کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش قیمت دلار با دستور نهاوندیان بوده است؟


کد خبر : ۵۲۴۷۶سه شنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰:۴۲۴۰۰۸۲ بازدید

این که سعی می شود افزایش بی رویه و افسار گسیخته قیمت ارز و طلا به گردن تحریم های تازه آمریکا انداخته شود، آدرس غلط است.
افزایش قیمت دلار با دستور نهاوندیان بوده است؟افزایش قیمت دلار با دستور نهاوندیان بوده است؟

اتاق خبر24 در گزارشی نوشت: یکی از دلایل و اهدافی که برخی در نشان دادن تأثیر تحریم های اقتصادی آمریکا پس از خروج از برجام تلاش می کنند، این است که فضا را به گونه ای پیش ببرند که دست آخر، کار به مذاکره و توافق با آمریکا بکشد.

چنین هدفی در شرایط اقتصادی به وجود آورده شده اظهر من الشمس است و نمی توان آن را کتمان کرد.

این خواسته غربگرایان و لیبرال مسلکانی است که سال هاست تلاش دارند تا جمهوری اسلامی ایران را وادار به تن دادن به خواسته های آمریکا کنند.

اما ایا واقعیت این است که تحریم های آمریکا باعث بروز چنین شرایط اقتصادی آشفته در ایران شده است؟

آمریکایی ها دو ماه پیش از برجام خارج شدند و رسماً آن را زیر پا گذاشتند، آمریکا از ابتدای امضای برجام نیز هیچ یک از تعهدات خود را در قبال آن اجرا نکرده بود.

اروپایی ها نیز نتوانستند به عهد خود وفا کنند و هنوز نیز در دو راهی شک قرار دارند و نمی توانند تصمیم نهایی خود را بگیرند.

روشن شدن تکلیف اروپا در برجام، تکلیف ایران را نیز روشن می کند که چه باید اجام دهد، در این شرایط معلق دولت نیز همچنان چشم امید به اروپا دارد به همین خاطر همچون زمانی که دلخوش دستاوردهای برجام با آمریکا بود، اکنون دلخوش دستاوردهای برجام بدون آمریکا است.

اما نکته اینجاست که نباید عملکرد اقتصادی دولت و تصمیماتی که درباره شرایط اقتصادی کشور گرفت، فراموش کرد. عامل اصلی آشفتگی بازار ارز و طلا در کشور هممین تصمیماتی است که در این چند ماه گذشته گرفته شده است.

نوسانان ارزی و طلا از دی ماه سال گذشته آغاز شد، عواملی همچون سیاست های بانک مرکزی، عملکرد برخی بانک ها و از همه مهمتر تصمیمات کلانی که از سوی دولت اعمال می شد، عامل اصلی بروز بحران اقتصادی در کشور است.

ولی الله سیف که از ریاست بان مرکزی برکنار شد، آقای روحانی رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت با سپاس از زحمات او گفت که سیف سیاست های دولت را به خوبی در بانک مرکزی پیاده کرد.

زمانی هم که عبدالناصر همتی به ریاست بانک مرکزی منصوب شد در توئیت خود نوشت؛ « همه عزیزان کم و بیش از آنچه من تحویل گرفته ام خبر دارند، به آن بزرگواران و خصوصا مردم شریف ایران، اطمینان می دهم که تمام تلاشم را با بهره گیری از نظرات نخبگان و صاحبنظران اقتصادی، پولی و بانکی و همکارانم در بانک مرکزی و شبکه بانکی برای حل مشکلات و ایجاد آرامش و ثبات در اقتصاد کشور، خصوصا بازار ارز و پول بکار می گیرم. شفاف سازی و مبارزه با هرگونه رانت، جزو تفکیک ناپذیر تمام سیاست ها و اقدامات من خواهد بود.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز 22 امرداد در دیدار اقشار مردم با ایشان گفتند،«در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ ۱۸ میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوء استفاده کردند. این موارد مشکلات مدیریتی است و ارتباطی با تحریم ها ندارد. وقتی ارز یا سکه به صورت غلط عرضه و تقسیم می‌شود، مشکلات فعلی به‌وجود می آید زیرا این قضیه دو طرف دارد، یک طرف آن فردی است که دریافت می کند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه می کند. همه بیشتر به‌دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است در حالی که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی تدبیری عرضه کرده است که اقدامات اخیر قوه قضاییه نیز در واقع برخورد با کسانی است که با یک تخلف و خطای بزرگ، زمینه ساز این مسائل و کاهش ارزش پول ملی شده اند.

با این حساب باید تأثیر تحریم های اقتصادی آمریکا بر بازار ارز و طلا را منتفی دانست و آن را به حساب مدیریت مسئولین نوشت.

سیف رئیس پیشین بانک مرکزی نیز به تازگی گفته است؛ «بانك مركزي با دستور مستقيم نهاونديان معاون اقتصادي رئيس جمهور قيمت دلار را در بازار تا هشت هزار تومان افزايش داده بود.»

همه این مسائلی و سخنانی که بازنشر شد، ثابت می کند که تحریم های اقتصادی اگر نگوییم هیچ تأثیری نداشته است اما می توان گفت که تأثیر تحریم های اقتصادی به اندازه تصمیمات اقتصادی بر بازار ارز و طلا تأثیر نگذاشته است.

آقای نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور اکنون باید توضیح دهد که چرا چنین درخواستی را مطرح کرده و درخواست افزایش قیمت ارز او نیز اجرا شده است؟

آقای سیف نیز باید توضیح دهد که چرا زیر بار خواسته فردی رفته که قانوناً نمی تواند بر روی رئیس کل بانک مرکزی تأثیر بگذارد و به او دستور دهد که خواسته او را اجرا کند.

شخص رئیس جمهور آقای روحانی نیز باید در این زمینه پاسخگو باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها