کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار لوازم خانگی تحت تاثیر نرخ ارز و مواد اولیه


کد خبر : ۵۲۴۷۲سه شنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹:۴۷۴۷۶۶ بازدید

در حالی که در ابتدای اردیبهشت ماه بازار لوازم خانگی شاهد افزایش قیمت بود اما، طی ماه‌های گذشته به بهانه نرخ ارز و کمبود مواد اولیه ...
 بازار لوازم خانگی تحت تاثیر نرخ ارز و مواد اولیه بازار لوازم خانگی تحت تاثیر نرخ ارز و مواد اولیه

در حالی که در ابتدای اردیبهشت ماه بازار لوازم خانگی شاهد افزایش قیمت بود اما، طی ماه‌های گذشته به بهانه نرخ ارز و کمبود مواد اولیه عرضه کاهش و قیمت‌ها افزایش یافت.

 لوازم خانگی از جمله کالا‌هایی است که جزو لوازم اولیه زندگی خانوار‌ها به حساب می‌آید و هر خانوار بسته به توان خود انواع مختلف آن را تهیه می‌کند.

اما، مدتی است که بازار لوازم خانگی دچار التهاب شده و کالا‌ها علاوه بر اینکه با قیمت زیاد به فروش می‌رسند با کم بودن آن در بازار مواجه هستیم و واحد‌های صنفی عرضه کننده از نداشتن کالا صحبت به میان می‌آورند.

قیمت لوازم خانگی در حالی مجددا افزایش یافته است که قیمت این کالا‌ها یک بار در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری رشد داشت و طبیعتا به این زودی‌ها نباید مجددا شاهد رشد قیمت‌ها را شاهد باشیم اما، تولیدکنندگان و واردکنندگان هر کدام به دلایل خاصی که برای خود دارند اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده اند.

پس از التهابات ارزی و پس از ورود لوازم خانگی به لیست ممنوعیت واردات، بار اصلی تامین لوازم خانگی بازار بر عهده تولیدکنندگان داخلی افتاد اما، شواهد امر نشان می‌دهد که تولیدکنندگان داخلی علاوه بر اینکه نتوانستند این کالا‌ها را تامین کنند قیمت‌ها را نیز مجددا افزایش دادند.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرگزاری میزان در این رابطه اظهار کرد: واحد‌های تولیدی برای تامین مواد اولیه به مشکل خورده اند، میانگین قیمت مواد اولیه ۴۰ درصد افزایش یافته که تولید را با مشکل مواجه کرده است.

وی درباره دلیل کمبود لوازم خانگی در بازار تصریح کرد: این موضوع به خاطر کمبود مواد اولیه، قیمت ارز و عدم افزایش قیمت‌ها است که موجب شده کالا به بازار کمتر عرضه شود.

غزنوی گفت: افزایش نرخ ارز، افزایش دستمزد و قیمت مواد اولیه موجب افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه افزایش قیمت کالا‌ها شده است.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: به عنوان نمونه قیمت آهن، فولاد و پتروشیمی افزایش یافته که این مساله بر قیمت لوازم خانگی تاثیر گذاشته است.

در کنار دلایلی که تولیدکنندگان درباره افزایش قیمت عنوان می‌کنند موضوع دیگر که بازار لوازم خانگی را درگیر کرده است کمبود عرضه در کالا است که موجب شده تا برخی از واحد‌ها کالا‌ها را با قیمت گرانتری به خریداران بفروشند.

محمد طحانپور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این باره در گفتگو با خبرگزاری میزان اظهار کرد: تولیدکنندگان به دلایلی که عنوان می‌کنند از جمله کمبود مواد اولیه عرضه را کاهش دادند که این موضوع بر بازار تاثیر گذاشته است.

وی افزود: از طرفی شرکت‌های لوازم خانگی خارجی هر کدام به ایجاد فروشگاه‌های مبادرت کرده و به جای عرضه کالا به واحد‌های صنفی کالا‌ها را در این فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند و از عرضه کالا به واحد‌های صنفی طفره می‌روند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره قیمت‌های لوازم خانگی گفت: با ممنوعیت واردات، تولیدکنندگان داخلی نیز قیمت‌ها را به دلایل مختلف از جمله نرخ ارز و افزایش هزینه‌ها قیمت‌ها را گران کردند.

طحانپور خاطرنشان کرد: در ابتدای سال شرکت‌هایی که دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند نیز قیمت‌ها را افزایش دادند و اعلام کردیم لیست این شرکت‌ها اعلام شود تا با آن‌ها برخورد کنیم که خبری نشد.

وی تصریح کرد: در گذشته تولیدکنندگان لوازم خانگی علاوه بر اینکه به صورت اقساطی کالا‌ها را عرضه می‌کردند تخفیف و هدایایی هم برای کالا‌ها در نظر می‌گرفتند که در حال حاضر تمام این موارد لغو شده و فقط با پرداخت پول نقد اقدام به ارسال کالا می‌کنند و تعداد کالا‌ها را هم را هم خودشان تعیین می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سئوال که برخی از واحد‌های صنفی کالا را گرانتر به خریداران می‌فروشند چه برخوردی با آن‌ها صورت می‌گیرد گفت: خریداران هر کالایی را از واحد‌های صنفی خریداری می‌کنند حتما فاکتور دریافت کنند تا در صورت مشاهده تخلف با مراجعه به اتحادیه به شکایات آن‌ها رسیدگی شده و مبلغ اضافه مسترد خواهد شد./ میزان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها