگیر نشوید!

مهمترین و شلوغ‌ترین بخش این سایت، اطلاعات مربوط به مراسم تدفین است. در این بخش کارکنان این موسسه از مواردی مثل اعزام آمبولانس، تشییع جنازه، اعزام پزشک جهت صدور گواهی فوت، خرید قبر، تهیه تاج گل و گل آرایی و شمع آرایی، هماهنگی برای حضور مداح بر سر مزار، انجام پذیرایی و حتی طراحی و چاپ اعلامیه و بنر گرفته تا هماهنگی مسجد و فیلمبرداری و عکسبرداری از مجلس، کنار خانواده متوفی هستند و تمام این امور را خودشان انجام می‌دهند.

ضمن اینکه خود این موسسه مهماندارانی هم دارند که وظیفه پذیرایی در مجالس را برعهده می‌گیرند تا خیال خانواده متوفی بابت همه چیز آسوده باشد و دغدغه‌ای جز عزاداری بابت عزیز از دست رفته نداشته باشد.

جالب اینجاست که در خدمات این موسسه آورده شده حتی خرید و نصب سنگ قبر هم برعهده خودشان خواهد بود و شما فقط از روی آلبوم مربوطه طرح و نوشته روي سنگ قبر را در منزل انتخاب مي‌كنيد و بقيه كار را به شركت مي‌سپاريد.

ساخت کلیپ عزا قبل از مرگ!

آنها کارشان مجلس ختم گرفتن است. مراسمی که تا دیروز خانواده‌ها عهده‌دار آن بودند اما حالا به تشریفاتی خاص تبدیل شده و بازار بزرگی بهم زده است. گاهی خدمات عجیب و غریب هم در فهرست خدمات این موسسات وجود دارد. به عنوان مثال آنها حاضرند کارشان را خیلی زود شروع و از افرادی که در بستر بیماری هستند و احتمال مرگشان وجود دارد، فیلم و کلیپ روز مرگشان را تهیه کنند!

یکی از مواردی که شرکت‌های مراسم سوگواری  به شما پیشنهاد می‌دهد ساخت کلیپ از متوفی است.این روزها ساخت چنین کلیپ‌هایی که اغلب در مراسم چهلم و سالگرد پخش می‌شوند، هم حسابی روی بورس است و تبدیل به مد چنین مراسمی شده. بنابراین به شما هم پیشنهاد می‌شود که با ارایه چند عکس از عزیز ازدست رفته کلیپی برای یادگاری سفارش دهید. وقتی هزینه ساخت کلیپ را می‌پرسیم جوابی می‌شنویم که از تعجب دهانمان باز می‌ماند. ساخت هر کلیپ ١٠ دقیقه‌ای ٥٠٠ هزار تومان آب می‌خورد اما اگر می‌خواهید کلیپ غم انگیزتر و تدوینی حرفه‌ای داشته باشید باید نزدیک به یک میلیون و ٥٠٠ هزار تومان هزینه کنید تا میهمان‌هایتان بیشتر اشک بریزند. یکی دیگر از اقدامات جالب این شرکت برای مراسم یادبود ارایه هدیه به میهمانان است. منشی شرکت توضیح می‌دهد که در این هدیه‌های یادبود یا همان گیفت، عکسی از مرحوم به همراه یک کتابچه دعا با نام و عکس او در پکیجی به میهمانان هدیه داده می‌شود که قیمت ارزان‌ترین گیفت ٥ تا ١٠ هزار تومان است. بنابراین شما بابت برگزاری یک مراسم یادبود هم می‌توانید هزینه‌ای حداقلی، هم مراسمی پر از تشریفات و چشم و هم‌چشمی داشته باشید و رقمی نزدیک به ١٥ میلیون برای یک شب هزینه کنید تا مراسمتان نقل محافل دیگران شود.

مساجد بالا شهر قیمت بیشتری دارند

تا اینجای کار مورد عجیبی به چشم نمی‌آید و چه بهتر که اگر خانواده‌ای تمکن مالی داشته باشد بتواند از چنین خدماتی بهره ببرد اما از آنجایی که این روزها، دوران چشم و هم‌چشمی است و برخی موسسات برگزاری مراسم ترحیم هم هستند که خدمات عجیب و غریبی ارایه می‌دهند و اسم این خدمات را VIP  گذاشته‌اند. این را وقتی می‌فهمیم که برای درآوردن هزینه تقریبی خدمات این شرکت با شماره تلفنی که در سایت موسسه ... قرار داده شده تماس می‌گیریم.

منشی شرکت می‌پرسد می‌خواهیم از خدمات معمولی استفاده کنیم یا VIP؟ از او می‌خواهیم که درباره قیمت‌ها به ما اطلاعاتی بدهد. خانم منشی می‌گوید برای مراسم تدفین اگر خدماتی مثل اعزام آمبولانس، پزشک، رسیدگی به امور مربوط به بهشت زهرا، خرید قبر، مداحی و سفارش تاج گل می‌خواهیم، (بدون هزینه مربوط به خرید قبر) با توجه به نوع پذیرایی در بهشت زهرا،کرایه صندلی، سایه‌بان تا رزرو مسجد و شام باید هزینه‌ای در حدود ٥ تا ١٠ میلیون تومان در نظر بگیریم که البته همه چیز به نوع خدماتی بستگی دارد که می‌خواهیم. شاید باور کردنی نباشد اما حتی محل مسجد در نظر گرفته شده هم در قیمت آن تاثیر دارد.

همچنین این شرکت تاج گل‌های به قول خودشان فوق حرفه‌ای را طراحی می‌کند که قیمت تاج گل‌ها از ٣٠٠ هزار تومان تا نزدیک به ٣ میلیون تومان است و اینجا هم همه چیز به سلیقه و خواست مشتری برمی‌گردد.

ارسال آشپز به مراسم ختم!

طبق گفته‌های خانم منشی در واقع حتی پکیج پذیرایی هم که در نظر می‌گیرید در قیمت‌ها تاثیر دارد. نوع میوه‌ها، شیرینی و خرما و حلوا و اینکه می‌خواهید از میهمانان خود با چای پذیرایی کنید یا آبمیوه و نسکافه در هزینه‌هایتان تاثیرگذار است که هزینه هر وعده پذیرایی طبق سلیقه مشتری از ٣٠٠ هزار تومان تا یک میلیون تومان برای ١٥٠ نفر درنظر گرفته می‌شود.

برای برآورد کردن هزینه شام هم باز این مشتری است که تصمیم می‌گیرد چه نوع خدماتی را انتخاب کند. موسسه‌های ترحیم هم می‌توانند برای شما از یک رستوران دیگر غذا سفارش دهند یا اینکه آشپز شرکت به منزل شما بیاید و برای میهمان‌های مراسم شما غذا بپزد. پیشنهاد دیگر این شرکت سرو غذا در رستوران است تا مراسم منظم و شيك‌تر برگزار شود. تغییر قیمت هر روزه مواد غذایی باعث می‌شود که در این بخش نتوانیم قیمتی را حتی به صورت تقریبی درنظر بگیریم اما اگر ١٥٠ نفر میهمان داشته باشید حداقل باید ٣ میلیون تومان برای وعده شام هزینه کنید. یکی دیگر از خدمات این موسسه برای روز تدفین عکسبرداری و فیلمبرداری از تمام لحظات مراسم از تدفین تا خداحافظی با میهمانان است که هزینه آن به اضافه ساخت کلیپ نزدیک به ٢میلیون تومان می‌شود. با یک جمع و تفریق ساده می‌توانیم به این نتیجه برسیم که روز تدفین و مراسم مربوط به آن هزینه‌ای نزدیک به ١٠ تا ٢٠ میلیون تومان روی دست خانواده متوفی می‌گذارد.

اجرای موسیقی زنده سوگواری

بین خانواده‌های ایرانی گرفتن مراسم یادبود هم یکی از کارهای معمول و مرسوم است. آنها برای مراسم سالگرد هم خدمات متفاوتی انجام می‌دهند از چیدن میز گل یادبود و شمع آرایی گرفته تا نمایش کلیپ، ارایه موسیقی زنده توسط گروه‌های حرفه‌ای و نوازنده‌های دف و نی، فیلمبرداری و ارایه هدیه‌های یادبود به میهمانان.

خانم منشی شرکت برایمان توضیح می‌دهد که اگر بخواهیم در بهشت زهرا مراسم داشته باشیم، برای این مراسم صندلی، میز و سایه‌بان درنظر گرفته می‌شود. پذیرایی در بهشت زهرا هم با پکیج میوه، خرما، حلوا ، چای یا آبمیوه انجام می‌شود. این شرکت برای مراسم بر سر مزار متوفی هم مداح و سیستم صوتی فراهم می‌کند که این مراسم نزدیک به یک ساعت و نیم طول می‌کشد و هزینه تقریبی آن از یک میلیون تا ٢میلیون آب می‌خورد.

در صورت ادامه مراسم در منزل، به شما اجرای موسیقی زنده پیشنهاد می‌شود.گروه موسیقی که قرار است در مراسم یادبود شما برنامه اجرا کنند شامل نوازنده‌های نی، دف و خواننده می‌شود. این گروه موسیقی اشعار شاعرانی مثل حافظ و مولانا را اجرا می‌کنند و دستمزدشان بر حسب ساعتی که در مراسم شما حضور دارند از یک میلیون و ٢٠٠ هزار تومان تا ٢میلیون تومان است. چیدن میز گل و شمع در منزل متوفی برای مراسم یادبود هم رقمی نزدیک به یک میلیون تومان می‌شود و اگر بخواهید از مراسمتان فیلمبرداری هم شود و بعد کلیپی از این مراسم داشته باشید باید حدود ٢ میلیون تومان هزینه کنید.

چند می‌گیری گریه کنی؟

حتما فیلم طنزی را که چندسال پیش با این نام ساخته شده بود به یاد دارید. سوژه فیلم درباره افرادی بود که در ازای گرفتن پول در مراسم ختم حاضر می‌شدند تا تعداد میهمانان بیشتر به نظر برسد. شاید در نگاه نخست این اتفاق فقط یک شوخی به نظر برسد اما واقعیت این است که این روزها با کم شدن روابط بین اقوام، شرکت‌های برگزار کننده مراسم ترحیم افرادی را به مجالس شما می‌فرستند که در ازای دریافت حقوق، ساعاتی را در نقش میهمان در جمع اقوام متوفی حضور پیدا می‌کنند.قیمت این افراد هم بنابر ساعت حضورشان در مجالس از ٥٠ هزار تا ٨٠ هزار تومان است

فروش قبر به صورت قسطی

وقتی این گزارش را خواندید حتما از این همه تشریفات بیهوده و چشم و هم‌چشمی متعجب و متاسف شده‌اید.در شرایطی که این روزها چنین تشریفات بیهوده‌ای در مجالس ختم به چشم می‌بینیم افرادی هستند که حتی هزینه کفن و دفن عزیزان خود را ندارند و به همین دلیل به تازگی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا اعلام کرده اگر کسی توان پرداخت همین مبلغ و یا مبلغ اندک خدمات شست‌وشو، تکفین و تدفین را هم نداشته باشد می‌تواند تا ۱۲ قسط آن را تقسیط کند.این در حالی است که شایعاتی مانند فروش قبرهای میلیاردی در بهشت زهرا شنیده می‌شود که البته خیلی زود تکذیب شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها