کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایرلاین‌های ایران دست به دامن بانک مرکزی شدند


کد خبر : ۵۲۱۷۴سه شنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴:۴۷۹۱۳۳ بازدید

تنها چهار روز پس از افزایش حدود 100 درصدی نرخ ارز تخصیصی به شرکت‌های هواپیمایی فعال در ایران، جهش قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی ...
ایرلاین‌های ایران دست به دامن بانک مرکزی شدندایرلاین‌های ایران دست به دامن بانک مرکزی شدند

تنها چهار روز پس از افزایش حدود 100 درصدی نرخ ارز تخصیصی به شرکت‌های هواپیمایی فعال در ایران، جهش قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی چنان نگرانی‌ها را در خصوص سقوط تقاضا و حذف برخی مسیرهای پروازی ایران برانگیخته که مسئولان شرکت‌های هواپیمایی برای تعیین سهمیه ارزی ارزان‌تر، دست به دامن بانک مرکزی شده‌اند.

سازمان هواپیمایی ایران روز پنجشنبه گذشته به شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی فعال در ایران اعلام کرد که با حذف ارز دولتی حدود ۴۲۰۰ تومانی باید نرخ بلیت سفرهای خود را با نرخ ارز بازار ثانویه که حدود ۸ هزار و ۸۰۰ تومان است، تعیین و اعلام کنند.

هر چند این ابلاغیه در ابتدا موجب تعطیلی فروش بلیت از سوی برخی شرکت‌های خارجی فعال در ایران شد ولی با آغاز دوباره فعالیت، نرخ‌های اعلام شده به مسافران حداقل با ۱۴۰ درصد افزایش قیمت همراه شد.

در واقع شرکت‌های هواپیمایی بر اساس چشم‌انداز صعودی نرخ ارز در بازار ایران سعی کرده اند تا از هم اکنون حاشیه سود بیشتری را برای جبران زیان‌های احتمالی آینده و نیز جبران زیان ناشی از عدم تخصیص ارز دولتی به بخشی از فروش‌های گذشته آنها در نظر بگیرند.

بر همین اساس، خبرگزاری ایسنا خبر داده که قیمت بلیت پرواز تهران به فرانکفورت هواپیمایی ایران ایر از ۳.۵ میلیون تومان به بیش از ۸ میلیون تومان رسیده است.

همچنین نرخ بلیت پروازهای داخلی ایران نیز تا ۷۰ درصد افزایش یافته است. به طوری که خبرگزاری مهر اعلام کرده که قیمت بلیت رفت و برگشت مسیر پروازی مشهد به اهواز به دو میلیون تومان رسیده است.

​در واکنش به جهش قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی، رضا اباذری ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران به خبرگزاری ایسنا گفته است: «وقتی نرخ بالا می‌رود، تقاضا کاهش می‌یابد و به دنبال آن، تعداد پروازها کم یا در برخی مسیرها کامل کنسل می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسیم که در برخی مسیرهای هوایی، حتی یک پرواز هم نخواهیم داشت.»

به گفته آقای اباذری، این روند، مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی را از جمله خدمات فنی و مهندسی، کترینگ، هتل و تجهیزات وابسته به آن را نیز در معرض خطر قرار خواهد داد.

اما در مقابل علیرضا منظری، معاون اسبق سازمان هواپیمایی ایران این اتفاق را مثبت دانسته و به خبرگزاری مهر گفته است:« در شرایط فعلی، از تقاضای مسافرت‌های هوایی کاسته می‌شود و بازار عرضه و تقاضای هوانوردی به تعادل می‌رسد درنتیجه مسافر به سمت شرکت هایی می رود که خدمات بهتر با قیمت کمتر ارائه می‌دهد بنابراین شرایط برای جراحی ساختار صنعت هوانوردی ایران فراهم شده است.»

با این حال آقای منظری تصریح کرده که بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی داخلی از جمله خرید هواپیمای جدید، اجاره هواپیماها و ۵۰ درصد هزینه‌های جاری هواپیما شامل اورهال کردن و خرید قطعات نیز بصورت ارزی پرداخت می‌شود و همین امر موجب شده تا افزایش قیمت ارز زمینه گران‌تر شدن بلیت پروازهای داخل ایران را فراهم کند.

اما معاون اسبق سازمان هواپیمایی ایران تاکید کرده که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی باید از طریق بالابردن بهره‌وری، همه این افزایش هزینه را به مسافران منتقل نکنند.

در مقابل، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر از مردم خواسته تا به دلیل افزایش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی و تحمیل زیان به آنها نباید انتظار دریافت خدمات ویژه‌ای از آنها داشته باشند.

آقای سامانی همچنین از آغاز رایزنی‌های شرکت‌های هواپیمایی با بانک مرکزی ایران برای دریافت ارز ارزان تر خبر داده است.

پیشتر مهرداد تقی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز از وعده مساعد بانک مرکزی برای تخصیص دوباره ارز دولتی به شرکت های هواپیمایی ایرانی خبر داده بود. به گفته آقای تقی زاده، در صورت ادامه وضع موجود بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی داخلی ورشکسته خواهند شد.

کارشناسان معتقدند، همزمان با بازگشت تحریم آمریکا علیه صنعت هواپیمایی ایران شرایط برای تامین سوخت و قطعات دشوارتر خواهد شد و همین امر در کنار افزایش نرخ ارز، هزینه‌های آنها را بیش از انتظارها افزایش خواهد داد.

۹۰ روز پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای پنج قدرت جهان با ایران، موج اول تحریم‌های تجاری و مالی این کشور علیه اقتصاد ایران از جمله تحریم صنعت هوایی از روز ۶ ماه اوت بازگشته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها