کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نخستین کشتی کانتینری بدون اسکورت در قطب شمال سفر می‌کند


کد خبر : ۵۲۶۰۲یکشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳:۵۵۳۶۷۲ بازدید

یک کشتی باری دانمارکی سفر تجاری خود را از ولادیوستوک روسیه آغاز کرده و بنا دارد از راه قطب شمال به سنت پترزبورگ برسد. این نخستین سفر ...
نخستین کشتی کانتینری بدون اسکورت در قطب شمال سفر می‌کندنخستین کشتی کانتینری بدون اسکورت در قطب شمال سفر می‌کند

یک کشتی باری دانمارکی سفر تجاری خود را از ولادیوستوک روسیه آغاز کرده و بنا دارد از راه قطب شمال به سنت پترزبورگ برسد. این نخستین سفر یک کشتی کانتینربر از مسیر قطب شمال است که به نظر می‌رسد پدیده گرمایش زمین آن را مستعد مسیر کشتیرانی تجاری کرده است.

کشتی کانتینربر ونتا مرسک، متعلق به خطوط کشتیرانی مرسک حامل ۳۶۰۰ کانتینر است و امیدوار است مطابق برنامه اواخر ماه سپتامبر به سنت پترزبورگ برسد؛ سفری که اگر در زمان پیش‌بینی شده به اتمام برسد ۱۴ روز کوتاه‌تر از مسیر عادی است که این کشتی باید با عبور از کانال سوئز سپری می‌کرد.

شرکت کشتیرانی مرسک بنا دارد تمام داده‌‎ها و اطلاعات مربوط به این سفر را ثبت و از آن برای ادامه تحقیقات درباره امکان گشودن خطوط دریایی جدید در قطب شمال استفاده کند.

این شرکت بزرگ دریایی گفته: "این سفر آزمایشی به ما اجازه خواهد داد که امکان اجرایی بودن استفاده از مسیر دریای شمالی را بررسی کنیم و داده‌های پژوهشی در این باره جمع‌آوری کنیم."

ونتا مرسک از طراحی جدید یک کانتینربر یخ‌شکن و با یخچال‌های بزرگ سود می‌برد و قرار است فرآورده‌های یخ‌زده چون ماهی را حمل کند.

مسیری که این کشتی قرار است طی کند از تنگه برینگ در شرق روسیه و مرز این کشور با آلاسکا (آمریکا) آغاز و به نروژ در غرب دریای شمال ختم می‌شود.

با وجود این، مرسک تصریح کرده: "در حال حاضر، ما هنوز مسیر دریای شمالی را به عنوان یک جانشین برای مسیر عادی کشتی‌هایمان در نظر نداریم."

تاکنون مسیر از این راه دریایی تنها با اسکورت کشتی‌های یخ‌شکنی که با نیروی هسته‌ای کار می‌کنند ممکن بود که هزینه بسیار بالایی برای شرکت‌های کشتیرانی داشت. اما اکنون با توجه به پدیده گرمایش زمین، دمای برخی از نقاط این مسیر دریایی در تابستان به ۳۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

در گزارشی که مدرسه اقتصاد کپنهاگ دانمارک در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده پیش‎بینی شده است در صورت ادامه گرم شدن قطب شمال با سرعت کنونی، استفاده از مسیر دریای شمالی به عنوان راه جدید و مقرون به صرفه برای کشتیرانی تا سال ۲۰۴۰ ممکن و دارای توجیه اقتصاد می‌شود.

این در حالی است که آماده‌سازی کشتی‌ها برای سفر از این مسیر مدتی است که آغاز شده و ممکن است بسیار زودتر از پیش‌بینی این گزارش به واقعیت بپیوندد.

تانکر گازکش کریستف دومارژری که بیش از ۲۰۰ متر طول دارد ویژه سفر در قطب ساخته شده و سال گذشته نخستین سفر خود در این مسیر را بدون کمک گرفتن از یخ‌شکن‌های هسته‌ای انجام داد.

نوواتک، شرکت نفتی روسیه هم امسال از نفتکش‌های ویژه‌ای که برای سفر در این مسیر ساخته شده استفاده کرده است.

چین هم که چشم‌اندازی تحت عنوان "یک راه، یک کمربندی" دارد استفاده از مسیر دریای شمالی و قطب را برای ایجاد راه‌های جدید کشتیرانی در منطقه اوراسیا آغاز کرده است.

چین سال گذشته کشتی چند منظوره خود با نام لیان هو سانگ را از همین مسیر به بندری در روسیه فرستاد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها