کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تهران، بهشت ساختمان‌سازان


کد خبر : ۵۲۲۴سه شنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۳:۰۵۲۷۳۷ بازدید

سال گذشته کل سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان‌سازی کشور به 38.8 هزارمیلیاردتومان رسید. این رقم در مقایسه با سال 85 که حدود 3.11 هزارمیلیاردتومان بود، 243درصد رشد ...

28درصد منابع مالی سرمایه‌گذاران جذب پایتخت شد

سال گذشته کل سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان‌سازی کشور به 8/38هزارمیلیاردتومان رسید. این رقم در مقایسه با سال 85 که حدود 11/3 هزارمیلیاردتومان بود، 243درصد رشد نشان می‌دهد. در واقع سرمایه‌گذاری در ساختمان‌سازی بیش از سه‌برابر رشد داشته است.  آمار نیمه نخست سال92 که توسط بانک‌مرکزی منتشر شده‌، نشان می‌دهد استان تهران همچنان بهشت سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان‌سازی است به‌طوری‌که 27/6 درصد منابع مالی در این استان صرف شده است یعنی سرمایه‌گذاران در استان تهران رقمی حدود 10/7 هزارمیلیاردتومان را در بخش احداث ساختمان به کار گرفته‌اند. این رقم معادل رقمی است که در سال85 در کل مناطق شهری کشور به ساختمان‌سازی اختصاص یافت.


استان اصفهان در این بخش در رتبه دوم سرمایه‌گذاری‌ها قرار می‌گیرد. سهم این استان از کل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در کل مناطق شهری کشور 8/6درصد است. رقمی که سرمایه‌گذاران در این استان صرف ساختمان‌سازی کرده‌اند 3/3هزارمیلیاردتومان است.

استان فارس در رتبه سوم فعالیت‌های ساختمانی قرار دارد. سرمایه‌گذاران 2/3 هزارمیلیاردتومان منابع را در این استان به‌کار گرفته‌اند. به این ترتیب شش‌درصد کل سرمایه‌گذاری‌ها در نقاط شهری سراسر کشور در استان فارس متمرکز شده است. استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد و ایلام کمترین سرمایه‌گذاری را در بخش فعالیت‌های ساختمانی داشته‌اند. سهم هر یک از این استان‌ها از کل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در کل کشور طی نیمه نخست سال92 حدود 0/3 درصد و میزان آن 134میلیاردتومان بوده که سهمی بسیار ناچیز است.  استان‌های بوشهر و هرمزگان هم توامان رتبه‌های دوم کمترین سرمایه‌گذاری‌ها را کسب کرده‌اند. میزان سرمایه‌ای که سرمایه‌گذاران در این استان‌ها به کار گرفته‌اند رقمی حدود 326میلیاردتومان است که به این ترتیب سهم این دو استان از کل سرمایه‌های جذب‌شده به 0/8 درصد بالغ می‌شود. استان خراسان‌شمالی هم با سهمی 9/0درصدی در رتبه سوم کمترین فعالیت‌های ساختمانی از میان سایر استان‌ها قرار می‌گیرد. آنگونه که بانک‌مرکزی روایت کرده، در نیمه نخست سال گذشته سرمایه‌‌گذاران و فعالان بخش ساختمان ساخت 116هزار دستگاه ساختمان در سراسر مناطق شهری را آغاز کردند. 12درصد این ساخت‌ها در تهران متمرکز است و این نکته احتمالا گویای این است که با وجود جذب بیشترین منابع مالی توسط این استان، سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به شروع ساخت نداشته‌اند. در مقابل سهم این استان از ساختمان‌های تکمیل‌شده در این دوره زمانی (120هزار دستگاه) حدود 24/4 درصد است. همچنین طی این دوره در استان تهران 443هزاردستگاه واحد مسکونی تکمیل شده که 31/8 درصد آنها در پایتخت متمرکز است. این آمار بیانگر این نکته هستند که در شش‌ماه نخست سال گذشته سرمایه‌گذاران تمایلی برای آغاز ساخت‌وساز نداشته‌اند و تمام هم‌وغم خود را بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره قبلی گذاشته و اتفاقا آنها را به سرانجام رسانده‌اند. اما در سال85 وضعیت استان تهران اندکی متفاوت بوده‌ است. سهم این استان از ساخت‌وسازهای جدید 8/4 درصد ذکر شده است. در بخش ساختمان‌های تکمیل شده در سراسر کشور سهم استان تهران باز هم ناچیز است و به 9/2 درصد بالغ می‌شود اما در بخش واحدهای مسکونی تکمیل‌شده سهم استان تهران نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است به‌طوری که بانک‌مرکزی این رقم را 26/2 درصد اعلام کرده است.

معاون وزیر راه: در 3 سال گذشته 20هزار پروانه ساخت در تهران صادر شده است

شرق: معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: طی سه سال گذشته 20‌هزار پروانه ساخت ساختمان در تهران صادر شده است، در حالی که نیاز تهران در این مدت حدود 10‌هزار واحد بوده، بنابراین کمبودی در عرضه مسکن نداریم و باید با استفاده از ابزارهای مالیاتی بازار مسکن را کنترل کنیم.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران، حامد مظاهریان درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قیمت زمین و مسکن اظهار کرد: مبانی نظری و تجربی اقتصاد مسکن حاکی از آن است که مداخله مستقیم دولت در قیمت‌گذاری زمین در اکثر موارد، مطلوب نبوده از این‌رو مجموعه سیاستگذاری‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که به صورت غیرمستقیم کنترل و تعادل‌بخشی در بازار حاکم شود.

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که بخش قابل ملاحظه‌ای از تحولات بازار زمین، متاثر از شرایط حاکم بر اقتصاد کلان کشور و عوامل برون‌بخشی مانند رشد اقتصادی، نقدینگی، تحریم، هدفمندی یارانه‌ها و سایر بازارهای دارایی است، بنابراین برقراری ثبات و امنیت اقتصادی در سطح ملی از جمله عوامل موثر برای کنترل بازار زمین خواهد بود.  مظاهریان درباره وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: آمار پروانه‌های ساختمانی حاکی از آن است که روند صدور پروانه‌های ساختمانی از اوایل سال 89 به این سو از وضعیت مناسبی برخوردار بوده به طوری که متوسط ماهانه پروانه‌ها در تهران طی سه‌سال گذشته بالغ بر 20‌هزار واحد بوده است. وی افزود: با توجه به اینکه نیاز تهران حدود 10‌هزار واحد تخمین زده می‌شود کمبودی در عرضه مسکن دیده نمی‌شود و خریداران و فروشندگان می‌توانند با آرامش معامله کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: استفاده از ابزارهای مالیاتی خصوصا اعمال مالیات بر اراضی بایر و اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه در بازار زمین و مسکن است که می‌تواند در کنترل این بازار موثر باشد.
 

ilnqxzgyp52uu0g7m5h.jpg

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها